Liderem zestawienia niezmiennie od lat jest Apple. Wartość tej firmy wynosi niemal jedną trzecią PKB Polski.
Większość spośród 10 firm w opublikowanym ostatnio najnowszym rankingu najcenniejszych firm na świecie to przedsiębiorstwa z sektora IT i szeroko pojętej elektroniki.
Firma Interbrand opublikowała tegoroczny ranking przedsiębiorstw o największej wartości. Na pierwszym miejscu znalazła się niezdetronizowana od 2013 roku firma Apple, której wartość jest szacowana na więcej niż 178 miliardów dolarów. To prawie jedna trzecia całego PKB Polski w ubiegłym roku.
Niewiele gorsza okazała się firma Google, która według autorów rankingu jest warta 133 miliardy dolarów. Gigant z Mountain View zaliczył jeden z największych zysków w TOP-10 – aż o 11 proc. Dalej – długo, długo nic.
Miejsce trzecie przypadło koncernowi Coca-Cola (73 mld dol.), któremu po piętach depcze Microsoft. Jego wartość szacowana jest na 72,7 miliarda dolarów. Pierwszą piątkę zamyka Toyota, z wynikiem 53,5 miliarda dolarów. Warto zwrócić uwagę na to, że to ponad trzy razy mniejsza wartość niż lidera rankingu.
Dalej mamy IBM wyceniany na 52,5 mld dolarów, co oznacza aż 19-procentowy spadek oraz firmę Samsung (51,8 mld dolarów). Koreańczycy mogą w przyszłym roku spaść ze swojej pozycji, kontrowersje związane z wybuchającymi smartfonami na pewno im bowiem nie pomogą. Dziesiątkę najcenniejszych przedsiębiorstw na świecie dopełniają: Amazon (50 mld dol. – skok aż o 33 proc.), Mercedes-Benz (43,3 mld dol.) oraz General Electric (43,1 mld dol.).
Ranking najcenniejszych firm na świecie:
- Apple – 178 mld dol. (+5 proc.)
- Google – 133 mld dol. (+11 proc.)
- Coca-Cola – 73 mld dol. (-7 proc.)
- Microsoft – 72,7 mld dol. (+8 proc.)
- Toyota – 53,5 mld dol. (+9 proc.)
- IBM – 52,5 mld dol. (-19 proc.)
- Samsung – 51,8 mld dol. (+14 proc.)
- Amazon – 50 mld dol. (+33 proc.)
- Mercedes-Benz – 43,3 mld dol. (+18 proc.)
- General Electric – 43,1 mld dol. (+2 proc.)
- 14. Intel – 37 mld dol (+4 proc.)
- 15. Facebook – 32,6 mld dol. (+48 proc.)
- 16. Cisco – 30,9 mld dol. (+4 proc.)
- 17. Oracle – 26,6 mld dol. (-3 proc.)
- 32. eBay – 13,1 mld dol. (-6 proc.)
- 41. Philips – 11,3 mld dol. (+4 proc.)
- 42. Canon – 11 mld dol. (-2 proc.)
- 44. Hewlett Packard Enterprise – 11 mld dol. (nowy)
- 48. HP – 10,4 mld dol. (nowy)
- 52. Siemens – 9,4 mld dol. (+10 proc.)
- 58. Sony – 8,3 mld. Dol (+8 proc.)
- 63. Adobe – 7,6 mld dol. (+21 proc.)
- 68. Panasonic – 6,4 mld dol. (-1 proc.)
- 72. Huawei – 5,8 mld dol. (+18 proc.)
- 84. Xerox – 5,3 mld dol. (-12 proc.)
- 90. PayPal – 4,8 mld dol. (+14 proc.)
- 99. Lenovo – 4 mld dol. (-2 proc.)
Najwięcej zyskali:
- Facebook (+48 proc.) - miejsce 15.
- Amazon (+33 proc.) - miejsce 8.
- LEGO (+25 proc.) - miejsce 67.
- Nissan (+22 proc.) - miejsce 43.
- Adobe (+21 proc.) - miejsce 63.
Najwięcej stracili:
- IBM (-19 proc.) - miejsce 6.
- Shell (-17 proc.) - miejsce 92.
- Prada (-12 proc.) - miejsce 81.
- Ralph Lauren (-12 proc.) - miejsce 98.
- Xerox (-12 proc.) - miejsce 84.
Nowi w notowaniu:
- Hewlett Packard Enterprise – miejsce 44. (11 mld dol.)
- HP – miejsce 48. (10,4 mld dol.)
- Dior – miejsce 89. (4,9 mld dol.)
- Tesla Motors – miejsce 100. (4 mld dol.)
Źródło: Interbrand
Komentarze
7Wystarczy wejść na stronę spod linka w tym newsie i jest napisane ogromną czcionką "Best Global Brands 2016
Rankings"
Wartość firm jest zwykle określana ich kapitalizacją giełdową i aktualnie pierwsza piątka to:
Apple (570,5 mld dol.)
Alphabet (560 mld dol.)
Microsoft (434 mld dol.)
Amazon (365 mld dol.)
Facebook (354 mld dol.)
Są również wielkie firmy nie notowane na giełdzie takie jak Saudi Aramco której wartość jest szacowana nawet na bilion dol.