Podstawowe funkcjonalności pakietu Microsoft Office 365
Dla wielu firm jednym z najważniejszych priorytetów jest możliwość stworzenia elastycznej i taniej platformy pozwalającej na pracę grupową w firmie oraz z partnerami zewnętrznymi. Dodatkowo platformy, która pozwoli na możliwość komunikacji za pomocą maili czy połączeń głosowych. Jedną z takich platform, jest Microsoft Office 365
autor: Artur Żarski
Bazując na standardowych produktach firmy Microsoft stworzenie platformy umożliwiającej pracę grupową i swobodną wymianę różnych dokumentów między użytkownikami możliwe jest między innymi przy wykorzystaniu następujących narzędzi:
- Windows Server jako podstawa działania dla wszystkich usług,
- SQL Server jako baza danych dla rozwiązania,
- SharePoint Portal Server jako narzędzie do pracy grupowej pozwalające na stworzenie Intranetu oraz Internetu,
- Exchange Server jako narzędzie do komunikacji mailowej (ale nie tylko),
- Lync Server jako narzędzie pozwalające stworzyć rozwiązania do tworzenia konferencji online głosowych jak i wideo.
Jak widać, lista tych produktów jest całkiem spora. Największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami jest zapłacenie za licencje oraz serwery i koszt wdrożenia, a następnie utrzymania takiego środowiska. Nierzadko aby stworzyć większe instalacje należy wyposażyć się w większą liczbę licencji i fizycznego sprzętu do instalacji na nim oprogramowania. Rozwiązania w chmurze dostarczane w usłudze SaaS (ang. Software as a Service) pozwalają obniżyć koszty związane z wdrożeniem takiej infrastruktury? Jednym z takich susług dostarczających oprogramowanie biurowe jest platforma Office365.
Oprogramowanie biurowe i wymiana dokumentów w chmurze
Pakiet Microsoft Office 365 zapewnia firmom dostęp do usług przetwarzania danych w chmurze. W ten sposób firmy oszczędzają czas i przede wszystkim pieniądze związane z zakupem odpowiednich produktów. W pakiecie Office 365 połączono najważniejsze produkty w jedną całość: Exchange Online, SharePoint Online oraz Lync Online a dodatkowo z w niektórych planach taryfowych pakiet Office Professional Plus dla komputerów stacjonarnych. Najważniejszym faktem jest to, że umowa na świadczenie usług gwarantuje 99,9 procent czasu działania.
Pakiet Office 365 pozwala korzystać z poczty e-mail, dokumentów, kontaktów i kalendarzy bez względu na aktualną lokalizację oraz urządzenie, na którym pracujemy. Wśród komponentów, które dostępne są wraz z Office 365 wyróżnić można między innymi:
- SharePoint Server w wersji Enterprise,
- Exchange Server,
- Lync Server,
- Office Web Application – pozwalające na edycję dokumentów Office bezpośrednio w oknie przeglądarki bez konieczności posiadania pełnej wersji Office,
- SkyDrive Pro jako wirtualnego dysku.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że Wszystkie te komponenty dostępne są na różne urządzenia i systemy operacyjne – zarówno Windows jak i Android i iOS. Dodatkowo istnieje możliwość dokupienia do subskrypcji systemu EPM – Project Server oraz narzędzi pozwalających na integracje SharePoint z systemem SAP – Duet Enterprise. Dodatkowo od września będzie możliwe uruchomienie platformy skocznościowej Yammer – jest nic innego niż sieć społecznościowa dla korporacji.
Licencja na biuro w sieci
Licencjonowane Office 365 jest proste i przewidywalne z punktu widzenia przedsiębiorcy. W zależności od tego jakich funkcji będzie potrzebował ma możliwość wybrania jednego z planów usług:
- Hostowana poczta e-mail
- Office 365 Small Business
- Office 365 Small Business Premium
- Office 365 Midsize Business
- Office 365 Enterprise E1
- Office 365 Enterprise E3
Każdy z tych planów usług różni się od siebie liczbą funkcji i dostępnością odpowiednich produktów w ramach subskrypcji. Najtańszy plan to Hostowana poczta e-mail, który kosztuje 3,3 euro za użytkownika miesięcznie. Plan E3 to koszt 19 euro na miesiąc.
Office 365 licencjonowany jest na nazwanego użytkownika i płatny miesięcznie. Przy zakupach i płatnościach z góry za cały rok można uzyskać różne zniżki. Dzięki takiemu modelowi sprzedaży łatwo jest zapanować nad kosztem infrastruktury w momencie, gdy w naszej firmie następuje rotacja pracowników. Istnieją też specjalne plany dla kiosków przydatnych w scenariuszach, gdy mamy mobilnych pracowników bez własnego biurka.
Ochrona danych
Warto zwrócić uwagę na fakt, że Office 365 jest pierwszą i jedyną platformą dostępną w modelu cloud computing zgodną z najważniejszymi standardami, dotyczącymi prywatności informacji i bezpieczeństwa klientów z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Firma Microsoft podpisała w grudniu 2011 roku dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów amerykańskich, określonych w regulacji HIPAA oraz wspólnotowych, zawartych w tzw. klauzulach modelowych, które poświadczają zgodność z rygorystycznymi wytycznymi Komisji Europejskiej określonymi w Dyrektywie o Ochronie Danych.
Funkcjonalności dostępne są w Office 365
Dla Exchange są to między innymi:
- Pobieranie kontaktów z praktycznie dowolnej lokalizacji,
- Dostosowanie reguł skrzynki odbiorczej i innych powiadomień,
- Dostęp do najnowszych wiadomości email, kalendarzy z komputera PC lub MAC, telefonu z systemem Windows Phone, Android, Symbian lub urządzenia iPhone i BlackBerry,
- Zdalne usuwanie danych z zagubionych telefonów w celu zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi,
- Personalizacja i udostępnianie kalendarza,
- Możliwość wyboru sposobu wyświetlania wiadomości e-mail i kalendarzy,
- Możliwość użycia własnej nazwy domeny z kontami e-mail.
SharePoint Online:
- Tworzenie witryn do współdzielenia dokumentów dla współpracowników i klientów,
- Dostęp do najnowszych wersji plików, ofert, raportów,
- Bezpieczne udostępnianie plików pracownikom i partnerom,
- Kontrolowanie dostępu do poszczególnych zasobów,
- Tworzenie witryn współpracy dla zespołów,
- Szybkie i łatwe wyszukiwanie,
- Centralne miejsce zapewniające dostęp do informacji biznesowych i dokumentów.
Lync Online:
- Możliwość łączenia się z osobami w dowolnym momencie i miejscu,
- Wyszukiwanie znajomych i współpracowników oraz komunikowanie się z nimi przy użyciu komputera, sieci Web lub telefonu komórkowego,
- Połączenia między komputerami,
- Połączenia z innymi użytkownikami programu Lync z wykorzystaniem audio i wideo,
- Informacje o dostępności współpracowników (dostępny/zajęty/ niedostępny),
- Ograniczanie kosztów podróży służbowych dzięki spotkaniom online (audio i video),
- Wiadomości błyskawiczne,
- Większa efektywność pracy podczas spotkań (udostępnianie pulpitów, plików i prezentacji w trybie online),
- Zapraszanie innych użytkowników do prowadzenia i udostępniania,
- Wyświetlanie listy uczestników spotkania i ustalanie tożsamości rozmówcy.
Office Professinal Plus:
Zawiera programy: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access, InfoPath, SharePoint Workspace i Lync. Pojedynczy użytkownik możne zainstalować pakiet Office Professional Plus na pięciu urządzeniach.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!