Czy karty GeForce mają problemy z dwurdzeniowymi procesorami? A co z Radeonami?
Sprawdziliśmy jak sprawują się karty graficzne GeForce i Raden na procesorze z serii Intel i7 920 z aktywnymi 2 i 4 rdzeniami. Kilkukrotnie pod naszymi artykułami o kartach graficznych padły tezy, jakoby komputer z dwurdzeniowym procesorem i z GeForce na pokładzie miał o wiele niższą wydajność, niż odpowiednik z czteroma rdzeniami. Naszym czytelnikom chodziło o tzw. narzut sterowników ForceWare. W przypadku procesora z aktywnymi 2 rdzeniami, obciążenie oprogramowania Nvidii miało być na tyle duże, by powodować znaczne spadki wydajności w porównaniu do tej samej jednostki, lecz z czterema rdzeniami. Ta dolegliwość miała dotyczyć każdego procesora, bez względu na procesor (seria, generacja, model).
Intel Core i7 920 – na nim będziemy badać wydajność kart GeForce i Radeon
Obawiając się, że faktycznie coś może być nie tak i właściciele jednostek 2-rdzeniowych mogą mieć o wiele słabszą wydajność kart GeForce, przygotowaliśmy krótki test.
Naszym celem było sprawdzenie, czy procesor po dezaktywacji dwóch rdzeni w połączeniu z kartami graficznymi GeForce i Radeon będzie miał zauważalnie niższą wydajność. A jeśli tak, to w jak dużym stopniu.
Mając ogólny zarys, co chcemy wykonać, ściągnęliśmy kilka kart graficznych. Poniżej lista:
- GeForce GTX 460 1 GB
- GeForce GTX 560 Ti
- GeForce GTX 580
- Radeon 6870
- Radeon 6970
Metodologia była dość prosta: przetestować akceleratory graficzne w miejscach testowych, które na co dzień służą nam do ich pomiaru wydajności. W końcu kilku czytelników pisało, że narzut jest duży i może sięgać nawet 60%. A skoro karta graficzna służy do grania, to naszym celem było sprawdzenie jej w naturalnych warunkach. Sprawdziliśmy zatem jej wydajność, a nie innego podzespołu komputerowego (jak procesor lub pamięć operacyjna).
GeForce GTX 580 – czy faktycznie na dwóch rdzeniach jego wydajność wyraźnie spadnie?
Oprócz tego przeprowadziliśmy kilka dodatkowych testów na starych sterownikach oraz wyjątkowo wykonaliśmy testy w Crysis, gdzie liczona była szybkość procesora. Każdy układ graficzny pracował na najnowszych dostępnych w momencie testów sterownikach.