Masz dość nachalnych SMS-ów? Sprawdź, jak z nich zrezygnować
Masz dość niechcianych SMS-ów Premium, zapraszających do udziału w konkursach czy oferujących zniżki na zakupy? Dowiedz się, jak z nich zrezygnować.
Operatorzy przyzwyczaili nas do ciągłego wysyłania SMS-ów Premium. Drogą tą przesyłane są na nasze telefony informacje o różnorodnych konkursach, zaproszenia na prezentacje czy pokazy, a nawet horoskopy. Na niektóre tego typu SMS-y wyraziliśmy zgodę, część jednak dociera do nas przypadkiem. Jak zrezygnować z tych niechcianych powiadomień radzą eksperci: Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl oraz radca prawny Michał Pankiewicz.
Nadawcy SMS-ów Premium często pozyskują nasze dane bez naszej wiedzy. To znaczy, wiemy, że podajemy komuś informacje, takie jak numer telefonu czy adres e-mail, ale nie zdajemy sobie sprawy, że dane te posłużą do przesyłania informacyjnych wiadomości SMS. - O pozostawienie numeru telefonu często jesteśmy proszeni np. przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego podczas pierwszej wizyty na siłowni, ale także zakładając konto w banku czy w sklepie internetowym – mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl, platformy zajmującej się wysyłką SMS-ów.
Co ciekawe, większość Polaków, bo aż 80 proc., chętnie otrzymywałaby informacje o interesujących ich markach czy zdarzeniach. - Na nasze telefony, najchętniej otrzymywalibyśmy informacje dotyczące statusu i przebiegu transakcji w sklepie, ale również te na temat ulubionych marek i produktów – wyjaśnia Daniel Zawiliński. Większość to jednak nie wszyscy, co zatem trzeba zrobić, by zrezygnować z niechcianych SMS-ów?
Blokujemy niechciane SMS-y
Wiadomości SMS zawierające treści marketingowe można zablokować z pomocą operatora, na którego stronie znajdziemy wszystkie niezbędne informacje. Dla niecierpliwych, poniższe zestawienie pokaże, jak blokować wiadomości w poszczególnych sieciach:
- Play: wysyłamy wiadomość o treści STOP SPAM na numer 252, która zablokuje SMS-y przychodzące z numerów skróconych, zaczynających się od cyfr 7, 8, 9;
- T-Mobile: musimy skontaktować się z biurem obsługi klienta i poprosić o aktywację blokady lub wykonać ją samodzielnie z poziomu zarządzania kontem klienta;
- Orange: wypełniamy dostępny na stronie internetowej formularz, w którym podajemy numer telefonu, na który otrzymujemy niechciane SMS-y i numer telefonu, z którego te są wysyłane. Z poziomu zarządzania kontem klienta możemy również włączyć blokadę wysyłania płatnych SMS-ów Premium;
- Plus: kontaktujemy się z biurem obsługi klienta, które po podaniu numeru telefonu zablokuje otrzymywanie od niego wiadomości. Możemy wysłać także SMS o treści SPRZECIW pod numer 8000, ale w ten sposób zablokujemy jedynie wiadomości marketingowe przesyłane przez operatora, ale nie przez firmy zewnętrzne.
Nieco inaczej wygląda procedura blokowania SMS-ów w przypadku prenumerat, czyli wiadomości, za które pobierane są opłaty, a które informują nas choćby o prognozie pogody. Usługę taką w poszczególnych sieciach wyłączymy w następujący sposób:
- Play: wysyłamy SMS o treści KONIEC lub STOP na numer 6000;
- T-Mobile: kontaktujemy się telefonicznie z biurem obsługi klienta lub dokonujemy samodzielnie takiej zmiany w swoim panelu klienta na stronie operatora;
- Orange: wysyłamy SMS o treści STOP na numer, z którego otrzymujemy powiadomienia lub blokujemy je wypełniając formularz dostępny na stronie operatora, podając numer telefonu, z którego wysyłane są te wiadomości. Możemy także wyłączyć prenumeraty z poziomu panelu klienta na stronie operatora;
- Plus: wysyłamy SMS o treści LIMIT MT 0 na numer 2601
Kilka cech nachalnych SMS-ów
Pamiętajmy, że na otrzymywanie SMS-ów Premium musimy wyrazić zgodę, którą dostawcy często potrafią od nas zmyślnie wyłudzić. Przykładowo, jeśli otrzymujemy wiadomość informującą, że możemy bezpłatnie aktywować jakąś usługę, na przykład cykliczne SMS-y z prognozą pogody i zastosujemy się do wymagań dostawcy, wówczas często stajemy się odbiorcami płatnych wiadomości.
Kuszenie darmową aktywacją często dotyczy wiadomości o loteriach, promocjach, konkursach czy choćby horoskopach. Innymi słowy, po bezpłatnej aktywacji zwykle dowiadujemy się, że ciąg dalszy zabawy lub kolejne, przesyłane do nas informacje są już płatne i mogą generować dodatkowe, a przy tym całkiem pokaźne koszty.
Jeśli z kolei świadomie subskrybowaliśmy jakąś usługę i nagle chcemy ją dezaktywować, warto sprawdzić jej regulamin. Jego treść musi zawierać w sobie informacje o tym, jak zrezygnować z subskrypcji. Jak tłumaczy Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna: Zgodę na wykorzystywanie naszych danych możemy cofnąć m. in. poprzez złożenie oświadczenia w sklepie stacjonarnym, listownie lub e-mailem, czy też kontaktując się z biurem obsługi klienta.
Co jednak robić, gdy mamy problem z ustaleniem kto jest organizatorem i nadawcą SMS-ów Premium? Wówczas możemy skorzystać z wykazu numerów usług i podwyższonej opłacie przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Rejestr ten dostępny jest na stronie UKE i umożliwia nam między innymi wyszukanie nadawcy po numerze firmy zajmującej się wysyłką SMS-ów oraz rodzaju czy zakresu danej usługi.
Ile kosztują SMS-y Premium?
Opłaty pobierane przez SMS-y Premium można sprawdzić w bardzo łatwy sposób. Jak to zrobić?
- Przy numerze SMS rozpoczynającym się od cyfry 7, pierwsza cyfra po niej przekazuje informacje o koszcie usługi. Przykładowo, dla numeru 73XX cena SMS-a wynosi 3 zł netto;
- Przy numerze SMS rozpoczynającym się od cyfry 9, informacje o kosztach przekazują dwie kolejne cyfry. Zatem dla numeru 913XX koszt SMS-a wynosi 13 zł netto.
Co jeszcze możemy zrobić, by kontrolować swoje rachunki? Jak tłumaczy Michał Pankiewicz, radca prawny: Dobrą metodą jest wyznaczenie dla każdego okresu rozliczeniowego progu kwotowego, po przekroczeniu którego operator jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania nas o tym fakcie. Oprócz tego prawo obliguje go także do zablokowania na nasze żądanie możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów.
Warto dodać jeszcze, że określenie progu kwotowego jest bezpłatne, a operator powinien zaproponować przynajmniej 3 wariantu, jak przykładowo 35, 100 oraz 200 zł.
Źródło: dotPR; inf. własna
Komentarze
7druga opcja nie działa gdy mamy mixa,