AMD zapowiada karty Radeon RX 5000 "Navi" - konkurencja dla GeForce RTX 2000
Nowa generacja kart graficznych ma zaoferować dużo lepszą wydajność i efektywność energetyczną. Nadchodzi konkurencja dla modeli Nvidia Turing.
Procesory Ryzen 3000 to nie jedyna nowość z konferencji AMD podczas targów Computex 2019. Producent ujawnił również szczegóły na temat kart graficznych Radeon RX 5000 z generacji Navi.
Nowa architektura RDNA
Karty graficzne Navi to przede wszystkim nowa architektura RDNA. Inżynierowie zastosowali tutaj nową konstrukcję bloków obliczeniowych, wielopoziomowych pamięci podręcznych i potoku graficznego. Układy graficzne są produkowane w niższym, 7-nanometrowym procesie technologicznym. Dodatkowym atutem będzie wykorzystanie pamięci wideo typu GDDR6 oraz wsparcie dla magistrali PCI-Express 4.0.
Zmiany powinny przełożyć się na wyższy współczynnik IPC (instrukcji wykonywanych w jednym cyklu zegara), poprawę efektywności energetycznej, zwiększenie przepustowości pamięci.
Podczas konferencji ujawniono, że nowa architektura pozwala uzyskać 25% wzrostu wydajności na zegar i cechuje się o 50% wyższą wydajnością na wat. Możemy zatem oczekiwać poprawy wydajności i efektywności energetycznej, co powinno zbliżyć karty do konkurencyjnych modeli Nvidia Turing.
Karty Radeon RX 5000
Układy graficzne Navi trafią do kart graficznych z serii Radeon RX 5000, ale dokładna specyfikacja poszczególnych modeli jeszcze nie została ujawniona.
Producent pochwalił się jedynie, że w grze Strange Brigade model z serii Radeon RX 5700 oferuje o około 10% lepszą wydajność względem konkurencyjnego GeForce RTX 2070. Warto jednak zauważyć, że jest to jeden z tych tytułów, który woli karty „czerwonych”. Jak będzie w innych grach? Tego nie wiadomo.
Premiera kart z serii Radeon RX 5700 została zaplanowana na lipiec. Więcej szczegółów o nowych konstrukcjach powinniśmy poznać na konferencji Next Horizing Gaming Event podczas targów E3.
Źródło: AMD, AnandTech
Komentarze
28x1.5 per Watt , już pokazali co potrafią w 7nm ,
więc tu bym nie dzielił skóry na niedźwiedziu :P
zejdą poniżej 200W w high-end to sam przyklasnę i browarka sieknę z ich sukces :)
Ray Tracing zmienil wszystko co do tej pory bylo!
Na smietnik historii mozna juz wyrzucic Directx 9,10,11 a nawet 12! Teraz bedzie liczyc sie juz tylko DirectX Raytracing i Vulkan w przyszlosci!
Ray Tracing to najwazniejsza technologia jaka pojawila od czasow pojawiania sie kart Voodoo 3dfx!
Tak jak karty Voodoo ponad 20 lat temu zmienily bieg historii, tak teraz karty Nvidia Turing zmieniaja hstorie na naszych oczach dzieki przelomowej obsludze Ray Tracingu!
Ale zeby Ray Tracing byl w pelni wspierany potrzebne sa dodatkowe rdzenie RT ktore sprzetowo wykonuja operacje na obliczeniach zwiazanych z Ray Tracingiem.
Na dzien dzisiejszy tylko i wylacznie karty Nvidia Turing w pelni wspieraja ta przelomowa technologie a AMD ze swoim Navi jest jeszcze daleko w tyle!
Po prostu Nvidia znokautowala AMD juz w pierwszej rundzie!
Nie ma juz odwrotu a AMD jedynie robi dobra mine do zlej gry!
Jedyne co mozna poradzic AMD to jak najszybsze prace nad nastepca Navi i dodadanie wyspecjalizowanych rdzeni RT do swoich chipow graficznych!
Nawet Intel kiedy przedstawi swoje karty graficzne beda one wspierac od Ray Tracing w czasie rzeczywistym.
Coraz wiecej deweloperow dodaje Ray Tracing do swoich silnikow graficznych!
Nawet nasz rodzimy Techland zapowiedzial ze ich C Engine (dawniej Chrome Engine) bedzie obslugiwal Ray Tracing a to oznacze ze Dying Light 2 bedzie obslugiwal ta przelomowa technologie juz od dnia premiery!
zieloni górą !!!