Prawie każdy wam powie, że na zintegrowanej karcie graficznej sobie nie pogracie. Postanowiłem to sprawdzić - przetestowałem grafikę Radeon 4200 w 12 grach. Znalazło się wśród nich sporo nowych tytułów. Nie zapomniałem też o sprawdzeniu karty po podkręceniu. Wyniki mile mnie zaskoczyły - zachęcam do zapoznania się nimi.
P A R A M E T R Y T E C H N I C Z N E
Zacznę od krótkiej charakterystyki technicznej zintegrowanej karty:
Jak widać wartości nie są zbyt imponujące - tylko 40 jednostek SPu, 4 potoki ROP, 4 jednostki TMU i dość niskie taktowanie rdzenia - 500MHz. Jednak w porównaniu z innymi integrami nie jest źle. Zobaczmy jak karta sprawdzi się w testach ;)
Radeon 4200 montowany jest razem z chipsetem AMD 785G na płytach głównych. Często na PCB obok chipsetu montowana jest pamięć SidePort - jest to po prostu jedna kość pamięci (przez co ma tylko 32-bit) z reguły o taktowaniu 1333 MHz. Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z tej pamięci (pamięć operqacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128MB pojemności.
K O N F I G U R A C J A T E S T O W A
Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej konfiguracji sprzętowej:
Procesor | AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 B35 2.9 GHz |
Chłodzenie | Scythe Mugen 2 |
Płyta główna | Asus M4A785TD-V EVO |
Pamięć RAM | Goodram 2x2GB 1333MHz 9-9-9-24 |
Karta graficzna | ATI Radeon HD 4200 |
Dysk Twardy | 2x Samsung F3 500GB SATA-II 16MB cache RAID 0 |
Napęd optyczny | LG DVD+-RW 20x DL LightScribe |
Obudowa | Sharkoon Rebel 12 |
Zasilacz | Corsair TX750EU |
karta dźwiękowa | Auzentech X-Fi Prelude 7.1 Gold |
Inne | Kontroler Obrotów Scythe Kaze-Q 3.5"+USB, wentylatory: 4x140mm,1x120mm |
Zainstalowany był system Windows 7 64-bit i sterowniki karty graficznej ATI w wersji 10.3.
Ustawienia karty w testach:
Taktowania karty bez OC: 500 MHz rdzeń, 1333 MHz SidePort, 256MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24
Taktowania karty po OC: 1006 MHz rdzeń, 1408 MHz SidePort, 256MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24
T E S T Y
Tak jak wspomniałem na początku sprawdziłem wydajność karty w 12 grach. W każdej sprawdziłem ilość kaletek na sekundę za pomocą programu Fraps. Dodatkowo w kilku grach podałem wyniki ze znanych benchmarków. Zacznę od starszych gier, a na deser podam te najbardziej wymagające :)
Painkiller
Do testów użyłem wbudowanego benchmarka C5L2 oraz przeszedłem początek gry Battle of Hell - przed sierocińcem. Jest to najbardziej wymagająca cześć gry z uwagi na dużą ilość wody, mgłę i mnóstwo efektów cząsteczkowych. W pozostałych lokacjach gra będzie chodzić o wiele płynniej.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Multisamling: 6x
PREY
Gra oparta na silniku z Dooma 3 wygląda do dzisiaj bardzo dobrze i sprawia wiele frajdy. Do sprawdzenia wydajności użyłem lokacji z 3/4 gry, gdzie jest dość dynamiczna akcja i dużo przeciwników na w miarę otwartym terenie (mapa "Twarzą w twarz z wrogiem"). Wersja gry to 1.3.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
F.E.A.R.
W tej grze użyłem wbudowanego benchmarka oraz przeszedłem pewien początkowy fragment gry, gdzie jest strzelanina w magazynie z dwoma oponentami i poza nim z kilkoma przeciwnikami. Wersja gry to 1.07.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Filtrowanie anizotropowe: 8x
Soft shadows: OFF
Need For Speed: Carbon
Pomiar FPS odbył się na sprincie w kanionie (cała trasa). Mimo, że gra ma już swój wiek wciąż wygląda bardzo dobrze.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Heroes of Might & Magic V
Test przeprowadzony był na pojedynczej mapie - Łzy Osira. Najpierw wszedłem do zamku, wybudowałem jeden budynek, a następnie szedłem na przód przez dwie tury. Kamera była ustawiona z góry pod małym kątem.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 2x
Gothic 3
Trzecia odsłona Gothica okazała się bardzo wymagająca dla naszych komputerów, a grafika do dzisiaj wygląda bardzo dobrze (jeden z lepiej wyglądających RPGów). Test odbywał się na samym początku gry - kółko dookoła miasteczka (gdzie jest bitwa z orkami), potem bieg na plażę i na koniec udanie się do lasu. Wersja gry to 1.7.
Z uwagi na fakt, iż nawet na Core i99, 128GB RAM i GTX780 SLI gra będzie przycinać co 40-70 sekund (przez doczytywanie z dysku) minimalna ilość FPS była testowana inaczej - tutaj przebiegłem się tylko dookoła miasteczka, gdzie toczy się pierwsza bitwa, a na koniec stanąłem przed bramą i patrzyłem się w kierunku lasu. Gdybym mierzył min. FPS w pełnym teście to zawsze miałby wartość 0.
Ustawienia:
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
NeverWinter Nights 2
Pomiar wykonany był na początku gry po wyjściu z domu. Przeszedłem się po całym terenie, gdzie na prawdę sporo się dzieje - jest masa stworów, czarów, jest woda i płomienie.
Ustawienia:
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Jakość cieni: NISKA
Normalnie mapowany teren: WŁĄCZONE
Cienie oświetlenia punktowego: WYŁĄCZONE
Odległość horyzontu: 195/300
Rozdzielczość tekstur: ŚREDNIA
Rozmiar mapy cieni: 512
Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko): 1024
Efeky poświaty: WŁĄCZONE
Odbicia na wodzie: WYŁĄCZONE
Źródła światła na członkach drużyny: WYŁĄCZONE
Filtrowanie pomniejszonych tekstur: ANIZOTROPIC
Filtrowanie skalowania: LINEAR
Maksymalna anizotropia tekstur: NISKA
Załamanie obrazu na wodzie: WYŁĄCZONE
Unreal Tournament III
Gra słynie ze świetniej optymalizacji, ale jak się zachowa na zintegrowanej karcie? Pomiar FPS zrobiłem na mapie Brama, przechodząc w podobny sposób z każdej z trzech podlokacji w trybie deathmatch.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
Akceleracja fizyki: OFF
Wolfenstein 2009
Zobaczymy, czy nawet gra, która miała całkiem nie dawno premierę będzie płynnie chodzić na integrze AMD. Test był przeprowadzony na początku gry - szedłem komnatą z płomieniami, potem po schodach gdzie zastrzeliłem dwóch przeciwników (był tam wybuch grawitacyjny), następnie poszedłem do dużego holu, gdzie też był grawitacyjny wybuch i sporo przeciwników.
Ustawienia:
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 800x600
Filtrowanie anizotropowe: NISKIE
Antyaliasing: 0x
Cienie: ŚREDNIE
Przetwarzanie: WYSOKIE
Szczegółowe tekstury: WŁĄCZONE
Refleksy: WYŁĄCZONE
Dirt
Test został wykonany na 1. wyścigu w grze, pomiar robiony był na jednym okrążeniu. Jest to bardzo wymagająca gra i nie spodziewałem się, że będzie tak dobrze chodzić na 4200 :) Z resztą zobaczcie sami:
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 800x600
Multisampling: 2x
Wind effects: OFF
Shadows: MEDIUM
Crowd: MEDIUM
Mirrors: ON
Foliage: MEDIUM
Drier Models: MEDIUM
Trees: MEDIUM
Reflections: MEDIUM
Motion Blur: ON
Skid Marks: ON
Far Cry 2
Przyszła pora na najbardziej wymagające sprzętowo gry. Far Cry 2 sprawia problem wielu pecetem. Jak się za chwilę okaże nawet ta gra nie robi wrażenia zintegrowanej karcie :) Test wykonany był na początku gry podczas strzelaniny w miasteczku.
Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Crysis
Crysis to gra legenda - na najwyższych ustawieniach graficznych nawet dzisiejsze karty mają nie lada problem. Ku mojemu zdziwieniu na 4200 również można płynnie ograć :) W tej grze sprawdziłem dwa tryby graficzne - LOW oraz MEDIUM. Oba uruchomione były w trybie DX9. Pomiar odbywał się na początku gry - szedłem między skałami, potem wyszedłem na plażę (rozglądając się na boki), podszedłem do kilku przeciwników, jednocześnie do nich strzelając. Zakończyłem na rozglądaniu się przy odpalonej na plaży flarze i strzelaniem do wody.
Dodatkowo dorzuciłem wyniki z HOC Crysis Benchmark. Jak widać FPS w grze będzie nieco niższy niż w benchmarku.
Ustawienia:
Detale: LOW
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
P O D S U M O W A N I E
Jak się okazało na dobrej zintegrowanej karcie można zagrać w dużą ilość gier, nawet w nowsze tytuły. W każdą testowaną przeze mnie grę można pograć płynnie bez przycięć - wszystko zależy od ustawień. Po podkręceniu płynność rozgrywki drastycznie rośnie i można bez problemu pograć nawet w Crysis czy Far Cry 2 na średnich detalach. Niech tylko ktoś teraz napisze, że ingtegra nie nadaje się do gier ;)
Zachęcam wszystkich do podzielenia się osiągami Radeona 4200 także w innych grach :)
Komentarze
76Uświadomiło mi trochę że z powodu małego budżetu będę mógł przetrzymać trochę na integrze ;)
"Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko): 1024" - rozmiar czego ;-)
Fajny art - 5.
Recka na 5, gdyż pokazała mi w jakie gierki mogę pograć
W sumie gdyby to było to recka miodzio ;]
Ale i tak masz 5.
Pozdro.
- małe
- niepotrzebnie zawierają MAX-FPS
- bez wygładzania
- ogólnie przez to nieczytelne no i nieestetyczne :P
Znów 5 byłaby krzywdząca dla innych, więc jest 4+ ;)
5 daje
Ale nie potrafię trawić jednego
AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 B35 2.9 GHz
Tak... z Athlona zrobiłeś Phenoma omg ludzie odblokowaliście 4 rdzeń i zrobiliście OC to dalej powinniście pisać Athlon X3 xghz @ Athlon X4 Xghz
To może być z "leksza" krzywdzące dla userów Phenoma, bo jak z Athlona piszecie OC Phenom...
i koniec
Nie wiem czy karta dedykowana do 200zł dorówna tej integrze ;)
http://www.benchmark.pl/problem/show/problem_id/2174
Pozdrawiam.
Autor dostaje 5 wedgług mnie zasłużone.
Zabiłeś cześć wydajności gpu przydzielając mu niżej taktowaną pamięć RAM.
Wyniki byłyby lepsze (zawsze to 3-4 fps) na samym podkręconym RAMie który spokojnie przekroczy 1400Mhz a poza tym miałbyś większą przepustowość...
naprawde przydatny test.
Trzeba o tym napisać, bo sięga około 65*C...
Pamięć sideport ma wyjątkowo 32bit (normalnie pamięć ma 64bit, a w dualu 128).
"Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z tej pamięci (pamięć operqacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128MB pojemności"
Nie jasno napisałeś to trochę... , a możliwości są takie:
-sideport
-UMA (z pamięci ram)
-sideport + UMA
A u Ciebie napisane jest jakby były tylko dwie możliwości...
Dodatkowo mam zastrzeżenia do PCIe x16 oraz DDR3 (ale to błąd benchmarka)
Do tego wykresiki niezbyt ładne (na szybko robiłeś?)
Dam 4 bo ambitny temat... :)
Temperatury by się przydały bo wiemy że jest np. 50*C i wiemy czy to jest ciepłe czy gorące.
No ale cóż...
Mam pytanie do autora :
Jak z temperaturami na płycie? Bo u mnie podczas grania na HD4200(ta sama płyta) max. temp. to było 35* więc nie wiem czy mam czujnik zepsuty czy tak po prostu jest
mam dodatkowo 3 pytanka:
1) na podstawie tego testu (ja mam za małe doświadczenie żeby to określić) jak będzie chodził WoW na tej karcie przy 1680x1050 i powiedzmy średnich detalach? Interesuje mnie dokładnie czy można będzie chodzić bez problemu na rajdy 25 więc proszę o odpowiedź ludzi którzy orientują się w temacie ;)
2) czy istnieje możliwość całkowitej wymiany radiatora na karcie? (pytam bardziej z ciekawości)
3) i czy między kartami 4200 a 4290 można odczuć różnicę w wydajności?
pozdrawiam
Ocena 6! a czepianie się formy wykresów jest małostkowe; treść merytoryczna mówi sama za siebie;
Pozdrawiam ...