Coraz więcej polskich firm to rozumie. To ważne, bo stawianie na takie innowacje może być kluczowe w osiągnięciu rynkowego sukcesu.
Jedna na cztery polskie firmy bierze sobie za jeden z priorytetów inwestycje w automatyzację powtarzalnych procesów (24 proc.), jedna na trzy – w sztuczną inteligencję (36 proc.), a ponad połowa – w Internet Rzeczy (60 proc.). Tak wynika z badania „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” PwC.
Za trzy lata liczby te mają zaś wynosić odpowiednio: 44, 53 i 62 proc. To wyraźnie pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa są zainteresowane wdrażaniem nowych technologii, które mogą być kluczowe dla ich rynkowej pozycji w przyszłości.
Dojrzałość cyfrowa polskich przedsiębiorstw
Nadal jednak sporo jest do zrobienia. Jedynie 44 proc. respondentów z Polski uznało swoje firmy za „dojrzałe cyfrowe” (czyli takie, które umiejętnie korzystają ze zdobyczy rozwoju technologicznego), a 58 proc. za takich uznało swoich prezesów. Dla porównania globalnie jest to odpowiednio 53 i 62 proc.
„Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę, która nie uważa technologii informatycznych za integralną część zarówno strategii biznesowej, jak i całej działalności operacyjnej” – mówi Anna Sieńko, partner w PwC.
Zwraca uwagę na to, że cyfrowa transformacja nie jest prostym procesem, ale „w długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami” – dodaje.
Jakie jest największe wyzwanie?
Według PwC – poradzenie sobie z luką kompetencyjną w sferze umiejętności specjalistycznych, a więc brak zespołów odpowiednio wykwalifikowanych w takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo czy analityka danych.
„Pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca odpowiedzialność liderów jednostek biznesowych w firmach. Widać to szczególnie w przypadku data analytics. Choć ciągle jest to obszar działalności departamentu IT, to jednak zauważalny jest trend wyodrębniania się tej kompetencji w oddzielną jednostkę decyzyjną” – mówi Michał Kreczmar z PwC.
Konieczne jest lepsze zrozumienie sytuacji
W kadrach zarządzających musi też zwiększyć się świadomość znaczenia nowych technologii. Obecnie większość polskich przedsiębiorstw inwestuje w rozwiązania cyfrowe nie więcej niż 5 proc. rocznego budżetu.
Jak podsumowuje Anna Szczeblewska z PwC: „transformacja cyfrowa to nie tylko nowe »twarde« technologie […], ale też wymagające ciągłych ulepszeń obszary »miękkie«, takie jak kultura organizacyjna, wizja decydentów, nowe sposoby pracy. Niejednokrotnie pociągają one za sobą zmiany w strukturze organizacyjnej, celach i wskaźnikach, a nawet modelach biznesowych czy modelach zarabiania”.
Pełny raport dostępny jest na stronie PwC: „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm”
Źródło: PwC, inf. własna. Foto: StartupStockPhotos/Pixabay (CC0)
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!