Rasowi e-piłkarze są wniebowzięci. Znowu mamy derby piłki kopanej o miano najlepszej gry piłkarskiej roku. W niewielkim odstępie czasu w sieci znalazły się wersje demo kultowych tytułów. Panie i Panowie, mamy nową grę Fifa! Jest też nowy PES! Let's get ready to rumble!
Zacznynamy od kilku słów komentarza na gorąco na temat najnowszej propozycji EA Sports.
Instalacja - demo
FIFA 12 w wersji demo pojawiła się w internecie 13 września. Można ją pobrać (link na dole). Archiwum z grą waży 1,54 GB. Po zapisaniu pliku na dysku należy go rozpakować i wybrać Autorun.exe. Kto z FIFĄ nigdy nie miał do czynienia, nie powinien mieć większych problemów z instalacją. Schody zaczynają się, gdy ktoś na dysku ma poprzednią wersję gry. Wówczas nie da się rozpocząć instalacji.
Rozwiązania są dwa: dezinstalacja FIFY 11 lub grzebanie w rejestrze. Ta druga opcja pozwoli się cieszyć obydwoma tytułami jednocześnie. Zatem do dzieła! Klikamy start, w okienku wyszukiwania wpisujemy "regedit". Wchodzimy w HKEY_CLASSES_ROOT\Installer\Products i zmieniamy zapis 1DC6AEF331AE7EC47AE47AA4A4A0B7C5 na 1DC6AEF331AE7EC47AE47AA4A4A0B7C5_backup.
Po takim zabiegu instalator powinien ruszyć z kopyta. Dla wygody można też skopiować schematy sterowania z FIFY 11 do FIFY 12. W tym celu należy odwiedzić folder FIFA 11 w Dokumentach (Start -> Dokumenty). Jest w nim plik o nazwie ButtonDataSetup. Należy go skopiować do folderu FIFA 12 w folderze Dokumenty (Start -> Dokumenty). I wsjo!
Sterowanie
Sterowanie w ataku
Z ustawieniami z FIFY 11 w FIFIE 12 człowiek czuje się jak ryba w wodzie. Sterowanie jest niemalże identyczne, z tym że pressing przez partnera z drużyny został przesunięty na RB. Pod B go nie ma – tam teraz jest odbiór piłki. To raczej kosmetyka. Odzwyczajenie się od duszenia B zajmuje dosłownie chwilkę.
Sterowanie w obronie
Rozgrywka
Oceny pomeczowe są opatrzone zdjęciami zawodników
Jak się gra w nową FIFĘ? W jednym słowie: wyśmienicie. Każdy mecz sprawia mnóstwo frajdy. Grywalność jest naprawdę na wysokim poziomie. EA Sports chwali się tak zwanym precyzyjnym dryblingiem. I faktycznie, dryblować jest łatwiej. Generalnie utrzymywanie się przy piłce nie wymaga tyle wysiłku co w poprzedniej odsłonie piłki kopanej spod znaku FIFA. Najprzyjemniej jest chyba w sytuacjach sam na sam. W końcu stosunkowo łatwo można minąć bramkarza. Ba, o wiele łatwiej go przerzucić. Pięknie wchodzą podcinki nad rzucającym się pod nogi golkiperem – coś w stylu Messiego. Ogólnie ofensywa daje dużo radości. Teraz dokładne dośrodkowanie czy długi przerzut do wolnego partnera to żadna sztuka. Wchodzą szczupaki aż miło patrzeć, szczególnie jeśli dogra się raboną. Ale wypada też oddać ludziom z EA, że bramkarz przy dośrodkowaniach znormalniał – jeśli są w jego zasięgu, to je przechwyci.
Więcej FIFY
Z drugiej strony FIFA 12 serwuje nowy system obrony, przy którym trzeba się idealnie ustawiać, bo inaczej rywal wjedzie na pole karne jak do własnego garażu. Wślizgi nie sieją tyle spustoszenia co w jedenastce. Trudniej trafić rywala. W defensywie trzeba być spryciarzem i czytać grę, trzeba wiedzieć kiedy pressować, a kiedy się cofnąć. Nie jest łatwo. Łatwo jest atakować. Ale koniec końców jest z tego pożytek dla rozgrywki. Gracze kochają bramki i dzięki zmianom w ataku i obronie będzie ich padać więcej.
Zderzenia jak w prawdziwym meczu
W grze jest sporo przyjemnych smaczków. Kontakty zawodników są oparte na nowym modelu zderzeń. Każde starcie może mieć różny wynik – zależnie od atrybutów wirtualnego zawodnika, jego ustawienia czy reakcji gracza. A same wywrotki są bardzo różnorodne i efektowne. W zasadzie trudno byłoby znaleźć dwa identyczne upadki. Do tego dochodzą kontuzje zawodników. Poważne kończą się przerwaniem gry przez arbitra. Sami rozumiecie, sędzia musi dbać o zdrowie zawodników. Poszkodowany zostanie usunięty z boiska, a gra zostanie wznowiona rzutem sędziowskim.
A teraz weźmy inny element gry – wrzuty z autu. Teraz gra wcale nie musi zostać przerwana czarną planszą na kilka sekund i wczytywaniem nowej sytuacji boiskowej. Kiedy piłka opuści boisko, wirtualny zawodnik może do niej podbiec i szybko wznowić grę. Warto dodać, że stałe fragmenty gry ładują się bardzo szybko. Na maszynie testowej zdecydowanie szybciej niż w FIFA 11.
Błędy
W zasadzie trudno się do czegoś przyczepić, poza wpadką z instalatorem. W oczy na pewno rzucają się niezniszczalni bramkarze, którzy nie czują wślizgu napastnika goniącego prostopadłą piłkę, gdy rzucają się na nią w obrębie szesnastki. O, jeszcze jedno! Raz zdarzył się dziwny incydent. Komputer wychodził dwoma piłkarzami na osamotnionego bramkarza. Jeden z nich, ten bez piłki, został przeze mnie ordynarnie podcięty przed samym polem karnym, tak żeby nie mógł zamknać akcji. I co? Nic. Przywilej. Napastnik komputera w sytuacji jeden na jednego wpadł w pole pod złym kątem i nie zdobył bramki. A ja? Nic. Nie dostałem nawet kartki za takie chamskie zagranie. Dziwna sprawa. Może to dlatego, że grałem Barceloną? :-)
Słowo na koniec
Po dwugodzinnej sesji z nową FIFĄ demo na ustach pojawia się szeroki uśmiech. I to chyba najważniejsze. Jeśli pełna wersja gry zostanie poprawiona przed premierą choćby w procencie, to naprawdę będziemy mieć rewelacyjną piłkę nożną na blaszaka. Choć rywalem w demie jest komputer, to na najwyższym poziomie trudności sztuką jest nie dostać od niego batów. Spróbujcie z marszu ograć Barcelonę na poziomie trudności "legendarny". Będziecie zaskoczeni jak dobrze sztuczna inteligencja sobie radzi, wykorzystując atrybuty wirtualnych piłkarzy. Wypada tylko czekać na pełną wersję gry i liczyć na to, że wyjdzie w pełni dopracowana, wolna od irytujących bugów, które zabijały rozgrywki online w FIFA 11. Bo jeśli mielibyśmy powtórkę z rozrywki, to wielu graczy się nie zdecyduje na FIFĘ 12.
Słowo o nowej sztucznej inteligencji
Wymagania sprzętowe - rekomendowane:
- Procesor dwurdzeniowy Intel Core2Duo 2,4 GHz
- Systemy Windows XP, Windows Vista i Windows 7
- 2 GB pamięci RAM
- Zgodna z DirectX® 9.0c karta graficzna z przyspieszeniem 3D, 256 MB RAM i obsługą Shader Modelu 3.0 lub wyższego (ATI RADEON HD 2900, NVIDIA GEFORCE 8800 GT lub odpowiednik)
Maszyna testowa i ustawienia:
Rozdzielczość można zmniejszyć nawet do 800x600
- Procesor: AMD Athlon II X3 435 2.90 GHz
- Pamięć: 4GB Patriot DDR3 1066MHz CL7
- Karta graficzna: ATI Radeon HD5450
- System operacyjny: Windows Vista Home 64-bit PL
- Rozdzielczość: 1366x768 / 16:9 / pełny ekran
- Jakość renderowania: Niska
- Ustawienia MSAA: Wył.
- Wrażenia wizualne: 100% płynności
- Rozdzielczość: 1366x768 / 16:9 / pełny ekran
- Jakość renderowania: Wysoka
- Ustawienia MSAA: 4x
- Wrażenia wizualne: Ledwo wychwytalne klatkowanie – raczej bez wpływu na grę
Porównanie grafiki – FIFA na PC vs FIFA na XBOX (źródło: YouTube)
Chcesz zagrać w demo na PC? Poniżej link:
A kiedy premiera pełnej wersji? Według EA, 29 września FIFA 12 pojawi się w sklepach.
Źródło: Inf. własna
Komentarze
48Czy w Polsce dostępna będzie również FIFA 12 z angielskim komentarzem? Nie mogę się jakoś przyzwyczaić do naszego duetu, a Tyler & Smith dają wg mnie radę i wolałbym mieć choć wybór.
Jeszcze jakby panowie z konami więcej sypnęli kasy i mielibyśmy dużo lig licencjonowanych to bym był bardzo zadowalany.
Bo to jest ta sama gra tyle, że z drobnymi poprawkami :P
Ja nie rozumiem jak można co roku wydać ten sam i tak samo odgrzewany kotlet tyle że z większym dodatkiem panierki :X
czyli co, w wersji na XBox zawodnicy mają teksture twarzy jaiegoś ciemnego nieogolonego typa a na PC są ogoleni?
http://downloads.moddingway.com/file/14814.html
nigdy niegrałem w fife ani pesa ale chyba pobiore i zaczne grac wciąga mnie gameplay !!!!11
http://www.youtube.com/watch?v=YAR6I_T-uVc&feature=player_embedded&hd=1
impact engine to fajna sprawa ale wiadomo bylo ze beda zdarzaly sie takie babole bo to przeciez liczenie w czasie rzeczywistym a nie ustalone wczesniej animacje. od razu skojarzyly mi sie przezabawne filmiki z GTA IV gdzie Niko czy jacys NPC ostawiali niesamowite wygibasy :)