Statystyki są jednoznaczne - w 2013 roku klienci pokochali tablety.
Nie od dziś mówi się o cały czas rosnącej popularności tabletów. Jeśli ktoś miał co do tego jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, to wydaje się, że definitywnie rozwiać powinno je najnowsze zestawienie przygotowane przez firmę Gartner.
Statystyki są jednoznaczne - w 2013 roku klienci pokochali tablety. Ich sprzedaż przekroczyła w minionym roku aż 195,4 miliona egzemplarzy. Tym samym należy mówić o wzroście zainteresowania klientów tego typu urządzeniami aż o 68% (w porównaniu do roku 2012).
Jakie tablety sprzedawały się najlepiej? Również na to pytanie Gartner udziela odpowiedzi i nie powinna być ona dla nikogo zaskakująca. Znaczy wzrost sprzedaży tabletów spowodowany został dużym zainteresowaniem modelami z niższej i średniej półki, które przy stosunkowo rozsądnej cenie oferują wielokrotnie całkiem przystępną specyfikację. Naturalnie chodzi tutaj o urządzenia pracujące pod kontrolą systemu Android, który to stał się już najpopularniejszą platformą w tabletach.
System operacyjny | Sprzedaż w 2013 roku | Udziały na rynku (w %) | Sprzedaż w 2012 roku | Udziały na rynku (w %) |
Android | 120 961 445 | 61,9 | 53 341 250 | 45,8 |
iOS | 70 400 159 | 36 | 61 465 632 | 52,8 |
Microsoft | 4 031 802 | 2,1 | 1,162,435 | 1,0 |
Inne | 41 598 | <0,1 | 379,000 | 0,3 |
iOS nie jest już zatem najczęściej spotykanym systemem w tabletach, ale jeśli chodzi o producentów to Apple wciąż pozostaje liderem tego sektora rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, iż Samsung dość znacznie skrócił dystans do swojego największego rywala.
Gartner podkreśla również coraz większe zainteresowanie konstrukcjami hybrydowymi. W tej dziedzinie zdecydowanym liderem jest ASUS, który w ubiegłym roku wdrapał się na 3 pozycję wśród producentów.
Ze statystyk wyciągnąć można jeszcze jedną, bardzo ciekawą informację. Zestawienie lat 2012 i 2013 wyraźnie pokazuje, iż mniejsi producenci ugrali dla siebie zdecydowanie więcej. Rynkowe udziały firm z poza "wielkiej piątki" wzrosły z 25,8% do 31%.
Producent | Sprzedaż w 2013 roku | Udziały na rynku (w %) | Sprzedaż w 2012 roku | Udziały na rynku (w %) |
Apple | 70 400 159 | 36 | 61 465 632 | 52,8 |
Samsung | 37 411 921 | 19,1 | 8 583 146 | 7,4 |
ASUS | 11 039 156 | 5,6 | 6 262 371 | 5,4 |
Amazon | 9 401 846 | 4,8 | 7 707 800 | 6,6 |
Lenovo | 6 525 762 | 3,3 | 2 186 993 | 1,9 |
Inne | 60 656 161 | 31 | 30 142 374 | 25,8 |
Zobaczymy, jak sytuacja wyglądać będzie za rok. Wydaje się, że trendy zauważalne w ostatnich kilkunastu miesiącach mogą się utrzymać. Zdaniem samego Gartnera z pewnością nie spadnie zainteresowanie konstrukcjami hybrydowymi. Można zatem zakładać, że ASUS doczeka się na tym polu poważniejszej konkurencji.
Źródło: gartner, pcadvisor.co.uk
Komentarze
7PC/Laptop są zbyt ciężkie/nieporęczne i droższe niż tablety.