PowerVR Series 6 "Rogue": układy dla urządzeń przenośnych z obsługą DirectX 11.1
Rewolucja graficzna na rynku mobilnym
Firma Imagination Technologies, będąca jednym z wiodących projektantów grafiki i technologii multimedialnych dla urządzeń przenośnych, oficjalnie wprowadziła nową generację układów graficznych PowerVR Series 6 "Rogue".
Nowa generacja jest o tyle ciekawa, iż w tych niewielkich procesorach grafiki przeznaczonych dla telefonów, smartfonów, tabletów, mobilnych konsol do gier czy też urządzeń wbudowanych, zastosowano nowoczesne technologie. Mówimy tutaj o obsłudze takich interfejsów jak: API graficzne Open GL ES "Halti", Open GL 3.X i 4.2, Open CL 1.X, a także nawet interfejsów programowania DirectX.
Nie chodzi tutaj bynajmniej o starsze wersje API Microsoftu, lecz o najnowszy DirectX 11, a także o obsługę nadchodzącego DirectX 11.1. Oczywiście współpraca z najnowszymi interfejsami została zarezerwowana jedynie dla najwydajniejszych układów PowerVR, mimo wszystko słabsze wersje również będą mogły zapewnić ich obsługę, jednak najprawdopodobniej bez oficjalnego wsparcia i certyfikatu WHQL - który został zarezerwowany jedynie dla topowych wersji.
Szósta generacja układów PowerVR została wykonana w klastrowej architekturze, dzięki czemu możliwe jest tworzenie w łatwy sposób układów graficznych o różnej wydajności, ale korzystających wciąż z tej samej technologii. Najnowsze układy graficzne PowerVR zaprojektowano z myślą o wysokiej wydajności obliczeniowej przekraczającej 100 GFLOPS.
Zdaniem inżynierów firmy Imagination Technologies, nowe GPU jest w stanie dostarczyć około 20% więcej mocy obliczeniowej, przy zachowaniu takiej samej liczby rdzeni, w porównaniu do poprzedniej generacji układów. Dzięki nowej architekturze, układy PowerVR są również pięć razy bardziej energooszczędne od swoich poprzedników.
Obecnie gotowe do wprowadzenia na rynek są dwa układy: G6200 a także G6400. Charakteryzują się one zastosowaniem odpowiednio dwóch i czterech klastrów. Niestety nie są to modele wysokowydajne, należą one bowiem do jednej ze słabszych serii układów. Na wysokowydajne produkty przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Więcej o układach PowerVR:
- Nowe Atomy z GPU od PowerVR
- ST-Ericsson: superszybki procesor mobilny
- Intel Atom Cedar Trial (GPU PowerVR) bez obsługi DirectX 10.1
- Dwurdzeniowy Snapdragon wygrywa z Tegrą 2
Źródło: XbitLab, 4gamer
Komentarze
3