Pierwsze, drugie i trzecie miejsce na liście marek o największej wartości należą do firm z branży IT. Piąte, szóste, ósme i dziesiąte też.
Jeżeli ktoś miał jeszcze jakieś wątpliwości, to po zobaczeniu tegorocznego rankingu Interbrand pewnie przestanie je mieć. Marki z sektora IT i szeroko pojętych nowoczesnych technologii mają niezaprzeczalnie największe wartości na świecie.
Na najwyższym stopniu podium, niezmiennie od 2013 roku, uplasowała się marka Apple. Jej wartość znów wzrosła i teraz szacowana jest na ponad 184 miliardy dolarów (a to grubo ponad jedna trzecia PKB Polski w 2016 roku).
Drugie miejsce, także bez zmian, należy w tym roku do Google (z wynikiem przeszło 141,5 mld dol.), a na trzecią pozycję, przeskakując Coca-Colę, wdrapał się Microsoft, którego wartość wzrosła o 10 proc. i wyniosła prawie 90 miliardów dolarów. To oznacza, że całe podium należy do tej samej branży.
W pierwszej dziesiątce bardzo mocno wyróżniają się Amazon (5. miejsce) i Facebook (8.). Dlaczego? Ponieważ zanotowały niesamowite wręcz wzrosty wartości – gigant sektora e-commerce o 29 proc., a właściciel największego portalu społecznościowego na świecie – aż o 48 proc.
Oprócz wymienionych marek i wspomnianej Coca-Coli do Top 10 trafiły też Samsung (6. miejsce) i IBM (10.), a także dwaj producenci z branży motoryzacyjnej: Toyota i Mercedes – odpowiednio na 7. i 9. pozycji.
Wróćmy do Facebooka, ponieważ to on w tegorocznym rankingu zaliczył największy wzrost. Drugi pod tym względem jest Amazon, a trzecie – Adobe (19 proc.) Z kolei najwięcej straciły Hewlett Packard Enterprise (19 proc.), Canon (12 proc.) i IBM (11 proc.). Dodajmy też, że do zestawienia dostał się Netflix i od razu wskoczył na 78. pozycję.
Ranking najcenniejszych marek na świecie:
- Apple – 184 mld dol. (+3 proc.)
- Google – 141,5 mld dol. (+6 proc.)
- Microsoft – 80 mld dol. (+10 proc.)
- Coca-Cola – 69,5 mld dol. (-5 proc.)
- Amazon – 65 mld dol. (+29 proc.)
- Samsung – 56 mld dol. (+9 proc.)
- Toyota – 50,5 mld dol. (-6 proc.)
- Facebook – 48 mld dol. (+48 proc.)
- Mercedes – 48 mld dol. (+10 proc.)
- IBM – 47 mld dol. (-11 proc.)
- 15. Intel – 39,5 mld dol. (+7 proc.)
- 16. Cisco – 32 mld dol. (+3 proc.)
- 17. Oracle – 27,5 mld dol. (+3 proc.)
- 21. SAP – 22,5 mld dol. (+6 proc.)
- 34. eBay – 13 mld dol. (+1 proc.)
- 37. Accenture – 12,5 mld dol. (+4 proc.)
- 41. Philips – 11,5 mld dol. (+2 proc.)
- 50. Siemens – 10 mld dol. (+6 proc.)
- 52. Canon – 10 mld dol. (-12 proc.)
- 53. HP – 9,5 mld dol. (-8 proc.)
- 56. Adobe – 9 mld dol. (+19 proc.)
- 57. Hewlett Packard Enterprise – 9 mld dol. (-19 proc.)
- 61. Sony – 8,5 mld dol. (+2 proc.)
- 70. Huawei – 6,5 mld dol. (+14 proc.)
- 75. Panasonic – 6 mld dol. (-6 proc.)
- 78. Netflix – 5,5 mld dol. (nowy)
- 80. PayPal – 5,5 mld dol. (+12 proc.)
- 98. Tesla – 4 mld dol. (0 proc.)
- 100. Lenovo – 4 mld dol. (-1 proc.)
Pełny ranking: Interbrand’s Best Global Brands 2017
Źródło: Interbrand
Komentarze
1