Co to jest DLSS? DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling to technologia dostępna na kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX, która ma na celu przyśpieszenie działania gier, kosztem małego spadku jakości obrazu.
DLSS było jedną (obok ray-tracingu) z "ekskluzywnych" technologii dostępnych wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX (architektura Turing). Przypomnijmy, że ray-tracing w czasie rzeczywistym wykorzystuje rdzenie RT, natomiast DLSS rdzenie Tensor, odpowiedzialne za uczenie maszynowe. Aktualna wersja NVIDIA RTX DLSS nosi numer 2.0. DLSS przynosi szybsze działanie gier dzięki renderowaniu w niższej rozdzielczości, przy niewielkim spadku jakości obrazu.
Co to jest NVIDIA DLSS (2.0)?
O ile kwietniowy update sterowników NVIDII udostępnił ray-tracing również użytkownikom kart GTX (od GTX 1060 6GB w górę - ale cudów nie należy się spodziewać), to DLLS pozostał funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT. Więcej na temat architektury NVIDIA Turing znajdziecie w publikacji na naszych łamach.
- Na jakich kartach graficznych działa DLSS?
- Jak włączyć DLSS?
- Które gry obsługują technologię DLSS?
- Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?
- Jakiego wzrostu wydajności można się spodziewać?
- Czy DLSS poprawia jakość obrazu?
- Czy DLSS to po prostu upscaling?
- Z jakich technik korzysta DLSS?
Na jakich kartach graficznych działa DLSS?
Wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX od 2060 wzwyż (2060 Super, 2070/Super, 2080/Super i 2080 Ti). Technologia będzie oczywiście obecna w kolejnej generacji kar NVIDII.
Jak włączyć DLSS?
W ustawieniach jakości grafiki gier, które obsługują tę technologię.
Które gry obsługują technologię DLSS?
Na razie jest ich niewiele, ale ich liczba sukcesywnie rośnie. Tymczasem można wymienić Battlefield V, Control, Minecraft RTX, Shadow Of The Tomb Raider, Final Fantasy XV, Metro: Exodus, Wolfenstein: Youngblood czy Anthem. Technologia DLSS 2.0 będzie obecna również w grze Cyberpunk 2077.
Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?
Tak, właśnie po to powstała ta technologia. Geneza jej powstania prawdopodobnie leży o obok ray-tracingu, który miał duży wpływ na szybkość działania gier. Nawet najwydajniejsze modele GeForce RTX mogły nie pozwolić na płynną rozgrywkę w rozdzielczości 4K z włączonym ray-tracingiem. Często dopiero równoczesne wykorzystanie DLSS to umożliwia.
Jakiego wzrostu wydajności można się spodziewać?
Wszystko zależy od danej gry i rozdzielczości. Poniżej możecie zobaczyć wpływ technologii DLSS na wydajność w Metro: Exodus na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti oraz na laptopie z kartą GeForce RTX 2060
Metro: Exodus - 3840 x 2160, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE
Bez ray-tracingu | 61 50 |
RT wysoki + DLSS | 54 46 |
Ray-tracing wysoki | 37 31 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wolfenstein: Youngblood – 1920 x 1080, uber
[kl./s.] mobilny układ NVIDIA GeForce RTX 2060
Bez ray-tracingu | 123 80 |
RT + DLSS 2.0 | 97 71 |
Ray-tracing włączony | 74 53 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Czy DLSS poprawia jakość obrazu?
Generalnie nie, chyba, że porównamy jej działania z temporalnym wygładzaniem krawędzi (TAA) - w niektórych przypadkach DLSS działa znacznie lepiej. Wersja 2.0 tej technologii przynosi jednak kolejne ulepszenia obrazu, choćby w ruchu.
Czy DLSS to po prostu upscaling?
Upscaling to tylko jedna z technik z których korzysta DLSS. Jeśli już chcemy to nazwać upscalingiem - bo gra faktycznie renderowana jest w niższej rozdzielczości - to jest to najbardziej zaawansowany upscaling na rynku, do którego działania wykorzystuje się nie tylko rdzenie Tensor i superkomputery NVIDII.
Z jakich technik korzysta DLSS?
Uczenie maszynowe, upscaling, generowanie brakujących pikseli i wygładzanie krawędzi.
Źródło: informacja własna, NVIDIA
Może Cię również zainteresować:
- Test DLSS 2.0 w Minecrafcie i Wolfenstein: Youngblood
- Nvidia prezentuje DLSS 2.0 - technologia (w końcu) będzie działać jak należy
- Ray tracing, NVIDIA DLSS 2.0 i polski dubbing w Cyberpunk 2077
Komentarze
41To samo da się uzyskać za pomocą zwykłego skalera i wbudowanego TAA, czy obojętnie jakiego innego AA.
Co z DLSS? Zerowe informacje na ten temat, ale nie martwcie się napiszę to za was. DLSS jest zablokowany, jeżeli twoja karta jest w stanie zrobić ~60fps w danej grze. Na przykład nie możesz odpalić DLSS w 1080p na 2080 żeby uzyskać 144fps (przykład) bo ten upscaling będzie odbierał fpsy, a nie dodawał. Czas na wygenerowanie klatki będzie mniejszy bez niż z DLSS w takich warunkach.
Dodatkowo - Wszyscy widzą dokładnie jak DLSS wpływa na jakość obrazu oraz jest mnóstwo porównań do zwykłego upscalingu. Mało kto natomiast testuje DLSS w mniejszej rozdziałce niż 4k. Dlaczego? Ja wam powiem. RTX 2060 nie nadaje się do 4k, ale ma tensory. Możecie to wykorzystać w 1080p. Problem jest tylko taki, że w 1080p DLSS ma 4x mniej pikseli, z których można próbkować, a to oznacza jeszcze bardziej rozmazany obraz i stratę detali tekstur niż w 4k, czy nawet 1440p.
Więc tak. Uważam, że DLSS to jest największy badziew jaki Nvidia w życiu wypuściła na świat. Konieczność posiadania jakichś wyimaginowanych Tensorów na karcie i superkomputer, który będzie to przeliczać. Ogromne koszta, brak jakichkolwiek oznak poprawy obrazu w porównaniu ze zwykłym upscalingiem i kompletnie idiotyczne blokowanie tej technologii jeżeli nie spełnisz bardzo wąskich kryteriów wydajnościowych.
Ja to rozumiem tak: dajemy dobrą kartę, ale albo gracie w ultra na mniejszych fps, albo gracie ze słabszą grafiką na więcej fps...
No to po co taka karta tyle kosztuje, jak nie potrafi rozwinąć skrzydeł? Pewnie i to samo da się zrobić na gtx...DX12 też nie dało się zrobić na Win7, bo 'architektura na to nie pozwala'...Raytracing to samo...a jednak ;)
Jako, że to AI się uczy to pewnie efekt zależy od czasu poświęconego na to uczenie. Nie wiem ile to zajmuje ale jak widać za długo by było powszechne.
Nadal moja wiara jest w kierunku zmarnowanej technologii i jej potencjału.
Pewnie się mylę ale żeby to naprawdę sprawdzić trzeba by testu z naprawdę gotową AI do pracy.
– zobaczycie jak łatwo da się zastąpić rdzenie RT jak tylko wyjdą te sterowniki i pojawią się pierwsze testy ;)
Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?
Nie, nie opowiadajcie bajek.
Czy DLSS poprawia jakość obrazu?
Nie, wręcz przeciwnie obniża ją w dość znaczy sposób w porównaniu z innymi technologiami UPSCALINGU.
"Zależnie od testowanego tytułu, nawet w trybie Performance albo Balance grafika jest porównywalnej jakości co rozdzielczość natywna, natomiast profil Quality praktycznie zawsze ją przewyższa."
https://www.purepc.pl/nvidia-dlss-20-test-wydajnosci-i-porownanie-jakosci-obrazu?page=0,30