Choć jako narzędzie komunikacji SMS-y straciły na znaczeniu, to bardzo chętnie korzystamy z nich w operacjach finansowych czy akcjach charytatywnych.
Dzisiaj krótkie wiadomości tekstowe SMS nie są już tak popularne, jak dawniej. Ciągle wysyłamy ich dużo, ale wydaje się, że zostały bezpowrotnie zdominowane przez różnego rodzaju komunikatory internetowe, generujące niższe koszty w dobie smartfonów i powszechnego dostępu do internetu. Ciągle jednak dobrze mają się SMS-y Premium, wysyłane na krótkie numery, obciążone specjalną opłatą.
SMS-y Premium często i chętnie wykorzystywane są jako wsparcie w różnego rodzaju akcjach charytatywnych, pozwalają bowiem na szybkie wsparcie konkretnych projektów. Dobrym przykładem takiej akcji jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, co zauważa Anna Orzech z fundacji WOŚP mówiąc - W trakcie ostatniego finału WOŚP za pomocą płatności online i SMS-ów zebraliśmy ponad 13 mln złotych. Widać, że popularność tego typu płatności znacznie rośnie.
Ogólnych zastosowań dla SMS-ów Premium jest mnóstwo. Dla przykładu, prawie jedna czwarta respondentów biorących udział w badaniu deklaruje, że wykorzystuje tego typu wiadomości w realizacjach płatności i transakcji finansowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Platformę SerwerSMS.pl, 25 proc. ankietowanych przyznaje się do wspierania organizacji pożytku publicznego, 15 proc. płaci za bilety komunikacji miejskiej lub miejsca parkingowe, a 14 proc. za usługi rozrywkowe.
Dzięki takiemu rozwiązaniu wiele płatności możemy dokonać wprost z domowego fotela. Jego ogromną przewagą nad przelewami bankowymi lub płatnościami internetowymi jest szybkość. Doskonale sprawdza się przy płatnościach na małe kwoty - mówi Daniel Zawiliński z Platformy SerwerSMS.pl.
Kolejne miejsca w rankingu wykorzystywania SMS-ów Premium zajmują płatności za dzwonki, tapety i gry (8%), udział w konkursach/quizach (7%) oraz głosowania w programach telewizyjnych/radiowych/internetowych (7%). Co piąty ankietowany opłata również za pomocą tego typu SMS-ów dostęp do mobilnych wersji gazet i czasopism.
Niemal jedna trzecia respondentów deklaruje, że wysyła wiadomości SMS Premium. Dwie trzecie spośród tej grupy robi to kilka razy w roku, a aż 12 proc. wysyła kilka takich wiadomości tygodniowo. Dużo osób (aż 68 proc.) przeznacza na SMS Premium do 5 zł miesięcznie. Co ciekawe, 17 proc. respondentów deklaruje, że wydaje na nie nawet 15 zł miesięcznie - komentuje Daniel Zawiliński.
Łączna wartość rynku wiadomości SMS Premium w 2013 roku została oszacowana na 15 miliardów złotych, co pokazuje jak popularny jest to sposób realizacji drobnych transakcji. Niestety, rynek ten ma niekiedy problem z niejasnością poszczególnych zasad funkcjonowania, które mogą rodzić obawy u niektórych użytkowników, nie wiedzących ile dokładnie kosztuje wysłanie danego SMS-a.
Krótkie numery, na które wysyła się płatne SMS-y działają w myśl określonych zasad, które można stosunkowo łatwo sprawdzić po pierwszej cyfrze danego numeru. W myśl tych zasad, SMS-y wysyłane na numery rozpoczynające się od cyfry 7, kosztują mniej niż 10 złotych, a o dokładnej cenie informuje cyfra znajdująca się po 7. Innymi słowy, SMS na numer 76XX będzie kosztował 6 zł netto.
Jeśli zaś chodzi o drugi typ numerów SMS Premium, dotyczy on numerów rozpoczynających się od cyfry 9 i w ich przypadku koszt zawsze przekracza 10 złotych, a koszt rzeczywisty określimy po dwóch pierwszych cyfrach, następujących po 9. Czyli, SMS na numer 915XX będzie nasz kosztował 15 zł netto.
Źródło: dotPR; serwerSMS.pl
Komentarze
3W większości znanych mi przypadków, gdy dostępne są różne metody płatności, SMSy są jednak najmniej opłacalną formą płatności i najbardziej nadają się chyba do celów konkursowych.