Usługa streamingowa Google Stadia pozwalać ma na komfortowe granie w wymagające tytuły na wszystkich popularnych urządzeniach: komputerach, smartfonach czy telewizorach. Znamy szczegóły!
Targi Gamescom 2019 przyniosły kolejne informacje na temat usługi Google Stadia. Przede wszystkim wydłużyła się lista dostępnych gier. Wszystkie szczegóły dotyczące tej nowej platformy znajdziecie w (zaktualizowanym) newsie poniżej.
Stadia – tak nazywa się usługa streamingowa dla graczy, którą firma Google przygotowywała od wielu miesięcy i oficjalnie zaprezentowała dziś, w trakcie GDC 2019.
Co to jest Google Stadia? Streaming gier
Google Stadia to platforma gamingowa, która ma zainteresować wszystkich i być dla wszystkich dostępna. Gigant z Mountain View zapowiedział, że zaledwie pięć sekund będzie trwało ładowanie (wymagającej) gry, licząc od momentu kliknięcia linku na YouTube (który pojawi się pod na przykład pod koniec zwiastuna).
Możliwe będzie też przełączanie się w obrębie własnego sprzętu. Polega to na tym, że rozpoczynamy zabawę na jednym urządzeniu, a kontynuujemy na drugim. Potrzebna będzie jedynie przeglądarka Google Chrome. Producent zapowiada również rozbudowane funkcje udostępniania treści, które mają sprzyjać dzieleniu się materiałami i wspólnej zabawie.
Google Stadia - wysoka jakość grania w chmurze
Słyszeliśmy to już wiele razy podczas prezentacji rozmaitych usług tego typu, ale firma Google także zapowiedziała, że dzięki Stadia granie w wymagające tytuły możliwe będzie także dla tych osób, które nie dysponują mocnym sprzętem. Pozwoli na to chmura, a że Internet nieustannie przyspiesza – także opóźnienia nie mają stanowić problemu.
O odpowiednią wydajność zadbają układy graficzne AMD Vulkan, które zapewnić mają moc obliczeniową na poziomie 10,7 teraflopa – większą niż Xbox One X czy PlayStation 4 Pro. Dodajmy do tego procesor 2,7 GHz, 16 GB RAM-u, transfery sięgające 484 GB/s i w efekcie możliwe ma być granie w rozdzielczości 4K, z płynnością 60 klatek na sekundę, w trybie HDR i z dźwiękiem przestrzennym. Potrzebny sprzęt pojawi się w 7500 lokalizacji.
Istotną zaletą usługi Stadia ma być także to, że nie będzie ona dostępna na wyłączność na tej lub innej platformie sprzętowej. Uruchomimy ją na komputerze, smartfonie, tablecie czy telewizorze. Google Stadia obsłuży również multiplatformowy tryb wieloosobowy oraz zaoferuje dostęp do osiągnięć i zapisów.
Kiedy premiera i jaka cena Google Stadia?
Oficjalnie wiemy już, że premiera Google Stadia odbędzie się w listopadzie. Niestety Polski nie ma na liście krajów, w których usługa będzie dostępna od razu. Te kraje to: Stany Zjednoczone, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia.
A jak prezentują się ceny? Za pakiet Stadia Pro (nielimitowana rozgrywka w jakości 4K/HDR/60fps plus 1 darmowy tytuł na miesiąc) zapłacić będzie trzeba 9,99 euro miesięcznie. W przyszłym roku dojdzie też bezpłatny pakiet Stadia Basic (Full HD/60fps) z pewnymi ograniczeniami.
Podkreślmy, że Google Stadia to usługa, która wymaga osobnego kupowania gier. Innymi słowy: kilka tytułów otrzymamy w pakiecie, ale w przeciwieństwie na przykład do Xbox Game Pass, samo wykupienie usługi nie będzie równać się uzyskiwaniu dostępu do obszernego katalogu gier.
Google Stadia – gry, w które zagramy
Aby zadziałały, gry muszą być dostosowane do platformy Google Stadia. Pierwszymi potwierdzonymi tytułami były Assassin’s Creed Odyssey i Doom Eternal – odpowiedzialna za ten drugi ekipa id Software zapowiedziała, że zadziała on we wspomnianej jakości 4K/60fps. Lista tytułów jest jednak znacznie dłuższa
- Assassin's Creed Odyssey
- Attack on Titans 2
- Baldur's Gate 3
- Borderlands 3
- Cyberpunk 2077
- Darksiders Genesis
- Destiny 2
- Destroy All Humans!
- Doom (2016)
- Doom Eternal
- Dragon Ball Xenoverse 2
- Farming Simulator 19
- Final Fantasy XV
- Football Manager 2020
- Get Packed
- Gods & Monsters
- GRID
- Gylt
- Just Dance
- Kine
- Metro Exodus
- Mortal Kombat 11
- NBA 2K
- Orcs Must Die! 3 (tytuł na wyłączność)
- Power Rangers: Battle for the Grid
- Rage 2
- Rise of the Tomb Raider
- Samurai Shodown
- Shadow of the Tomb Raider
- SUPERHOT
- SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE
- The Crew 2
- The Elder Scrolls Online
- Thumper
- Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
- Tom Clancy's The Division 2
- Tomb Raider Definitive Edition
- Trials Rising
- Watch Dogs: Legion
- Windjammers 2
- Wolfenstein: Youngblood
(na pomarańczowo zostały wyróżnione nowe tytuły potwierdzone podczas targów Gamescom 2019)
Do życia powołane zostało również studio Stadia Games and Entertainment, które zajmie się produkcją tytułów na wyłączność. Na jego czele staje Jade Raymond, która doświadczenie zdobywała w EA Motive i Ubisofcie.
Kontroler Google Stadia
A jakie urządzenia peryferyjne będą kompatybilne z platformą Stadia? Obsługiwane będą standardowe pady i zestawy klawiatura + mysz, więc nie powinno być żadnego problemu. Dodatkowo producent zaprezentował specjalny kontroler. Układ przycisków i gałek jest podobny do tego, jaki znamy z DualShocka. Ma jednak także dodatkowy przycisk aktywujący Asystenta Google.
Potwierdzono też, że (wyceniony na 69 euro) Google Stadia Controller wykorzysta łączność WiFi, co zapewnić ma bezproblemową kompatybilność z szerokim spektrum urządzeń.
Źródło: Google, VG247
Komentarze
38Ale - ja kibicuję. Może dzięki temu potanieją karty graficzne.
Przecież nawet sami twórcy mówią w grach Multiplayer, gracze grający lokalnie zawsze będą mieć przewagę nad graczami z chmury.
Infrastruktury Pan nie przeskoczysz.
Jak już się pojawi to mało kto będzie mógł pozwolić na 1080p/30 fps,a co dopiero 4K/60 fps.
Wszystko zależy czy Google chce zostać potentatem, czy próbować szybko się dorobić.
stała praktyka na benchmarku