3DMark Overhead: test DirectX 11, DirectX 12 i Mantle API już dostępny
Na rynku debiutuje pierwszy test sprawdzający wydajność komputera przy zastosowaniu nowych API.
Futuremark udostępnił aktualizację dla najnowszego benchmarka 3DMark, która wprowadza test Overhead API, porównujący wydajność komputera w trybie DirectX 11, DirectX 12 i Mantle API..
Testowanie komputera w nowym trybie ma inny sens, aniżeli w przypadku poprzednich testów – służy on bowiem do porównania osiągów danej konfiguracji przy zastosowaniu różnych interfejsów programowania, a nie porównaniu różnych konfiguracji przy zastosowaniu tego samego interfejsu programowania. Można zatem powiedzieć, że służy on tylko zobrazowaniu potencjału nowych API.
Producent wykorzystał tutaj sytuację, w której procesor centralny (CPU) przesyła do procesora graficznego (GPU) informacje o narysowaniu nowego obiektu. Zazwyczaj możliwe jest tutaj wygenerowanie tysięcy obiektów w czasie jednej klatki, ale w pewnym momencie zawodzi interfejs programowania i procesor nie nadąża z wysyłaniem rozkazów do grafiki. Interfejsy DirectX 12 i Mantle API pod tym względem są znacznie lepiej zaprojektowane i omijają tzw. wąskie gardło procesora, pozwalając lepiej wykorzystać potencjał układów wielordzeniowych. Test Overhead API został tak zaprojektowany, że wysyła rozkazy do grafiki, dopóki płynność animacji nie spadnie poniżej 30 fps.
Artykuł z testami wydajnościowymi opublikujemy już wkrótce - na razie zerknijcie na materiał wideo z wynikami A10-7860K, Core i5 4690K oraz kart Radeon R9 290 oraz GTX 980.
Do uruchomienia testu w trybie DirectX 12 wymagany jest system operacyjny Windows 10 (Technical Preview Build 10041 lub nowszy) i karta graficzna zgodna z DirectX 11 (feature level 11_0), natomiast Mantle API wymaga karty graficznej bazującej na architekturze AMD GCN. W przypadku DirectX 11 potrzebujemy karty graficznej zgodnej z DirectX 11 (feature level 11_0). Warto jednak pamiętać, że nowy test jest dostępny tylko dla płatnych licencji Advanced Edition i Professional Edition. Niestety, posiadacze darmowej wersji Basic Edition muszą obejść się smakiem.
Sprawdziliśmy jak nowy test radzi sobie w praktyce, a do tego celu wykorzystaliśmy platformę z procesorem AMD A10-7850K i zintegrowaną grafiką Radeon R7 pracującą z taktowaniem 900 MHz dla rdzenia i 2133 MHz dla pamięci. Testy przeprowadziliśmy pod obsługą systemu Windows 8.1.
W rozdzielczości 1280 x 720 pikseli konfiguracja pozwoliła wygenerować nieco ponad 400 000 obiektów/sekundę przy zastosowaniu DirectX 11 (w trybie jedno- i wielowątkowym), natomiast przy zastosowaniu Mantle API było to już blisko 4 850 000 obiektów/sekundę – nowszy interfejs zaowocował zatem ponad 11-krotnym wzrostem wydajności.
W rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli osiągi były nieco gorsze, bo interfejs DirectX 11 pozwolił uzyskać blisko 370 000 obiektów/sekundę w trybie wielordzeniowym i nieco ponad 400 000 obiektów/sekundę w trybie jednordzeniowym. Ta sama konfiguracja działająca w trybie Mantle API uzyskała nieco ponad 4 600 000 obiektów/sekundę – wzrost wydajności był nawet wyższy, bo był 11,5 – 12,5-krotny.
Pobierz: 3DMark 1.5.884 (Windows) | Rozmiar pliku: 1,56 GB |
Źródło: Futuremark, inf. własna
Komentarze
35Swoją drogą Windows 10 bardzo ciekawe się zapowiada. Zakres zmian jest zaskakująco szeroki, a nowy GUI został całkowicie zmieniony od strony programowej.
ModernUI z W8 i W8.1 ma kosmicznie wysoki narzut nawet po wyłączeniu wszystkich efektów, a ten nowy z W10 ma mniej więcej na poziomie W7 z wyłączonym Aero.
MS z nowym CEO cały czas pozytywnie punktuje.
Napawa to optymizmem, ale czy przełoży się chociaż w pewnym stopniu na fps w grach(syntetyki jak syntetyki) ?
Swoją drogą to pokazuje jaką rzeczywiście moc mają te karty i w jakim stopniu jest ona wykorzystywana (oraz jak bardzo marnował ich potencjał direct 11).
Oby AMD jeszcze wstrząsnęło rynkiem.
Linki do wyników testów:
-test 980-tki http://www.pcper.com/files/review/2015-03-25/dx12-980.png
-test R9 290x http://www.pcper.com/files/review/2015-03-25/dx12-290x.png
dx11multi 500 000
mantle 13 900 000
Przetestowane na i7 4930k z Nvidia GTX TITAN.
Cos niesamowitego!
Nic tylko czekac na pelna wersje windowsa 10 i Poprawki do gier zeby obslugiwaly Direct X 12 !
Jak by nie patrzeć to cofamy się bodajże do DX7, który odwoływał się bezpośrednio do sprzętu, w tym i do karty graficznej a to czego ta nie była w stanie zrobić było "emulowane" na procesorze...
dx11Multi-2 400 000
dx12 - 14 900 000
Morał? nie wróże z fusów ;)
wiec podobno dx 12 wykorzystuje powyzej 4 rdzeni cpu
Zrobilem test i okazalo sie ze na 2 rdzenie wynik jest 6 600 000 na 4 rdzenie 12 000 000 a na 6 rdzeniach dokladnie tyle samo co na 4 rdzeniach wiec ktos tu nie pisze prawdy.
Tak czy inaczej roznica pomiedzy 2 rdzenie a 4 wynosi 100%.
Test zrobiony na i7 4930k z grafika Nvidia gtx Titan system windows 10.
Pozdrawiam.
Z góry dziękuję.