Na co zwracać uwagę przy wyporze hostingu dla firm
Nawet nieduży sklep czy zakład usługowy, jeśli chce dotrzeć do klientów musi mieć choćby podstawową witrynę w sieci. Teraz to Internet jest miejscem, w którym najczęściej rozpoczyna się szukanie potrzebnego towaru bądź usługi, a skrzynka e-mail jest jednym z podstawowych środków komunikacji.
Liczba krajowych dostawców lub zagranicznych firm mających swoje oddziały w Polsce zajmujących się stronami WWW i innymi usługami sieciowymi idzie obecnie w setki – począwszy od potentatów takich jak Home.pl, 1and1.pl czy Nazwa.pl, po dwu-trzy osobowe firmy działające w mikroskali. Z reguły nie jest tak, że przedsiębiorstwa czy instytucje zakładające własne witryny kończą na tym swoją aktywność w sieci – w większości wypadków jest to dopiero początek drogi polegającej na rejestracji dodatkowych domen (np. produktowych), tworzenia serwisów pomocniczych w rodzaju e-sklepów czy blogów, a wreszcie okresowego odświeżania szaty graficznej i funkcjonalnej serwisów w celu podążania za panującymi na rynku trendami.
Domena
Jak rozpocząć przygodę ze stroną dla naszej firmy i na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy? Rzecz pierwsza i podstawowa – domena. Jest to nasz adres w sieci - ciąg znaków (najczęściej tekst, choć mogą tam również znaleźć się cyfry i niektóre znaki), który po wpisaniu go w pasek przeglądarki i zatwierdzeniu, spowoduje przejście właśnie naszej strony (dla przykładu: biznes.benchmark.pl, tvn24.pl czy google.com).
Jeszcze rok temu badania wykazały że o ile blisko 80% biznesów w Polsce ma dostęp do Internetu i z niego korzysta w pracy, o tyle tylko niewiele ponad połowa z nich ma swoją stronę.
Standardowo wszystkie firmy hostingowe – słusznie licząc, na to, że jest to pierwszy krok z zakupów usług w sieci – na swoich stronach oferują formularz pozwalający sprawdzić dostępność danego adresu (bo firm o tej samej nazwie może być kilka) i rejestrację jeśli okaże się wolny. Idealnie byłoby, (choć w miarę rozwoju Internetu coraz mniej prawdopodobnie), jeśli udałoby się wykupić po prostu domenę w rodzaju NazwaNaszejfirmy.pl, jednak jeśli taka jest niedostępna, można próbować z modyfikacjami rozszerzeń (.com, .net, .com.pl, .biz, .eu, .info, czy np. lokalnych jak .wroc.pl) lub zdecydować się na adres np. będący samą w sobie reklamą naszej działalności np.: supersruba.pl czy pyszniezjesz.com.
Ceny pierwszej rejestracji zaczynają się od 0 zł (jako element promocji pakietu hostingowego), standardowe z rozszerzeniem .pl nie powinny przekraczać kilkunastu zł, zaś za odnowienie trzeba będzie przygotować od 50 do 100 zł – w zależności od firmy która nas obsługuje. Standardowy czas ważności zakupu domeny to rok i po jego upływie trzeba odnowić kontrakt, z reguły za wyższą cenę niż pierwsza cena promocyjna. Jeśli nie odnowimy umowy, nasz adres zostaje „uwolniony” i będzie mógł być zarejestrowany przez kogo innego – nawet przez konkurencję! W trakcie wyboru domeny, trzeba zastanowić się nad wyborem firmy, która będzie odpowiedzialna za przechowywanie naszej strony WWW, udostępni miejsce na pocztę firmową i zagwarantuje ciągłość ich dostępności. W większości przypadków jest to usługodawca, na którego stronie dokonamy zakupu, ale nie jest to wymagane.
Dostawca usług
Spektrum dostawców Internetu zarejestrowanych w Polsce jest tak duże, że – o ile nie mamy szczególnych potrzeb – nie warto korzystać z dostawców zagranicznych. Istotnym czynnikiem ograniczającym możliwość skorzystania z zagranicznego dostawcy może być fakt przechowywania danych osób odwiedzających stronę (np. wprowadzanych przez formularze) poza Polską – w świetle obowiązującego prawa konieczne jest zawarcie z taką firmą umowy powierzenia danych osobowych na piśmie, a w przypadku dostawcy np. z Azji czy Australii najczęściej nie jest możliwe. Kolejna sprawa to wsparcie klienta – zdecydowanie lepiej rozmawia się z konsultantem w ojczystym języku, tym bardziej, że sama tematyka rozmowy nierzadko jest dla dzwoniących „czarną magią”.
Bezwzględnym wymogiem jest zapewnienie przez dostawcę ochrony antywirusowej, mechanizmów antyspamowych i zabezpieczenie przed przejęciem adresu (phising).
Jeśli nie jesteśmy ekspertami IT lub nie mamy kogoś takiego w zespole, to właśnie poziom wsparcia klienta – z którego prędzej czy później z pewnością przyjdzie nam skorzystać – powinniśmy uwzględnić przy wyborze dostawcy. Bywa, że bardzo dobre cenowo oferty oferują obsługę tylko w wybranych godzinach, w dni robocze. Co więcej, może być ona świadczona przez fachowców IT, którzy nie zawsze dysponują wystarczającą wiedzą jak porozumieć się ze zdenerwowanym klientem dzwoniącym z problemami, których nawet nie potrafi dobrze opisać. Najwięksi dostawcy Internetu zapewniają całodobowe wsparcie Call Centre na wysokim poziomie, jednak koszty jego utrzymania zobaczymy na fakturze. Oczywiście warto pokusić się o samodzielne znalezienie „złotego środka” między tymi skrajnościami.
Innym rodzajem wsparcia coraz powszechniej udostępnianym są kreatory stron pozwalające na budowę profesjonalnie wyglądającej witryny bez potrzeby znajomości języka HTML lub zlecania tego informatykom. Dobry kreator, to taki, gdzie przy podstawowej znajomości komputera, metodą „drag and drop” sami zdecydujemy o wyglądzie naszego serwisu. Ale uwaga – serwis tworzony w ten sposób ma swoje ograniczenia (np. co do osadzania w niej formularzy czy apletów) i trzeba będzie postawić ją od nowa jeśli zdecydujemy się na wybór profesjonalnego systemu CMS. Niezależnie od kreatorów dobrze jest jeśli hoster zapewnia zintegrowaną instalację popularnych systemów aplikacji webowych, systemów CMS i skryptów, takich jak np. systemy CMS (WordPress, Joomla!, Drupal), galerie zdjęć (np. Coppermine) czy gotowe sklepy internetowe (osCommerce, PrestaShop). Ciekawostką jest oferowana przez niektórych dostawców możliwość stworzenia wielu stron na jednym koncie.
Diana Paryska, specjalista ds. marketingu, home.pl
Wraz z rozwojem technologii internetowych i mobilnych coraz łatwiejsze staje się rozpoczęcie działalności online. Można założyć własną stronę internetową, sklep czy sprzedawać usługi nawet nie wychodząc z domu.
Największą zaletą prowadzenia biznesu w sieci jest jego elastyczność. Można go uruchomić bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z wynajęciem pomieszczenia. Niewątpliwym atutem jest możliwość prowadzenia biznesu bezpośrednio z laptopa, tableta lub smartfona w dowolnym miejscu na świecie. Działalność online w przeciwieństwie do tradycyjnego biznesu pozwala na dotarcie do tysięcy potencjalnych klientów w kilka chwil.
W zależności od działalności jaką chcemy rozpocząć potrzebujemy różnych usług hostingowych. Koszty związane z założeniem sklepu czy strony WWW wahają się od kilku do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Mówi się, że jeżeli czegoś nie ma w Internecie to nie istnieje, dlatego tak ważne jest budowania wizerunku firmy w sieci. Wymaga to wyboru odpowiedniej nazwy domeny, stworzenia strony internetowej czy sklepu online. Z pomocą przychodzą firmy oferujące gotowe rozwiązania łączące hosting, dobór domeny czy kreowanie stron WWW lub witryny sklepowej. Do wyboru są pakiety podstawowe i te bardziej rozbudowane w zależności od zapotrzebowania i skomplikowania usługi. Podczas poszukiwania firm oferujących gotowe rozwiązania biznesowe, należy dokładnie zapoznać się z ofertą. W szczególności warto zwrócić uwagę na dodatki, które mogą wspomóc rozwój przedsięwzięcia.
Biznes online jest łatwy do założenia i opłacalny, należy jednak pamiętać, że firmy działające w Internecie podobnie jak firmy tradycyjne, nie mogą zapomnieć o odpowiednich działaniach marketingowych oraz utrzymaniem dobrych relacji z klientami w celu maksymalizacji zysków.
Poza stroną WWW drugą kluczową sprawą by zaistnieć w e-świecie jest e-mail. Spytajmy dostawcę przed zakupem o ewentualne ograniczenia w liczbie kont pocztowych przypisanych do domeny – nie warto tu iść na kompromisy. Każdy pracownik powinien mieć swój własny adres e-mail, a często oprócz tego sensowne jest stworzenie adresów niespersonalizowanych w rodzaju sprzedaz@mojafirma.pl czy biuro@mojafirma.pl. Inne czynniki, o których trzeba pamiętać, to rozmiar skrzynki pocztowej – 2 GB przypadające na konto to sensowne minimum – oraz dopuszczalną wielkość załączników w pojedynczej wiadomości. Bardzo przydatna jest funkcjonalność „catch-all” która przechwytuje wszystkie błędnie zaadresowane wiadomości mające w adresie naszą domenę i kieruje je na wskazaną skrzynkę, nie pozwalając tym samym zaginąć żadnym mailom.
Wynajęcie najtańszego hostingu na potrzeby małej firmy to średnio wydatek od kilkudziesięciu do 300 zł netto rocznie. Wybierając dostawcę można zauważyć, że podobne oferty mogą się radykalnie różnić ceną. Dzieje się tak dlatego, że choć sama usługa jest identyczna, to przy droższych rozwiązaniach zapłacimy za to czego nie widać czyli zaplecze sprzętowe, kopie zapasowe oraz poziomy wsparcia Klienta.
Ochrona danych
Największe firmy w rodzaju nazwa.pl 1and1.pl czy home.pl pracują na całych systemach serwerowych w dedykowanych data center, podczas gdy najmniejsi użytkują przestrzeń dyskową i moc obliczeniową małych pojedynczych serwerów czy nawet pecetów. W przypadku awarii, a takie prędzej czy później nastąpić muszą, ta druga opcja nie zapewnia automatycznego przekierowania zapytań na inne – działające urządzenie. Można przyjąć że ok. 90% awarii, które występują w tych wiodących centrach hostingowych jest, poza lekkim spowolnieniem działania, niezauważalne dla korzystających. Po prostu wielopoziomowa duplikacja sprawia, że zasoby urządzenia które uległo uszkodzeniu są udostępniane przez drugie, identyczne zawierające takie same dane. Naturalnie taki model pracy wymaga zwielokrotniania wszystkich inwestycji sprzętowych, a stać tylko największych graczy.
Dodatkowym poziomem ochrony danych jest tworzenie kopii bezpieczeństwa. Pozwalają one np. odzyskać skasowaną w wyniku błędu administratora stronę czy korespondencję. W tym przypadki kluczowe są dwa czynniki – częstotliwość wykonywania takiej kopii (przyjmijmy że nie powinno to być rzadziej niż raz dziennie) oraz czas jej przechowywania. Czasami włamanie czy błąd odkrywamy dopiero po kilku dniach, stąd tak ważne jest żeby można było sięgnąć do kopii np. sprzed tygodnia. Niektórzy operatorzy – znów ci najwięksi – zapewniają czternastodniowy okres przechowywania danych.
Jak widać, zaletą hostowania stron i poczty u małych dostawców jest niska cena – czasami kilkukrotnie mniejsza niż w firmach takich jak Home.pl czy Net-art. (nazwa.pl). Jednak za wyższą cenę uzyskujemy znacznie wyższą gwarancję bezpieczeństwa i ciągłości działania naszych usług. Warto też dodać, że więksi operatorzy znacznie szybciej reagują też na globalne zagrożenia atakami cyberprzestępców.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!