Technologie i Firma

Transformacja cyfrowa to priorytet

przeczytasz w 2 min.

Coraz więcej polskich firm to rozumie. To ważne, bo stawianie na takie innowacje może być kluczowe w osiągnięciu rynkowego sukcesu.

Jedna na cztery polskie firmy bierze sobie za jeden z priorytetów inwestycje w automatyzację powtarzalnych procesów (24 proc.), jedna na trzy – w sztuczną inteligencję (36 proc.), a ponad połowa – w Internet Rzeczy (60 proc.). Tak wynika z badania „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” PwC.

Za trzy lata liczby te mają zaś wynosić odpowiednio: 44, 53 i 62 proc. To wyraźnie pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa są zainteresowane wdrażaniem nowych technologii, które mogą być kluczowe dla ich rynkowej pozycji w przyszłości. 

Dojrzałość cyfrowa polskich przedsiębiorstw

Nadal jednak sporo jest do zrobienia. Jedynie 44 proc. respondentów z Polski uznało swoje firmy za „dojrzałe cyfrowe” (czyli takie, które umiejętnie korzystają ze zdobyczy rozwoju technologicznego), a 58 proc. za takich uznało swoich prezesów. Dla porównania globalnie jest to odpowiednio 53 i 62 proc. 

„Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę, która nie uważa technologii informatycznych za integralną część zarówno strategii biznesowej, jak i całej działalności operacyjnej” – mówi Anna Sieńko, partner w PwC. 

Zwraca uwagę na to, że cyfrowa transformacja nie jest prostym procesem, ale „w długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami” – dodaje.

Jakie jest największe wyzwanie? 

Według PwC – poradzenie sobie z luką kompetencyjną w sferze umiejętności specjalistycznych, a więc brak zespołów odpowiednio wykwalifikowanych w takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo czy analityka danych.

„Pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca odpowiedzialność liderów jednostek biznesowych w firmach. Widać to szczególnie w przypadku data analytics. Choć ciągle jest to obszar działalności departamentu IT, to jednak zauważalny jest trend wyodrębniania się tej kompetencji w oddzielną jednostkę decyzyjną” – mówi Michał Kreczmar z PwC.

Konieczne jest lepsze zrozumienie sytuacji

W kadrach zarządzających musi też zwiększyć się świadomość znaczenia nowych technologii. Obecnie większość polskich przedsiębiorstw inwestuje w rozwiązania cyfrowe nie więcej niż 5 proc. rocznego budżetu.

Jak podsumowuje Anna Szczeblewska z PwC: „transformacja cyfrowa to nie tylko nowe »twarde« technologie […], ale też wymagające ciągłych ulepszeń obszary »miękkie«, takie jak kultura organizacyjna, wizja decydentów, nowe sposoby pracy. Niejednokrotnie pociągają one za sobą zmiany w strukturze organizacyjnej, celach i wskaźnikach, a nawet modelach biznesowych czy modelach zarabiania”.

Pełny raport dostępny jest na stronie PwC: „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm”

Źródło: PwC, inf. własna. Foto: StartupStockPhotos/Pixabay (CC0)

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login