E-learning w biznesie coraz popularniejszy, ale polskie firmy wolą tradycyjne szkolenia
E-learning zyskuje na znaczeniu. Powoli zalety tej formy nauczania docierają także do pracodawców.
Polscy przedsiębiorcy są tradycjonalistami, albo po prostu brakuje im impulsu do skorzystania z nowoczesnych technologii. Chociaż e-learning jest standardem na zachodzie, to w Polsce najczęściej organizowane są jeszcze tradycyjne, stacjonarne szkolenia. Organizuje je aż 71% firm. Mimo to, internetowa nauka powoli, ale konsekwentnie zyskuje na znaczeniu nad Wisłą.
Według badania ARC Rynek zalety e-learningu odkryło już 15% przedsiębiorstw. Chwali je także 53% pracowników. Jak oszacowała firma Dacebo, na świecie rynek e-learningu w tym roku będzie wart ponad 51 miliardów dolarów, notując średni wzrost na poziomie 7,6%. Co ciekawe, jeden z najwyższych wzrostów osiąga w Europie Wschodniej, gdzie szacowany wzrost wynosi prawie 17%.
E-learning: Pracownicy elastyczni i mobilni
Pracownicy uczestniczący w internetowych szkoleniach są zadowoleni. Najbardziej chwalone są możliwość nauki w dowolnym momencie (53%) i brak konieczności opuszczania miejsca pracy (60%). Łatwo wyobrazić sobie, że mając napięty terminarz konieczność spędzenia kilku godzin, często poza miejscem pracy i zamieszkania, bardzo komplikuje tryb życia i system pracy.
To ograniczenie elastyczności działa także w drugą stronę i po prostu uniemożliwia uczestniczenie w kursie. Dodatkowym walorem jest także stały dostęp do treści wykładów. 30% pracowników wskazywała również na możliwość dostosowywania tempa nauki do własnych potrzeb.
Pracodawcy oszczędzają dzięki e-learningowi
Powoli zalety tej formy nauczania docierają także do pracodawców, którzy dostrzegają przewagę e-learningu nad stacjonarnymi kursami. Zwraca się uwagę na praktycznie nieograniczoną liczbę uczestników, oraz realne ograniczanie wydatków – nie tylko na zapisy, ale także na dojazdy i noclegi.
- Zalety szkoleń online najlepiej przedstawić na praktycznym przykładzie. W naszej firmie organizujemy tego typu szkolenia m.in. z Office 365. Uczymy pracowników firm, jak efektywnie pracować z tym pakietem, jak działają poszczególne jego elementy. W tym celu udostępniamy im multimedialne wykłady, interaktywne ćwiczenia, testy oraz dodatkowe materiały, dzięki którym zdobywają niezbędną wiedzę. Co istotne, każdy z elementów szkolenia można dowolnie zatrzymywać, powtórzyć, ale także przewijać, jeżeli czujemy, że jakieś zagadnienie znamy już dobrze. Z punktu widzenia pracodawców, istotne jest również to, że mogą na bieżąco śledzić postępy swoich pracowników – komentuje Jakub Hryciuk, Dyrektor Zarządzający Onex Group.
Firmy organizujące kursy chcą rozwijać przede wszystkim praktyczne umiejętności uczestników, stąd zdominowanie oferty przez zajęcia z marketingu (52%), zarządzania (23%), księgowości (23%) czy korzystania z programów i aplikacji Microsoft (20%). Najbardziej tracą na tym osoby liczące na nabycie miękkich umiejętności. Dla przykładu negocjacji za pomocą metody e-learningowej uczy się tylko w 13% przedsiębiorstw.
Źródło: Onex Group, freerangestock.com/Jack Moreh
Komentarze
2Dla fanów szkoleń/konferencji online, polecam Pozitive Technologies- mają bardzo ciekawy model konferencji i mega ciekawe tematy.