Gra pozwala nam integrować w ustawienia grafiki na dwa sposoby. Pierwszy z nich, to wspomniane już wcześniej ustawienia podstawowe, które wyręczają użytkownika i same regulują wszystkie parametry graficzne. Jest to wygodnie rozwiązanie dla tych, którzy nie mają ochoty sprawdzać co robią te wszystkie zróżnicowanie opcje i chcą skupić się na samym graniu. Nie zawsze jednak z góry wybrana przez grę konfiguracja jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla danego sprzętu, dlatego ustawieniom zaawansowanym poświęcimy więcej uwagi w dalszej części tego tekstu.
Ustawienia Jakości : co tu dużo mówić, określa jak ładną grafikę ujrzymy w grze.
Render: Druga składowa wpływająca na jakość grafiki. Render to nic innego jak sposób w jaki nasza gra będzie oświetlona. Dość poważna decyzja, bo wybór rodzaju oświetlenia znacznie wpływa na atrakcyjność lokacji. Moim zdaniem nie ma sensu porywać się na Rozszerzone, pełne oświetlenie dynamiczne (DX10) bo naprawdę niewiele miejsc pozwoli nam docenić realistyczniejsze efekty wody i ładniejsze oświetlenie, a ilość średnich FPSów drastycznie spadnie.
Z kolei wybranie opcji Dynamicznego oświetlenia może zwiększyć ilość klatek na sekundę nawet o połowę, ale jednocześnie sprawi, że większość obiektów w grze nie będzie rzucało cienia. Oświetlenie statyczne korzysta z kolei z DX8 i sprawia, że gra w gruncie rzeczy staje się szaro-bura. Nikomu nie polecam grania w takich ustawieniach, bo S.T.A.L.K.E.R. traci większość ze swojego uroku i lepiej już zainwestować w szybszą kartę, niż się męczyć. Moim zdaniem najlepszym wyjściem jest albo Rozszerzone pełne oświetlenie dynamiczne (DX9), albo Pełne oświetlenie dynamiczne. W zależności od tego jak bardzo zależy nam na poziomie detali poszczególnych obiektów, realistycznej mgle i atrakcyjności promieni słonecznych. Ten drugi wariant to najrozsądniejsze wyjście dla graczy o słabszych systemach.
Rozszerzone pełne oświetlenie dynamiczne
Oświetlenie dynamiczne
Oświetlenie statyczne