Karta graficzna do Wiedźmina 3 na PC ma ogromne znaczenie. Sprawdzamy jakie karty graficzne poradzą sobie z tym tytułem bez problemów. Oraz jaka konfiguracja pozwoli grać w najwyższej rozdzielczości.
- otwarty świat pełen przygód,; - niezwykle rozbudowane i wciągające zadania poboczne,; - taktyka walki dostosowywana do konkretnego typu potworów,; - wyraziste i ciekawe postacie,; - import decyzji z Wiedźmina 2,; - mnogość nawiązań między innymi do kina oraz literatury,; - udoskonalony system zażywania i odnawiania eliksirów,; - błyskotliwe dialogi,; - karcianka Gwint.
Minusy- irytujące zachowania Płotki,; - miejscami kulejąca grafika.
Aktualizacja: Test "Jaka karta graficzna do Wiedźmina 3?" powstał ponad 3 lata temu. Zdecydowaliśmy się na niewielką aktualizację, by przekonać się, jak obecne karty graficzne poradzą sobie na tle modeli z których korzystaliśmy w tamtym czasie. Przetestowaliśmy dwa modele Radeon RX Vega oraz GeForce GTX 1070 i 1080 w rozdzielczościach 4K/UHD (3840 x 2160) i QHD (2560 x 1440). Zainteresowani jak te karty poradzą sobie przeciwko duetowi GTX 980 (SLI)? Wyniki testów znajdziecie poniżej!
Karta graficzna do Wiedźmina 3
Przez te 3 lata Wiedźmin 3: Dziki Gon doczekał się mnóstwa aktualizacji oraz dwóch dużych fabularnych dodatków: Serca z Kamienia oraz Krew i Wino. Konsolowe wersje również przeszły dużą metamorfozę - w tym choćby obsługę (skalowanej) rozdzielczości 4K, czy wykorzystanie mocy PS4 Pro czy Xbox One X. W konsolowym Wiedźminie zaimplementowano również technologię HDR, ale wedle informacji płynących z CD Projekt RED, obsługa HDR nigdy nie wyląduje na PC... Szkoda.
Osobną kwestią jest Gwint, który z mini-gry w Wiedźminie 3 ewoulował do osobnej produkcji, czyli Wiedźmińskiej Gry Karcianej. Był to kolejny strzał w dziesiątkę REDów i na ten moment jedyny sposób, by przedłużyć wizytę w wiedźmińskim uniwersum.
Co jeszcze? Geralt wyląduje jako grywalna postać w Soul Calibur VI i powstaje serial firmowany przez Netflixa. Jego premiera ma nastąpić w 2020 roku, więc wypada uzbroić się w cierpliwość.
Pomimo, że historia Geralta i Ciri jest zamknięta, to nie ma wątpliwości, że CD Projekt RED sięgnie jeszcze do tego uniwersum. Jednak tego, kiedy się zanurzymy po raz kolejny w świecie stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego (w postaci kolejnej gry), dziś nie wiedzą nawet najstarsi górale. CD Projekt RED aktualnie zajęty jest Cyberpunkiem 2077 i jego produkcja z pewnością zajmie im jeszcze sporo czasu.
Ale przejdźmy do meritum - oto porównanie wydajności kart sprzed 3 lat i czterech dzisiejszych kart. W nowej platformie testowej wykorzystaliśmy procesor Intel Core i5 8600K (Coffee Lake).
Zwracamy uwagę, że wówczas przetestowaliśmy grę bez włączonej technologii NVIDIA Hairworks, która solidnie dawała się we znaki ówczesnym GPU.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160 px, Ustawienia Ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks
(SLI) 2x GeForce GTX 980 | 57 36 |
ASUS Radeon RX Vega 64 OC | 50 43 |
(SLI) 2x GeForce GTX 970 | 48 30 |
NVIDIA GeForce GTX 1080 FE | 48 42 |
ASUS Radeon RX Vega 56 OC | 45 40 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 FE | 38 31 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 28 20 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 24 10 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 23 10 |
średnia ilość klatek na sekundę minimalna ilość klatek na sekundę |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
2560 x 1440 px, Ustawienia Ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks
ASUS Radeon RX Vega 64 OC | 88 78 |
(SLI) 2x GeForce GTX 980 | 85 55 |
NVIDIA GeForce GTX 1080 FE | 82 71 |
ASUS Radeon RX Vega 56 OC | 80 70 |
(SLI) 2x GeForce GTX 970 | 77 49 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 FE | 68 58 |
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme | 50 37 |
Sapphire Radeon 290X Vapor-X | 43 29 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 42 29 |
średnia ilość klatek na sekundę minimalna ilość klatek na sekundę |
Duety (SLI) starszych kart nawet dziś mogą imponować osiągami, ale widać znacznie niższą wartość minimalnych klatek na sekundę. Przełom w stosunku do ówczesnej generacji był ogromny, a musimy wziąć pod uwagę, że GTX 1080 (Pascal) zaprezentowano dwa lata temu! Oczywiście należy też wziąć pod uwagę inne czynniki - takie jak wydajniejszy procesor, czy optymalizację sterowników.
Wysokie wyniki Radeonów nie powinny dziwić, jako że wyłączenie technologii NVIDIA Hairworks pozwala im na osiągnięcie pełni wydajności. Z pewnością sytuacja odwróciłaby się po jej uruchomieniu. Technologia Hairworks może dodać grze nieco uroku, ale też nie zastosowano tu jej na taką skalę jak dajmy na to w Final Fantasy XV: Windows Edition, gdzie różnice w grafice naprawdę potrafią być olbrzymie.
Zwracamy też uwagę, że w przypadku kart NVIDII mieliśmy do dyspozycji modele Founders Edition - podkręcone autorskie wersje będą sobie radzić jeszcze lepiej. Z kolei w przypadku Radeonów dysponowaliśmy wyłącznie wersjami OC, ale - umówmy się - że podkręcenie Vegi jest raczej symboliczne.
Ciekawostka - Wiedźmin 3 na zintegrowanej grafice AMD Ryzen 2400G
Na kolejnych stronach znajdziecie oryginalny test kart graficznych w Wiedźminie powstały po premierze gry.