Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.: wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów, konkretnego egzemplarza karty.
Asus Radeon 7950 DCUII TOP
Podkręcaliśmy aplikacją GPU Tweak, która dodatkowo oferuje możliwość podniesienia napięcia zasilającego rdzeń i pamięć. Skorzystaliśmy z tych zalet, podnosząc napięcie procesora na 1,168V (maksimum w programie) i zaczęliśmy podbijać częstotliwość taktowania. Mając na uwadze dobre właściwości w O/C układu HD 7970 od razu ustanowiliśmy 1000 MHz na rdzeniu i 1400 MHz na pamięciach. Karta pracowała w pełni stabilnie, więc kolejnym krokiem było taktowanie 1100/1500 MHz. Crysis zaczął zawieszać się w połowie testu, inne gry natomiast przestały uruchamiać się albo zawieszać. Obniżyliśmy częstotliwość do 1090, 1080, aż wreszcie do stabilnych 1070 MHz. Co jakiś czas na ekranie pojawiały się jeszcze artefakty - obniżenie o raptem 5 MHz taktowania pamięci operacyjnej usunęło problem. Osiągnęliśmy zatem 1070/1495 MHz.
Sapphire Radeon 7950 OC
Firma Sapphire również oferuje program do monitoringu i modyfikacji pracy akceleratora. Sapphire Trixx pozwolił na regulację napięcia GPU aż do 1,3V. Znając już właściwości podkręcania Asusa ustawiliśmy częstotliwość 1050/1400 MHz. Wszystkie gry działały, lecz pojawiały się przekłamania w obrazie. Powodem tego były zbyt wysokie parametry pracy pamięci RAM, a Sapphire niestety nie pozwala na regulację napięcia w aplikacji Trixx. Skończyło się na stabilnym 1350 MHz taktowaniu pamięci, lecz pozostał jeszcze zapas w przypadku GPU. Wartość 1100 MHz w większości gier nie powodowała problemów, oprócz gry Metro 2033 i Dirt 3. Obniżenie taktowania do 1090 MHz wyeliminowało problem. Końcowy wynik to 1090/1350 MHz.
AMD Radeon 7950
Karta referencyjna na tle powyższych okazała się wręcz demonem w podkręcaniu. Mając na uwadze standardowe chłodzenie, podnoszenie częstotliwości robiliśmy małymi krokami, co 30 MHz. Przy stabilnych testach z 1 GHz na rdzeniu byliśmy ciekawi, czy okaże się lepsza od modeli autorskich. Przy okazji sprawdzaliśmy pracę pamięci: przy 1400 MHz nadal było brak jakichkolwiek oznak niestabilności. W końcu skończył się suwak w panelu AMD Overdrive w pozycji 1100/1575 MHz, a karta pracowała nadal bez problemów! I to bez jakichkolwiek zmian w napięciu zasilającym.
Crysis - DX10
1920x1080, Maks. Detale, AA x4, AF x16
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 47 + 15 40 + 10 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1090/1350) | 52 + 8 44 + 5 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 58 49 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1070/1495) | 52 + 5 44 + 2 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 56 47 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 52 44 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 52 44 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 47 40 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 37 33 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 36 31 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 32 28 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 32 27 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Crysis 2 - DX11
1920x1080, Maks. Detale, AF x16
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 55 + 17 33 + 14 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1090/1350) | 60 + 9 38 + 7 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1070/1495) | 60 + 9 38 + 6 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 64 42 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 62 40 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 60 38 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 60 38 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 55 33 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 53 40 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 45 33 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 39 19 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 35 17 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dirt 3 - DX11 - Norwegia
1920x1080, Maks. Detale, AA x4, AF x16
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 66 + 20 62 + 17 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1090/1350) | 73 + 11 69 + 8 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1070/1495) | 73 + 8 69 + 6 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 77 68 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 75 68 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 73 69 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 73 69 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 68 61 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 66 62 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 62 57 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 60 55 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 53 48 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Deus Ex - Human Revolution - DX11
1920x1080, Maks. Detale, FXAA, AF x16
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 101 + 19 91 + 19 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1070/1495) | 101 + 15 91 + 15 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 116 105 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1090/1350) | 101 + 14 91 + 12 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 110 99 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 101 91 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 101 91 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 92 84 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 79 70 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 75 68 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 66 60 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 66 60 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Metro 2033 - DX11
1920x1080, Maks. Detale, AF x16
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 44 + 9 27 + 4 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1070/1495) | 45 + 7 28 + 2 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1090/1350) | 45 + 6 28 + 2 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 47 29 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 45 28 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 45 28 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 46 29 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 44 27 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 38 28 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 32 23 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 31 23 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 29 20 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Rezultaty po podkręceniu są widoczne gołym okiem. Największy pożytek z modyfikacji parametrów pracy będziemy mieli w najbardziej wymagających grach i w najwyższych detalach grafiki. Co więcej, HD 7950 po podkręceniu oferuje wyższą wydajność niż podstawowy model HD 7970.
Pobór energii
Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis (1920x1080).
Pobór energii - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) - ZeroCore | 96 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) - ZeroCore | 96 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) - ZeroCore | 96 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 112 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 112 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 112 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 113 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 113 |
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 118 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 118 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 120 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 121 |
Radeon 7950 CrossFire (800/1250) | 150 |
Obecnie większość akceleratorów graficznych pobiera niewielkie ilości energii w trybie spoczynku. Radeon 7950 nie wymagał pod tym względem więcej co inne karty graficzne z wysokiego segmentu. Sprawdziliśmy funkcję ZeroCore – działa bez zarzutu. Pobór prądu spada, a wentylatory zostają wyłączone.
Dwie karty zespolone ze sobą wraz z pozostałymi elementami platformy testowej pobierały ok. 150 W.
Pobór energii - Obciążenie
Crysis
Radeon HD 6950 2GB (800/1200) | 261 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (900/1250) | 263 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 266 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (900/1250) | 268 |
Radeon HD 6970 2GB (880/1375) | 300 |
Asus Radeon 7950 TOP DCUII 3GB (@1064/1495)** | 300 |
Zotac GeForce GTX 570 1,28GB (732/950) | 324 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 330 |
XFX Radeon 7970 Black Edition 3GB (1000/1425) | 335 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 350 |
Radeon 7950 3GB (@1100/1575) | 268 |
Radeon 7950 CrossFire (800/1250) | 390 |
Sapphire Radeon 7950 OC 3GB (@1080/1400)* | 400 |
*Podkręcenie + podniesienie napięć GPU **Podkręcenie + podniesienie napięć GPU/MEM |
To jeden z najbardziej interesujących wykresów w naszym artykule. Okazuje się, że pobór energii autorskich akceleratorów jest na poziomie Radeona 6950. A przewaga nad GeForce GTX 580 jest ogromna - różnica tutaj wynosi ponad 80 W.
Po podkręceniu pobór energii wzrasta, choć największy wpływ ma napięcie zasilające. W przypadku karty Sapphire Radeon 7950 OC, rdzeń miał napięcie 1,3V, natomiast Asus Radeon 7950 TOP DCUII – 1,168V, stąd tak ogromne różnice pomiędzy nimi.
Nieźle wygląda pobór energii w przypadku dwóch Radeonów w trybie CrossFireX. Nasz miernik wskazywał wówczas maksymalnie 390 W. Najczęściej jednak pobór oscylował na poziomie 320-360 W, co jest wynikiem wręcz znakomitym.