Ryzen - słaba wydajność w grach przez niedopracowany sterownik Nvidii?
W sieci pojawiły się interesujące testy wydajności, które rzucają nowe światło na sprawę wydajności procesorów Ryzen w grach.
Procesory AMD Ryzen wywołały mieszane uczucia recenzentów – z jednej strony oferują bardzo dobrą wydajność w półprofesjonalnych zastosowaniach, ale z drugiej odstają od konkurencyjnych modeli w grach. Czy aby na pewno? Nowe światło na sprawę rzucił twórca kanału AdoredTV, który przetestował nowe układy w kilku różnych konfiguracjach.
Większość redakcji testowała Ryzeny z kartami graficznymi GeForce GTX 1080 lub Titan X, aby nie ograniczać potencjału procesorów i jak najbardziej uwidocznić różnice między poszczególnymi modelami. W takim przypadku nowe układy AMD wyraźnie odstawały od konkurencyjnych modeli Intela.
Jakby to wyglądało w innych scenariuszach? Twórca kanału AdoredTV postanowił porównać różne konfiguracje procesorów i kart graficznych w grze Rise of the Tomb Raider.
W pierwszym teście porównano procesory AMD Ryzen 7 1800X i Intel Core i7 7700K z podkręconą kartą graficzną GeForce GTX 1070. Co możemy zaobserwować? Przede wszystkim to, że wykorzystanie procesora Ryzen stoi na mniejszym poziomie i przez to osiąga on zauważalnie gorze wyniki w trybie DirectX 12 niż DirectX 11. W przypadku Core i7 sytuacja wygląda normalnie.
W drugim teście też porównano procesory AMD Ryzen 7 1800X i Intel Core i7 7700K, ale tym razem z dwoma kartami graficznymi Radeon RX 480 połączonymi w trybie CrossFireX. W tym przypadku już w obydwóch platformach widać wzrost wydajności między DirectX 12 a DirectX 11.
Do podobnych wniosków doszedł twórca kanału TechEpiphany, który przeprowadził testy w grze Tom Clancy's The Division - kolejnym tytule wspierającym DirectX 12. Autor porównał tutaj platformę z procesorem AMD Ryzen 7 1700 oraz kartami Radeon RX 470 4 GB i GeForce GTX 1060 3 GB. Wyraźnie widać, że karta Nvidii w trybie DirectX 12 jest słabiej obciążona niż model AMD.
Wygląda więc na to, że konfiguracje z kartami Nvidii nie do końca potrafią wykorzystać potencjał procesorów AMD Ryzen. Czy to oznacza, że sterownik Nvidii ma problem z Ryzenami? Wiele na to wskazuje, ale na obecną chwilę trudno jednoznacznie to potwierdzić bez dostatecznie wydajnej, pojedynczej karty graficznej Radeon. Pozostaje więc chyba czekać na premierę modeli Vega i przeprowadzenie ponownych testów wydajności w grach.
Źródło: AdoredTV, TechEpiphany
Komentarze
105A ludzie dalej nie potrafią wyciągać wniosków jak 80-100 procent obciążony zdarza się że przegrywa z 40% obciążonym RYZENEM.Za rok premieria KANONA pogadamy czemu poprzednia generacja RYZENA może konkurować z Nim.
Znów lepiej parować CPU AMD z GPU AMD.
1) Ta sytuacja była powtórzona w Deux EX i Battlefield 1 [filmiki znajdziecie po zakończeniu oglądania tego - od TechEpiphany na Youtube]
2) Do testów powinni użyć Najmocniejszych kart na rynku - a takimi są 1080TI i Pro Duo, że w DX 12 Pro duo ma więcej fps niż w DX11 to wiem bo widziałem to na żywo - ale myślałem że to winna kiepskiej współpracy dwóch chipów pod DX 11 z czego AMD było słynne, a co się poprawiło pod DX12.
3) Nvidiia jeszcze nie wypuściła GPU w pełni wspierającego standard DX 12 co się potwierdza w bardzo nietypowych sytuacjach [Pascal = Maxwell]. Była mowa o tym przy premierze serii 1x00 ale jakoś szybko o tym zapomnieliście.
4) Proponuję wykonać identyczne testy z platformą i7 5960X, efekt powinien być zbliżony, z mniejszym rozrzutem fps. Powodem jest nie wystarczające wykorzystanie przez Nvidię DX12, ale także to ze zarządzanie w DX12 procesorami wielordzeniowymi jest delikatnie zmienione, dzięki czemu przy procesorach 8 rdzeniowych z GPU od AMD widać lepsze rozłożenie zadań na rdzenie/wątki, niż przy DX11. Tym się chwaliło AMD gdy mówiło w swoich pierwszych slajdach o pełnym wspieraniu DX12, ale jak widać znowu większość ma efekt złotej rybki x). Różnice pomiędzy 1060, a RX480 były zbyt małe żeby wyniki testów wziąć za poważny wskaźnik iż DX12 nadal lepiej jest wykonywane na GPU od AMD. Dopiero Cross fire RX480 pokazuję ten efekt - dlatego trzeba czekać na Vegę by wiedzieć czy to efekt GPU czy Multi GPU.
5) Trzeba czekać na oficjalne stanowisko obu firm, bo w 100% nie wiadomo co jest winowajcą że aktualne GPU AMD lepiej działają w Multi GPU pod DX12 niż DX11. Być może Vega będzie zachowywać się inaczej, gdyż tam będziemy mieć single GPU wtedy będziemy wiedzieć czy to coś z Crossfire czy po prostu lepsze zarządzanie GPU przy DX12.
Patch sterownika Nvidiia pod DX12? Really?
Tutaj Kitamo częściowo przyznam rację, mocno naciągane.
[nie będę tłumaczyć dlaczego bo powinniście się domyślić]
AMD ... geek advanced computer user
Intel + Nvidia ... Noob computer user
a wiadomo ze jest wiecej noobow niz reszty i chyba zeruja na tych uzytkownikach wciskajac im jakis badziew.
Podpowiem ze pojawi się jeszcze przed Vegą.
Normalnie witki opadają.
zaraz będę czytał że Ryzen jest wydajny tylko na jednej karcie, jednej plycie i jednym systemie operacyjnym a także jednym benchmarku. Oznaczac to będzie ze wszystko pozostałe jest zbugowane i go osłabia.