Dziesięcioletnie badanie i prosty przekaz - brutalne gry nie wywołują agresywnych zachowań
Rabowałeś w GTA? Łamałeś kości w Mortal Kombat? Zabierałeś Simowi drabinkę z basenu? Spokojnie, Twoja psychika raczej na tym nie ucierpiała.
Nauka ponownie w obronie gier
Zapewne niejednokrotnie słyszeliście o szkodliwym wpływie brutalnych gier na dzieci czy też jeszcze szerzej na osoby niepełnoletnie. Wątek cyklicznie pojawia się nawet w mediach, zwłaszcza po jakimś szeroko komentowanym wydarzeniu (np. strzelanina w szkole), a nawet na ustach polityków. Nie od dziś jest też przedmiotem badań naukowych. W ostatnich latach nieco więcej tych, które stają w obronie gier, a precyzując nie widzą istnienia związku między brutalnymi grami i agresywnymi zachowaniami. Dokładnie tak samo jest w przypadku badania, jakie opublikowano na łamach Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking.
Jest ono o tyle warte podkreślenia, że jego przygotowanie i przeprowadzenie, a także sformułowanie konkluzji trochę trwało. Sam tytuł jest tu najbardziej wymowny, wypada go resztą w pełni zacytować - „Growing Up with Grand Theft Auto: A 10-Year Study of Longitudinal Growth of Violent Video Game Play in Adolescents”.
Brutalne gry nie zmieniają zachowań prospołecznych
Dobór akurat Grand Theft Auto też wydaje się bardzo trafny. Nie jest to może najbardziej brutalna gra/seria, jaką można wskazać, ale z pewnością jedna z takowych. Nie da się za to zaprzeczać temu, że mowa o niezwykle popularnej marce, którą także młodsi gracze dobrze znają. No bo przyznajcie, czy sami nie graliście w Grand Theft Auto mając naście lat?
W omawianym badaniu zdecydowano się zastosować bardziej współczesne podejście, tzw. person-centered. Rodziny chętne do wzięcia udziału w całym przedsięwzięciu były rekrutowane do niego od 2007 roku. Uczestników i udostępniane im gry podzielono na trzy grupy: przemoc o wysokim poziomie początkowym (4%), umiarkowanym (23%) i niskim (73%). Wszystkich oceniano pod kątem różnych cech, takich jak agresja, objawy depresji czy lęku i zachowania prospołeczne. Koniec końców badanie nie wykazało korelacji między dorastaniem i spędzaniem czasu przy brutalnych grach a zmianą zachowań prospołecznych.
To nie pierwsze i zapewne nie ostatnie badanie skupiające się na grach. Jakie wy macie zdanie w tej kwestii?
Źródło: liebertpub
Warto zobaczyć również:
- Czy kilkuletnie GTA 5 jest lepsze od Cyberpunk 2077?
- Ma być najbardziej przerażającą grą wszech czasów - tak wygląda na zwiastunie bez cenzury
- Najbrutalniejsze gry ostatnich lat – między odrazą, a zachwytem
Komentarze
29Ale jak wytłumaczyć takie rzeczy osobom indoktrynowanym od młodego w danym kierunku? Czy mówiącym, że szatan się Twoim dzieckiem interesuje, bo gra w Diablo? Albo wybitnym Doktor Psycholog Magister po zaocznej uczelni, gdzie przychodziło się tylko na egzaminy?
Jakoś nie słychać by co chwile ktoś kogoś napadł czy pobił bo przed chwilą grał w GTA czy Mortal Kombat. Niestety przypadków, że ktoś po alkoholu czy używkach jest agresywny jest na pęczki.
Prawnicy by wybronić klienta wpadną na każdy pomysł wiec stwierdzili, że linią obrony będzie wpływ agresywnych gier. Dobrze, że nie twierdzą, że producenci noży czy broni są za to odpowiedzialni a nie ich klient który kogoś napadł.
W przypadku ukształtowanych umysłów, tj. lat 14+ (tak w okolicy), to wpływ jest minimalny. jednym pozwala się odstresować i łagodnieją, inni nabierają krwawych zapędów. statystycznie jest tu jak najbardziej OK.
W przypadku nieukształtowanych umysłów, tj. takich które utrwalają sobie dopiero wzorce zachowania, i często przyjmują na równi rzeczywistość (chodzi o prawdziwą rzeczywistość) oraz iluzję rzeczywistości stworzoną w grach, jest niestety znacznie gorzej.
w szczegóły wchodził nie będę. jeśli jesteś rozsądny, dasz + lub olejesz. pozostałe minusowe przegrywy i tak nie trybią i patrzą na to z poziomu swojego stołka, i jak zwykle leniwie postawią (-), ewentualnie stwierdzą że coś bredzę. dlatego tematu rozwijał nie będę.
workreviews10.com
Jeszcze ten tytuł "Nauka ponownie w obronie gier". Jaka qrva nauka? ...co za bełkot, papier wszystko przyjmie.
Niedawno był tu news, przedsmak nowego trendu:
https://www.benchmark.pl/aktualnosci/agony-bylo-dla-ciebie-szokujace-zobacz-zapowiedz-tormentor.html