Biznes 2.0: Jak sztuczna inteligencja zmieni prowadzenie firmy
W tym roku zostanie zaprezentowany pierwszy algorytm zdolny do kreatywnej pracy. Jak zmieni to biznes?
Sztuczna inteligencja jest bliżej niż myślisz. Do 2018 r ponad połowa projektowanych aplikacji dla firm będzie oparta na rozwiązaniach AI i Big Data. Do 2020 tylko w USA biznes oszczędzi dzięki temu ok. 60 miliardów dolarów – podaje IDC.
Najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią sztucznej inteligencji jest machine learning, czyli technika maszynowego uczenia, z której z coraz większym powodzeniem korzystają rozwiązania biznesowe. Według specjalistów wkrótce będzie to standard w oprogramowaniu dla firm i zarządzaniu przemysłem. Rynek programów opartych o analitykę predyktywną będzie niedługo rosnąć o 65% szybciej niż reszta branży. Niektórzy specjaliści, jak Shawn DuBravac, główny ekonomista i szef działu badań w Consumer Electronics Association (CEA), wprost mówią o nadejściu „drugiej epoki cyfrowej”.
– Narzędzia z zakresu AI, a ściślej machine learning, wykorzystujemy i rozwijamy również w naszej firmie. Zaprojektowana przez nas platforma DMP behavioralengine.com, czyli silnik behawioralny, uczy się zachowań internautów, a następnie wyświetla im reklamę spersonalizowaną do ich preferencji i potrzeb. To największe narzędzie do analityki Big Data w tej części Europy. Dziennie gromadzi i przetwarza ponad 5 terabajtów surowych danych, dostarczając reklamodawcom precyzyjnych, anonimowych informacji o profilach internautów: ich wieku, płci, pochodzeniu, zachowaniach w Sieci, zainteresowaniach etc. W zasięgu naszego narzędzia znajduje się obecnie ponad 70 mln urządzeń, 20 mln realnych użytkowników oraz 500 tys. witryn. W praktyce oznacza to, że skonstruowana przez nas myśląca maszyna rozpoznaje właściwie każdego polskiego internautę i uczy się od jego zachowania. Targetowana reklama w Internecie to tylko ułamek potencjalnych zastosowań naszego narzędzia – tłumaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, największej platformy Big Data w tej części Europy.
Kreatywne maszyny zmienią biznes
Szczegółowa prognoza zmian pojawi się niedługo w artykule na łamach magazynu „Science”. Jego autorzy, Ruslan Salakhutdinov z Uniwersytetu w Toronto i Joshua Tenenbaum z Massachusetts Institute of Technology (MIT), opracowali algorytm, który ma pozwolić „myślącym maszynom” nie tylko na zdobywanie informacji i wyciąganie wniosków, ale także na pewien stopień kreatywności.
Zaprogramowane według tego algorytmu komputery zapamiętają swoje doświadczenia i znajdując się kilka razy w podobnej sytuacji wyciągną wnioski z przeszłości. Jednocześnie będą w stanie tworzyć innowacyjne rozwiązania, których nie mają w pamięci, a więc projektować i poniekąd myśleć perspektywicznie.
– Biznes kładzie dzisiaj nacisk na rozwój nowej dyscypliny w naukach ścisłych, jaką jest cognitive computing, czyli całokształt działań skoncentrowanych wokół automatyzacji i autonomizacji pracy komputerów, zdolnych do samodzielnego uczenia się i koordynowania swojej pracy. Inteligentne maszyny będą musiały jednak wykorzystywać dane, pozwalając nie tylko na bieżącą korektę strategii biznesowej, lecz również na przewidywanie przyszłości z większą dozą dokładności niż kiedykolwiek przedtem. Dlatego też w ciągu najbliższych dwóch lat 7 na 10 przedsiębiorstw zamierza zwiększyć wydatki na analizę dużych zbiorów danych. Gartner twierdzi, że do 2020 roku aż 80 proc. procesów biznesowych uda się zmodernizować właśnie dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analityki danych – tłumaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.
Lokalny, spersonalizowany przemysł 4.0
Razem z biznesem 2.0 rozwijać będzie się przemysł 4.0, kładący nacisk na lokalne inicjatywy. W ten sposób produkt powstawać będzie najpierw wirtualnie, aby można było go dowolnie skonfigurować pod względem potrzeb konkretnego klienta. Opłacalne ma być wykonanie nawet jednego egzemplarza. „Smart factory” nie będą mogły jednak działać zintegrowanych systemów IT. Niemałą rolę odgrywają w tym procesie właśnie machine learning i Big Data.
Foto: scena z filmu Her (2013). Zobacz go na Google Play
Komentarze
5