E-administracja oznacza olbrzymią wygodę. Czy Polacy wykorzystują już jednak te możliwości? Odpowiedź przynosi raport Digital Government Factsheets 2019, opublikowany przez National Interoperability Framework Observatory (NIFO), organ analityczny Komisji Europejskiej.
Już 4 miliony Polaków mają Profil Zaufany, który pozwala im załatwiać urzędowe sprawy bez wychodzenia z domu – przez Internet. E-administracja w naszym kraju wciąż jednak nie cieszy się bardzo dużą popularnością, szczególnie gdy liczby zestawi się z tymi pochodzącymi z innych krajów Unii Europejskiej.
W raporcie wyszczególniono cztery obszary wykorzystania e-administracji:
- odsetek internautów nawiązujących interakcje z instytucjami administracji publicznej,
- pozyskiwanie danych publicznych z rejestrów dostępnych dla obywateli,
- zainteresowanie internautów pobieraniem formularzy ze stron rządowych
- oraz wysyłanie wypełnionych formularzy w formie cyfrowej.
Okazuje się, że popularność rozwiązań e-administracyjnych w Polsce jest niższa od europejskiej średniej w każdej z tych czterech kategorii. Interakcje nawiązuje tylko 35 proc. z nas (a średnia w Unii to 50 proc.), dane pozyskuje 24 proc. (w Unii – ponad 40 proc.), a pobiera lub wysyła formularze odpowiednio 22 i 25 proc. Polaków korzystających z Internetu (w Unii – 30 i 35 proc.). Równie słabo lub gorzej od Polski wypada jedynie 6 krajów: Włochy, Rumunia, Chorwacja, Czarnogóra, Macedonia i Bułgaria.
„Porównanie do średnich europejskich co prawda klasyfikuje nas nieco niżej, jednak warto zauważyć, że są to często nieznaczne różnice. Co więcej, dystans ten powinno udać nam się zminimalizować jeszcze w tym roku, biorąc pod uwagę wzrost popularności załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Stymulować będzie go także systematycznie rosnąca liczba internautów dysponujących szybką i stabilną łącznością z globalną siecią” – skomentował Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu operatora NEXERA.
Optymizmem napawa nie tylko wspomniana liczba Polaków posiadających Profil Zaufany, ale też dynamika wzrostu: tylko w ciągu pierwszych 5 miesięcy tego roku dołączył milion. Na uwagę zasługuje również rosnąca popularność aplikacji mObywatel (używanej już przez 300 tysięcy osób, a pozwalającej na legitymowanie się za pomocą smartfona), usługi e-PIT (z której w pierwszym roku skorzystało ponad 7 milionów z nas) oraz możliwości składania wniosków online w ramach programów 500+ i 300+ (w pierwszym tygodniu lipca wpłynęło ich ponad 1,6 miliona).
Źródło: inPlus Media, NEXERA, NIFO, inf. własna
Warto zobaczyć również:
- Produkcje YouTube Originals uwolnione - już nie potrzeba abonamentu, ale…
- Netflix zmienia zasady - premiery będą w kinach
- Spotify Premium - 3 miesiące za darmo
- Gmail pomoże pisać bezbłędne e-maile
- Oto dlaczego warto wrócić do szkoły (lub pracy) z Komputronik
- Empik Premium, czyli pakiet korzyści online i offline
Komentarze
1