Książki cyfrowe mogą być wyposażone w różnorodne animacje dostosowane do opowieści. I to właśnie one mogą poprawiać zapamiętywanie większej ilości szczegółów przez dzieci. Ważne, by zostały dobrze wykonane.
Animacja przykuwa uwagę dzieci.
W jednym z amerykańskich uniwersytetów niepublicznych, psycholog Erik Thiessen przeprowadził badanie pokazujące wpływ animacji w książkach dla dzieci. Oceniono 30 dzieci w wieku 3-5 lat. Sprawdzano, ile zapamiętały po przeczytaniu zwykłej książki z bajkami, a ile z książki, która ożywa dzięki animacjom na każdej stronie.
Okazało się, że dzieci zapamiętują o 15-20% szczegółów więcej, po obejrzeniu książki z animacjami. Najlepsze wyniki zaobserwowano, kiedy animacje książki odpowiadały na zadane przez dziecko pytanie.
Erik Thiessen wyjaśnił, że dzieci uczą się najlepiej, będąc zaangażowane. Jeżeli można ulepszyć dostępne interfejsy cyfrowe, nauka byłaby znacznie przyjemniejsza i efektywniejsza.
Książka tradycyjna kontra animowana
Nie wszystkie książki powinny być animowane. Animacje mogą pomóc głównie dzieciom na etapie przeglądania książek z obrazkami. Później raczej niewiele pomogą, co najwyżej urozmaicą.
Badanie miało pokazać, że książki cyfrowe mają szansę być czymś więcej niż ciekawym dodatkiem w bibliotece. Mogą być przydatne w nauce, dlatego tak ważne jest, by tworzyć je właśnie pod tym kątem.
Tradycyjne książki na pewno nie zostaną wyparte przez te interaktywne. Jednak warto zainteresować się również cyfrowymi wersjami znanych nam opowieści. Będą gorsze czy może lepsze?
Źródło: Developmental Psychology
Warto zobaczyć również:
- Roboty czytają książki i uczą się ludzkich reakcji
- Jak czytać więcej książek (i po co)? Plus: książki, które warto przeczytać
- Jak szybko i wygodnie skanować książki? Z IRIScan Book 3
Komentarze
5Szkoda że portal tu nie zaprezentował jako demo choć kawałka takiej książki...
Zamiast czytania jedynie matematycznej teorii i ewentualnie czasem obrazków, mamy tutaj ładne javascriptowe wstawki które pozwalają nam eksperymentować i dogłębnie (empirycznie) sprawdzić jak coś działa.
Ludzie którzy tutaj piszą, że forma nie ma znaczenia, mylą się w oczywisty sposób. Jest to poparte badaniami na temat tego jak działa proces nauki.