Facebook coraz śmielej wchodzi na terytorium, które do tej pory było zarezerwowane dla serwisu LinkedIn. Czas pokaże, czy coś z tego wyniknie.
Ogólnie rzecz biorąc, LinkedIn nie jest konkurencją dla Facebooka – choć obydwa to serwisy społecznościowe, to przeznaczone są do kompletnie innych zastosowań. Wiele wskazuje jednak na to, że to Facebook może wkrótce stać się konkurencją dla LinkedIna, jako że coraz śmielej wchodzi do sektora biznesowego.
Facebook pozwoli zamieścić CV
Na portalu Marka Zuckerberga raz po raz prowadzone są takie lub inne testy i wcale nie jest powiedziane, że każdy element, który bez zapowiedzi trafił do grupy użytkowników, zagości w serwisie na stałe. Bardzo możliwe jest jednak to, że odkryta kilka dni temu funkcja rzeczywiście stanie się częścią Facebooka. Jest to mianowicie narzędzie pozwalające umieścić CV w swoim profilu.
Facebookowe CV, tak jak to klasyczne, zawierać ma ścieżki edukacji i kariery oraz podstawowe informacje o „kandydacie”, w tym naturalnie dane, które pozwolą zainteresowanemu pracodawcy się z nim skontaktować. I choć teoretycznie dało się to zrobić od dawna, to nową funkcję wyróżniać ma to, że firma będzie miała dostęp do takiego CV, ale „dokument” będzie oddzielony od reszty profilu – rekruter nie zobaczy więc prywatnych zdjęć, wpisów itp.
New! Facebook is testing a Resume / CV feature for job hunters
— Matt Navarra ⭐️ (@MattNavarra) 15 października 2017
h/t @wongmjane pic.twitter.com/KfN2x66OKq
Różne sposoby poszukiwania pracy na FB
Jakkolwiek by go nie postrzegać, Facebook jest obecnie istotnym elementem życia społecznego (wszak może pochwalić się bazą ponad 2 miliardów aktywnych użytkowników). Nie jest też tajemnicą, że służy również do łączenia pracowników i pracodawców. O planach wykorzystania tego faktu właściciele serwisu mówili już rok temu, zapowiadając, że „wiele małych przedsiębiorstw już teraz publikuje informacje o wolnych stanowiskach na swoich fanpage’ach, więc testujemy narzędzia [które pozwolą to usprawnić]”.
Nie wiadomo na razie, czy „łowcy głów” będą musieli zapłacić za dostęp do CV użytkowników, ale podczas gdy oni szukają pracowników, zwykli użytkownicy szukają pracy. Już teraz Facebook pozwala im to robić, a podstawowym sposobem jest wspomniane przeglądanie wpisów na tablicach przedsiębiorstw. Nie jest jednak jedynym, bo od niedawna działa też na przykład chatbot Emplocity, który daje szansę na znalezienie zatrudniania przez Messengera.
Facebook jako platforma dla biznesu
Obecnie wyłączność na określenie „biznesowa platforma społecznościowa” ma LinkedIn (w 2016 roku kupiony za 26 miliardów dolarów przez Microsoft). Facebook robi jednak pewne kroki w tym kierunku, by również zasłużyć na to miano. Wystarczy wspomnieć o Workplace, a więc specjalnej wersji serwisu, która jest zoptymalizowana pod kątem zastosowań profesjonalnych (krótko mówiąc: pozwala zwiększyć efektywność pracy w zespołach).
Wprowadzenie opisywanej funkcji dodawania CV nie byłoby zatem niczym specjalnie zaskakującym. Oczywiście inną kwestią pozostaje to, czy mający mieszane opinie Facebook będzie w stanie zagrozić w sektorze biznesowym serwisowi LinkedIn o bardzo dużej renomie. Gdy ma się jednak ponad 2 miliardy użytkowników, to po pierwsze: można próbować praktycznie wszystkiego, a po drugie: szkoda byłoby takiej bazy nie wykorzystać.
Źródło: Business Insider, The Next Web, inf. własna. Foto: Free-Photos/Pixabay (CC0)
Komentarze
5???