Oprogramowanie

Biuro w chmurze, czyli Office 365 – wprowadzenie

przeczytasz w 3 min.

Podstawowe funkcjonalności pakietu Microsoft Office 365

Office 365 – strona domowa. [źródło: Microsoft]

Dla wielu firm jednym z najważniejszych priorytetów jest możliwość stworzenia elastycznej i taniej platformy pozwalającej na pracę grupową w firmie oraz z partnerami zewnętrznymi. Dodatkowo platformy, która pozwoli na możliwość komunikacji za pomocą maili czy połączeń głosowych. Jedną z takich platform, jest Microsoft Office 365

autor: Artur Żarski

Bazując na standardowych produktach firmy Microsoft stworzenie platformy umożliwiającej pracę grupową i swobodną wymianę różnych dokumentów między użytkownikami możliwe jest między innymi przy wykorzystaniu następujących narzędzi:

  • Windows Server jako podstawa działania dla wszystkich usług,
  • SQL Server jako baza danych dla rozwiązania,
  • SharePoint Portal Server jako narzędzie do pracy grupowej pozwalające na stworzenie Intranetu oraz Internetu,
  • Exchange Server jako narzędzie do komunikacji mailowej (ale nie tylko),
  • Lync Server jako narzędzie pozwalające stworzyć rozwiązania do tworzenia konferencji online głosowych jak i wideo.

Jak widać, lista tych produktów jest całkiem spora. Największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami jest zapłacenie za licencje oraz serwery i koszt wdrożenia, a następnie utrzymania takiego środowiska. Nierzadko aby stworzyć większe instalacje należy wyposażyć się w większą liczbę licencji i fizycznego sprzętu do instalacji na nim oprogramowania. Rozwiązania w chmurze dostarczane w usłudze SaaS (ang. Software as a Service) pozwalają  obniżyć koszty związane z wdrożeniem takiej infrastruktury? Jednym z takich susług dostarczających oprogramowanie biurowe jest platforma Office365.

Oprogramowanie biurowe i wymiana dokumentów w chmurze

Pakiet Microsoft Office 365 zapewnia firmom dostęp do usług przetwarzania danych w chmurze. W ten sposób firmy oszczędzają czas i przede wszystkim pieniądze związane z zakupem odpowiednich produktów. W pakiecie Office 365 połączono najważniejsze produkty w jedną całość: Exchange Online, SharePoint Online oraz Lync Online a dodatkowo z w niektórych planach taryfowych pakiet Office Professional Plus dla komputerów stacjonarnych. Najważniejszym faktem jest to, że umowa na świadczenie usług gwarantuje 99,9 procent czasu działania.

Office Mobile dla systemu Android Phones – edycja w programie Word. [źródło: Microsoft]

Pakiet Office 365 pozwala korzystać z poczty e-mail, dokumentów, kontaktów i kalendarzy bez względu na aktualną lokalizację oraz urządzenie, na którym pracujemy. Wśród komponentów, które dostępne są wraz z Office 365 wyróżnić można między innymi:

  • SharePoint Server w wersji Enterprise,
  • Exchange Server,
  • Lync Server,
  • Office Web Application – pozwalające na edycję dokumentów Office bezpośrednio w oknie przeglądarki bez konieczności posiadania pełnej wersji Office,
  • SkyDrive Pro jako wirtualnego dysku.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że Wszystkie te komponenty dostępne są na różne urządzenia i systemy operacyjne – zarówno Windows jak i Android i iOS. Dodatkowo istnieje możliwość dokupienia do subskrypcji systemu EPM – Project Server oraz narzędzi pozwalających na integracje SharePoint z systemem SAP – Duet Enterprise. Dodatkowo od września będzie możliwe uruchomienie platformy skocznościowej Yammer – jest nic innego niż sieć społecznościowa dla korporacji.

Licencja na biuro w sieci

Licencjonowane Office 365 jest proste i przewidywalne z punktu widzenia przedsiębiorcy. W zależności od tego jakich funkcji będzie potrzebował ma możliwość wybrania jednego z planów usług:

  • Hostowana poczta e-mail
  • Office 365 Small Business
  • Office 365 Small Business Premium
  • Office 365 Midsize Business
  • Office 365 Enterprise E1
  • Office 365 Enterprise E3

Każdy z tych planów usług różni się od siebie liczbą funkcji i dostępnością odpowiednich produktów w ramach subskrypcji. Najtańszy plan to Hostowana poczta e-mail, który kosztuje 3,3 euro za użytkownika miesięcznie. Plan E3 to koszt 19 euro na miesiąc.

Office 365 – kalendarz w Office Web Apps. [źródło: Microsoft]

Office 365 licencjonowany jest na nazwanego użytkownika i płatny miesięcznie. Przy zakupach i płatnościach z góry za cały rok można uzyskać różne zniżki. Dzięki takiemu modelowi sprzedaży łatwo jest zapanować nad kosztem infrastruktury w momencie, gdy w naszej firmie następuje rotacja pracowników. Istnieją też specjalne plany dla kiosków przydatnych w scenariuszach, gdy mamy mobilnych pracowników bez własnego biurka.

Ochrona danych

Warto zwrócić uwagę na fakt, że Office 365 jest pierwszą i jedyną platformą dostępną w modelu cloud computing zgodną z najważniejszymi standardami, dotyczącymi prywatności informacji i bezpieczeństwa klientów z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Firma Microsoft podpisała w grudniu 2011 roku dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów amerykańskich, określonych w regulacji HIPAA oraz wspólnotowych, zawartych w tzw. klauzulach modelowych, które poświadczają zgodność z rygorystycznymi wytycznymi Komisji Europejskiej określonymi w Dyrektywie o Ochronie Danych.

Office 365 – praca grupowa. [źródło: Microsoft]

Funkcjonalności dostępne są w Office 365

Dla Exchange są to między innymi:

  • Pobieranie kontaktów z praktycznie dowolnej lokalizacji,
  • Dostosowanie reguł skrzynki odbiorczej i innych powiadomień,
  • Dostęp do najnowszych wiadomości email, kalendarzy z komputera PC lub MAC, telefonu z systemem Windows Phone, Android, Symbian lub urządzenia iPhone i BlackBerry,
  • Zdalne usuwanie danych z zagubionych telefonów w celu zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi,
  • Personalizacja i udostępnianie kalendarza,
  • Możliwość wyboru sposobu wyświetlania wiadomości e-mail i kalendarzy,
  • Możliwość użycia własnej nazwy domeny z kontami e-mail.

SharePoint Online:

  • Tworzenie witryn do współdzielenia dokumentów dla współpracowników i klientów,
  • Dostęp do najnowszych wersji plików, ofert, raportów,
  • Bezpieczne udostępnianie plików pracownikom i partnerom,
  • Kontrolowanie dostępu do poszczególnych zasobów,
  • Tworzenie witryn współpracy dla zespołów,
  • Szybkie i łatwe wyszukiwanie,
  • Centralne miejsce zapewniające dostęp do informacji biznesowych i dokumentów.

Lync Online:

  • Możliwość łączenia się z osobami w dowolnym momencie i miejscu,
  • Wyszukiwanie znajomych i współpracowników oraz komunikowanie się z nimi przy użyciu komputera, sieci Web lub telefonu komórkowego,
  • Połączenia między komputerami,
  • Połączenia z innymi użytkownikami programu Lync z wykorzystaniem audio i wideo,
  • Informacje o dostępności współpracowników (dostępny/zajęty/ niedostępny),
  • Ograniczanie kosztów podróży służbowych dzięki spotkaniom online (audio i video),
  • Wiadomości błyskawiczne,
  • Większa efektywność pracy podczas spotkań (udostępnianie pulpitów, plików i prezentacji w trybie online),
  • Zapraszanie innych użytkowników do prowadzenia i udostępniania,
  • Wyświetlanie listy uczestników spotkania i ustalanie tożsamości rozmówcy.

Office Professinal Plus:

Zawiera programy: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, InfoPath, SharePoint Workspace i Lync. Pojedynczy użytkownik możne zainstalować pakiet Office Professional Plus na pięciu urządzeniach.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login