AMD Kaveri: nowe informacje o budowie i wydajności 3. generacji układów APU
Hiroshige Goto opublikował interesujące informacje na temat nadchodzących procesorów AMD.
Procesor AMD APU Kaveri w wersji desktopowej pod gniazdo FM2+ (po lewej) i mobilnej w obudowie BGA (po prawej)
Pod koniec bieżącego roku mają zadebiutować procesory AMD APU Kaveri, w których zostaną zastosowane całkowicie nowe rozwiązania, przez co z pewnością można nazwać je rewolucyjnymi konstrukcjami. Hiroshige Goto, a więc jeden z redaktorów japońskiego serwisu PC Watch (znany również z fachowych analiz i porównań), opublikował interesujące materiały na temat nadchodzących układów.
Procesory Kaveri zostaną wykonane w 28-nanometrowym procesie technologicznym i będą kompatybilne z nową podstawką FM2+ - niedawno dowiedzieliśmy się, że będą mogły z niej korzystać również starsze modele Trinity i Richland pod gniazdo FM2. Producent zintegruje w nich 2-4 rdzenie Steamroller oraz układ graficzny bazujący na architekturze GCN (Graphics Core Next).
Na uwagę zasługuje również technologia hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Access), wprowadzająca pamięć współdzieloną, z której może korzystać - odczytywać i zapisywać dane - zarówno sam procesor, jak i układ graficzny (obydwa elementy mają jednak również swoją pamięć podręczną).
Porównanie rdzenia Steamroller (po lewej) i Bulldozer (po prawej)
Rdzenie Steamroller, a więc już trzecia generacja sławnych Bulldozerów, nadal będą bazować na budowie modułowej. Producent planuje jednak wprowadzić tutaj pewne usprawnienia - jednymi z nich są osobne jednostki Decode Thread i Dispatch Thread dla każdego rdzenia/wątku (dotychczas były one wspólne dla każdego modułu), a tym samym zwiększyć wydajność pojedynczego wątku – slajdy z końca 2011 roku mówią tutaj o około 10–15% wzroście wydajności na każdą generację rdzenia.
Każda kolejna generacja rdzeni Bulldozer ma przyność wzrost wydajności o około 10-15%
Z kolei zmniejszenie procesu technologicznego (z 32 do 28 nm) ma się przyczynić do lepszej efektywności energetycznej – można zatem liczyć również na zmniejszenie poboru mocy w stosunku do oferowanej wydajności.
Porównanie architektur układów graficznych VLIW5 (APU Llano), VLIW4 (APU Trinity/Richland) i GCN (APU Kaveri)
Kolejne zmiany dotyczą zintegrowanego układu graficznego – w przypadku procesorów Llano (1. generacja APU) bazował on na architekturze VLIW5, w przypadku Trinity/Richland (2. generacja APU) na architekturze VLIW4, natomiast w przypadku Kaverii (3. generacja APU) już na najnowszym GCN. Topowe modele zostaną wyposażone 512 procesorów strumieniowych (8 bloków CU po 64 jednostki wykonawcze każdy), których moc obliczeniowa ma wynosić około 700 - 1000 GFLOPSów. Zintegrowana grafika powinna zatem oferować wydajność zbliżoną do zewnętrznego modelu Radeon HD 7750 (przy standardowym taktowaniu 800 MHz może on się pochwalić mocą obliczeniową 819 GFLOPSów).
Porównanie architektur układów graficznych VLIW5 (APU Llano), VLIW4 (APU Trinity/Richland) i GCN (APU Kaveri)
Z informacji Hiroshige Goto wynika również, że cały procesor Kaveri (4 rdzenie Steamroller i zintegrowany układ graficzny) będzie mieć powierzchnię nieco mniejszą od 240 mm2 – wymiary te plasują się pomiędzy 4-rdzeniowym modelem APU Llano (228 mm2) a 4-rdzeniowym APU Trinity (246 mm2).
Porównanie powierzchni najnowszych procesorów AMD i Intel
Należy jednak pamiętać, iż zostanie on wykonany w niższym procesie technologicznym z zastosowaniem większej liczby tranzystorów, natomiast jego wydajność powinna ulec zauważalnej poprawie.
Porównanie powierzchni procesorów AMD z podziałem na segmenty rynku
Musimy przyznać, że już nie możemy się doczekać nowych procesorów koncernu AMD – nieoficjalnie wiadomo, że pod koniec tego roku pojawią się desktopowe wersje, natomiast na ich mobilne odpowiedniki (w obudowie BGA) przyjdzie nam poczekać do początku przyszłego roku.
Źródło: PC Watch, ComputerBase, AMD
Komentarze
133Jeśli będzie o te 15% (może nawet więcej) lepiej i cena byłaby w miarę na poziomie dzisiejszych FXów, to będą to naprawdę solidne procki. (28nm ... nareszcie niższe TDP :D ).
A teraz sytuacja: Kowalski kupuje Kaveri ma ok. 33-50% wydajności na procku i 4x wydajniejszą grafikę w jednym (Gflop(s) nie mówię o realnym użyciu, ale w tym pewnie +45-60% lepsze co najmniej) i to przy zmniejszonym o połowę zużyciu energii elektrycznej.
Nie KAŻDY GRA W GRY! ile razy można o tym mówić, zrozumcie, że ludzie są przywiązani do starych tytułów jeżeli mają już trochę lat, a nawet jak chcą pograć w coś nowego to nie muszą grać w 1080p w 60fps. Ja dalej gram czasem w Heroes III, choć strasznie to wygląda na pełnym ekranie. poza tym kto NORMALNY zauważa WIELKĄ różnicę pomiędzy 720p a 1080p? Koncerny swoim marketingiem Wam wyprały mózgi i tylko większe cyferki dla Was się liczą...
czyli niższą niż dwie wcześniejsze generacje tego modelu radeon 5750 z przed 4 lat.
Myślałem że AMD chce się rozwiać a oni się cofają do tyłu!
W deskopie do gier AMD nie ma na razie szans. W APU jeszcze wygrywa, ale na rynku mobilnym w ogóle AMD nie widać, za to Intel pokazuje co raz to wydajniejsze i energooszczędne procesory co ważniejsze w dobrych cenach, nie widzę tu dla AMD przyszłości, może się mylę.. oby.
Nadal jednak nie wiemy, kiedy i czy pojawi się wogóle FX pasujący na AM3+ na który czekają miliony.
Larrabee coś co im nie wyszło i zostało zabite przez któreś tam ATi, przodek Xeon PHI, lepiej pisz o tym co jest, tu mają jakieś chwilowe sukcesy.
Polaris kolejna nieudana próba wejścia na rynek HPC ??
Skupmy się na tym UMA, pomysł stary jak świat w 1996r SGI w swoim O2 zastosował ją. Technologia jest opanowana i nawet dostępna dla ogółu dzięki konsorcjum HSA, posiada ją również Intel i "zapewne nie omieszka jej użyć". Więc co jest tym nowum w rozwiązaniu APU AMD - kontroler pamięci zawarty w układzie i sposób jego obsługi zgodny z tym standardem - pojawia się coś - API, które jest niezależne od architektury x86.
Podejrzewam, że ponad połowie tu zaglądającym starczyło by posiadać za swój jedyny komputer coś typie PocketPC np. MK808 - same zalety, mało prądu, wydajność idealna do fejsa i gadania przez skype, internet też hula i nawet sobie można pograć, do tego legalny system i całość kosztuje 200 PLN - taka jest prawda o technologicznych pieniaczach. Gdyby nie najnowsze gry to PC byłby blaszakiem z muzeum. Ciągle w dyskusji o procesorach przewija się że jedyną aplikacją używaną są tylko gry ( i najważniejszym parametrem jest energooszczędność CPU (sic!) - a symulacje, CAD , zaawansowana grafika, programowanie .... a co to jest, najnowszy film ?? Koniec żalów - bo post jkbrenna mnie rozbroił.