Testujemy kartę graficzną Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 i musi się ona sprawdzić w Call Of Duty: Black Ops Cold War. Włączamy ray-tracing i nie dajemy żadnych forów!
Już od premierowych testów wiemy, że GeForce RTX 3070 to świetna karta. Należy tylko pamiętać o jednym - jest to model wyposażony w 8 GB pamięci VRAM. To wystarczy do rozdzielczości 2560 x 1440, ale jeśli chcemy grać w najwyższych możliwych detalach, z włączonym ray-tracingiem i w rozdzielczości 3840 x 2160, to dla niektórych nowych gier może się to okazać za mało (np. Watch Dogs). Dobrym pomysłem jest więc skorzystanie z technologii DLSS, która oprócz zwiększenia szybkości działania gry ogranicza również użycie pamięci graficznej.
Dziś gościmy w redakcji model GeForce RTX 3070 ze stajni Inno3D i zmierzy się on z najnowszą odsłoną Call Of Duty Black Ops, czyli Cold War. Przypominamy, że nowy COD może się pochwalić nie tylko obsługą ray-tracingu i DLSS, ale również nowej technologii NVIDIA Reflex, która potrafi znacząco obniżyć input-lag. Dość powiedzieć, że NVIDIA Reflex w COD potrafi obniżyć czas dostępu do 20%. Jeśli interesuje was również sama gra, nie zapomnijcie zapoznać się z naszą recenzją COD BO: Cold War.
Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 kontra ray-tracing w nowym Call od Duty
- Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - cena
- Najważniejsze cechy kart NVIDIA Ampere
- GeForce RTX 3070 - specyfikacja
- Inno3D GeForce RTX 3070 - budowa i porty
- Porównanie jakości grafiki z ray-tracingiem i bez
- Testy wydajnościowe w grze Call Of Duty Black Ops Cold War
- Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - czy warto kupić?
Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - cena
Sugerowana cena modelu Inno3D GeForce RTX 3070 to około 2700 złotych. Oczywiście inną sprawą jest to, czy znajdziecie ją w sklepach - tak jak i inne karty NVIDIA Ampere. Wszyscy czekamy na przypływ nowych kart do sklepów.
Najważniejsze cechy kart graficznych NVIDIA Ampere (GeForce RTX 30xx)
- Potężny skok wydajności - RTX 3070 jest 1,6x szybszy od RTX 2070 (równocześnie porównywalny do RTX 2080 Ti)
- W odróżnieniu od topowych kart RTX 3080/3090 gdzie zastosowano szybszą pamięć GDDR6X - w tym modelu mamy "zwykłą" pamięć GDDR6 (pojemność 8 GB)
- Druga generacja rdzeni RT odpowiedzialnych za ray-tracing (dwukrotny wzrost wydajności)
- Trzecia generacja rdzeni Tensor (do dwóch razy większa wydajność)
- Technologia NVIDIA Reflex, czyli zmniejszenie opóźnień i input laga w grach
- Technologia RTX IO, czyli szybsze ładowanie gier, dzięki wczytywaniu danych bezpośrednio do pamięci karty i zmniejszeniu obciążenia CPU (jak na razie brak gier obsługujących tę technologię - potrzebna jest również aktualizacja systemu operacyjnego)
- Karty Ampere mogą się pochwalić HDMI 2.1 i sprzętowym wsparciem dekodowania AV1 8K
- NVIDIA Broadcast - wsparcie streamerów efektami audio i video opartymi na AI - usuwania dźwięków tła, usuwania tła (wirtualny green screen), czy śledzenia ruchów głowy (wirtualny kamerzysta)
NVIDIA GeForce RTX 3070 - specyfikacja
Model | GeForce RTX 2070 Super | GeForce RTX 2080 Super | GeForce RTX 2080 Ti | GeForce RTX 3070 | GeForce RTX 3080 |
Generacja | Turing / 12 nm | Turing / 12 nm | Turing / 12 nm | Ampere / 8 nm | Ampere / 8 nm |
Układ graficzny | Turing TU104 | Turing TU104 | Turing TU102 | Ampere GA104 | Ampere GA102 |
Jednostki cieniujące | 2560 | 3072 | 4352 | 5888 | 8704 |
Jednostki teksturujące | 160 | 192 | 272 | 184 | 272 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 64 | 88 | 96 | 96 |
Rdzenie Tensor | 320 | 384 | 544 | 184 (3nd gen) | 272 (3nd gen) |
Jednostki RT | 40 | 48 | 68 | 46 (2nd gen) | 68 (2nd gen) |
Taktowanie rdzenia | 1605/1770 MHz | 1650/1815 MHz | 1350/1545 MHz | 1500/1725 MHz | 1440/1710 MHz |
Moc obliczeniowa | 9,062 TFLOPS | 11,15 TFLOPS | 13,45 TFLOPS | 20,31 TFLOPS | 29,77 TFLOPS |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 8 GB GDDR6 256-bit | 11 GB GDDR6 352-bit | 8 GB GDDR6 256-bit | 10 GB GDDR6X 320-bit |
Taktowanie pamięci | 14 000 MHz | 15500 MHz | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 19 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 459,9 GB/s | 612 GB/s | 448 GB/s | 760,3 GB/s |
TGP (zasilanie) | 215 W (6+8-pin) | 250 W (6+8-pin) | 250 W (2x8-pin) | 220 W (1x12-pin) | 320 W |
Interfejs | PCIe 3.0 | PCIe 3.0 | PCIe 3.0 | PCIe 4.0 | PCIe 4.0 |
Cena | $499 | $699 | $999 | $499 | $ 699 |
Wersja ze stajni Inno3D oczywiście jest zaopatrzona w dwa "normalne" gniazdka 8-pin (więc nie trzeba bawić się w przejściówki jak w przypadku modeli FE). Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 jest modelem fabrycznie podkręconym - boost w stosunku do modelu FE został zwiększony do 1785 MHz. Producent zaleca do tego modelu zasilacz o mocy co najmniej 650 W.
Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - budowa i porty
Model ten został wyposażony (standardowo) w trzy porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1.
Szykujcie miejsce w obudowie - konkretny system chłodzenia zajmuje aż 3 sloty! O odpowiednie temperatury dbają trzy wentylatory.
Rewers karty chroniony jest przez solidny backplate z otworami dla lepszego przepływu powietrza.
Porównanie jakości grafiki z ray-tracingiem i bez
Call of Duty Black Ops Cold War umożliwia włączenie ray-tracingu (w różnym natężeniu) dla oświetlenia słonecznego (sun shadows), cieni lokalnych (local shadows) oraz okluzji otoczenia (ambient occlusion). Jakie to daje efekty?
Testy wydajnościowe w grze Call Of Duty Black Ops Cold War
Testy w grze przeprowadziliśmy przy maksymalnych ustawieniach jakości oraz z ray-tracingiem na poziomie ultra (najwyższy). Karta pracowała razem z procesorem AMD Ryzen 7 3700X i pamięciami 3600 MHz.
Ogólne (i szczególne) testy GeForce RTX 3070
Przypomnijmy, że pełne testy modelu RTX 3070 (w wersji Founders Edition) znajdziecie w naszej recenzji. Model Inno3D RTX 3070 IChill X3 jest fabrycznie podkręcony, więc wyniki są nieco wyższe od modelu FE.
Poniższy materiał wideo został nagrany w grze uruchomionej w rozdzielczości 2560 x 1440 - do 2:40 możemy obserwować szybkość działania gry bez włączonej technologii DLSS, a później z DLSS w trybie Balanced.
W rozdzielczości 2560 x 1440 możemy liczyć na 40-50+ klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) już na 60-70+ klatek na sekundę. Jak to wygląda w innych rozdzielczościach?
- Full HD (1920 x 1080) - możemy liczyć na około 90 klatek na sekundę (bez DLSS)
- 4K UHD (3840 x 2160) - możemy liczyć na około 30 klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) około 50 klatek na sekundę. Wydajny tryb DLSS (Performance) pozwala dobić do 60 klatek na sekundę.
W grze udostępniono kilka ustawień DLSS - od standardowych (szybkość, zbalansowany i jakość) do ultra wydajność, który się przyda nawet w rozdzielczości 8K (oczywiście można z niego skorzystać i w niższych rozdzielczościach).
Nie zabrakło tu również nowej funkcji NVIDIA Reflex, która zmniejszy input lag (a więc i naszą skuteczność) w czasie dynamicznych rozgrywek online.
Inno3D GeForce RTX 3070 - czy warto kupić?
Dostępność nowych kart GeForce (żeby nie było - nowych kart Radeon również) jest tak niska, że wypadałoby chyba zmienić pytanie na: czy można kupić? Chyba wszyscy czekamy na kolejne dostawy sprzętu do sklepów i miejmy nadzieję, że rychło się doczekamy.
Generalnie nie mamy żadnych zastrzeżeń do budowy modelu IChill X3 ze stajni Inno3D. Jest on fabrycznie podkręcony, a wysoką kulturę pracy gwarantuje potężne trzyslotowe chłodzenie. Producent ma swojej ofercie również model X4, gdzie zainstalowany czwarty, niewielki wentylatorek do chłodzenia sekcji zasilania. Nie zapomniano o jakże modnym podświetleniu RGB (zgodnym z Aura, Mystic i Fusion).
GeForce RTX 3070 bez problemu poradził sobie z ray-tracingiem w nowym Call Of Duty. Dopiero rozdzielczość 4K spowolniła nieco działanie gry, ale w takim wypadku można się posiłkować DLSS. Warto wspomnieć, że nowy Call Of Duty ma opcję ograniczenia wykorzystania pamięci VRAM, więc w takich przypadkach można z niej skorzystać.
Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - ocena
- wydajność zbliżona do 2080 Ti w cenie 2070 Super
- model fabrycznie podkręcony
- nowsza wersja rdzeni RT i Tensor (w porównaniu do modeli Turing)
- 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- solidny trzyslotowy system chłodzący zapewnia wysoką kulturę pracy
- HDMI 2.1 i DP 1.4a
- technologie RTX IO i NVIDIA Reflex
- podświetlenie RGB
- tylko 8 GB pamięci VRAM
Może cię również zainteresować:
- Test NVIDIA GeForce RTX 3070 - tym razem nie oprzesz się przed wymianą karty graficznej
- Test GeForce RTX 3080 - ta karta będzie przez tydzień królować na rynku
- GeForce RTX 3090 - czy to faktycznie karta do grania w 8K?
Komentarze
25Kto che . niech w to idzie , kto nie też sobie pogra...
W przypadku AMD nie wygląda to lepiej. Ludzie którzy otrzymali już nowe karty też narzekają na wydajność mają w grach 200FPS i chrupanie obrazu co jakiś czas. Ciekawe co nastąpi pierwsze, połatanie sterowników czy poprawa dostępności kart.
A benchmark mówi ze bezproblemu sobie radzi.
Na 1080ti gram z RT na średnie FHD. Detale na Ultra.
Bez spadków.
Oczekiwałem na trochę lepszy wynik.