Google: Zwycięstwo Polaków w międzynarodowym konkursie Online marketing Challenge
Studenci SGH zajęli pierwsze miejsce w Europie w międzynarodowym konkursie marketingu internetowego zorganizowanym przez Google.
Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie jest europejskim zwycięzcą organizowanego przez Google konkursu marketingu internetowego Online Marketing Challenge. Konkurs jest ćwiczeniem odbywającym się w ramach zajęć na uczelni, umożliwiającym studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy internetowej. Zespoły uczelniane otrzymały ekwiwalent 200 USD z przeznaczeniem na reklamę w programie Google AdWords™. Ich zadaniem było nawiązanie współpracy z lokalną firmą i opracowanie dla niej skutecznej kampanii marketingowej w internecie. Konieczne było przygotowanie strategii, przeprowadzenie kampanii, przeanalizowanie wyników i przedstawienie firmie rekomendacji działań w przyszłości.
Zespoły miały trzy tygodnie na zaprojektowanie i wdrożenie strategii, a następnie przesłanie raportu o kampanii do międzynarodowego jury składającego się z autorytetów akademickich z renomowanych uczelni na świecie. Specjalny algorytm Google stworzył ranking 150 czołowych zespołów z całego świata, uwzględniający efekty kampanii w zwiększaniu liczby kliknięć prowadzących do witryny, a także wartości konwersji i aktywności na stronie. Zgłoszenia 15 najlepszych zespołów, wśród nich aż dwóch z warszawskiej SGH, poddano ostatecznej ocenie jury.
Zwycięski zespół z SGH, w skład którego wchodzą Agata Rundo, Karolina Szmit, Marta Grzymała, Tomasz Nowiński i Karol Milewski, współpracował z firmą sprzedającą soczewki kontaktowe.
„Jestem bardzo dumny z sukcesu naszych studentów. Zajęcie pierwszego miejsca w Europie jest praktycznym sprawdzianem ich umiejętności. Wyniki kampanii, którą zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy dla firmy zajmującej się sprzedażą soczewek kontaktowych, pokazały jak skutecznym, a zarazem prostym narzędziem jest program reklamowy Google AdWords.” - powiedział Marcin Dudek, asystent na SGH, opiekun zwycięskiego zespołu, „Dzięki umiejętnie zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii, przy niewielkim budżecie udało im się w krótkim czasie zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie sprzedawcy www.soczewki.me o ponad 30%”.
"Udział w projekcie uświadomił nam, jak skutecznym i niedrogim narzędziem w dotarciu do klientów jest internet. Drużyna SGH przygotowała naprawdę efektywną kampanię. Dzięki niej zostaliśmy dostrzeżeni w internecie i zanotowaliśmy spory wzrost liczby odwiedzin, które często przekładały się na zakup. Do tej pory koncentrowaliśmy się na sprzedaży soczewek kontaktowych jedynie w naszym salonie, obecnie dużą część sprzedaży w soczewki.me przeprowadzamy online. Bardzo ciekawy był aspekt geotargetowania jednej z części kampanii, który pozwolił skupić się na przyciągnięciu klientów z Warszawy, gdzie działa salon optyczny i soczewki zamówione przez internet można odebrać osobiście", powiedział Jakub Jasiński, właściciel sklepu soczewki.me.
Karolina Szmit z zespołu SGH komentuje: „Google Online Marketing Challenge był dla nas znakomitą okazją do wykorzystania zdobytej na uczelni wiedzy w praktyce, a także do poznania narzędzia Google AdWords oraz specyfiki marketingu internetowego. Naszym zadaniem było nawiązanie współpracy z wybranym lokalnym przedsiębiorstwem, opracowanie i realizacja kampanii oraz interpretacja jej wyników, a także przygotowanie rekomendacji dalszych działań w internecie. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia i wiele praktycznych umiejętności, które na pewno wykorzystamy w przyszłości”.
Konkurs Online Marketing Challenge jest obecnie jednym z największych na świecie konkursów uniwersyteckich – w rywalizacji udział wzięło 2187 zespołów z 57 krajów. 12 miesięcy temu, w pierwszej edycji, 1607 zespołów reprezentowało 47 państw.
„Bardzo się cieszymy, że w drugim roku konkurs okazał się jeszcze większym sukcesem niż w pierwszym. Odnotowaliśmy zarówno wzrost liczby zespołów o 36%, jak i lepszą jakość zgłoszeń konkursowych. Wiele małych firm z całego świata w ciągu zaledwie trzech tygodni poprawiło swoją obecność w sieci. Mamy nadzieję, że wszyscy studenci uczestniczący w rywalizacji zdobyli nowe umiejętności w dziedzinie marketingu internetowego, które będą mogli wykorzystać po ukończeniu studiów” - powiedział Lee Hunter, Product Marketing Manager, Google EMEA.
Zasady konkursu:
- Wykładowcy dzielili studentów na grupy, które otrzymały darmowe kupony na reklamę w Google AdWords w kwocie będącej odpowiednikiem 200 USD (około 135 EUR).
- Drużyny lub wykładowcy zapraszali do współpracy małą lub średnią firmę, zatrudniającą do 100 pracowników, która miała stronę internetową, ale nie korzystała aktualnie z programu AdWords. Każda grupa miała za zadanie współpracować z taką firmą przy zakładaniu konta i tworzeniu internetowej kampanii marketingowej.
- W trakcie trzech tygodni trwania konkursu grupy optymalizowały i dopracowywały swoje kampanie. Do ich zadań należało nadesłanie dwóch raportów – jednego przed rozpoczęciem działań, a drugiego po zakończeniu kampanii. Zgłoszenia podlegały ocenie, a zwycięzców wybrano na podstawie sukcesu prowadzonej przez nich kampanii oraz jakości raportów.
- Aby dać szansę udziału studentom z całego świata, czas trwania konkursu wyznaczono od 26 stycznia do 22 maja 2009 r. Poszczególne zespoły mogły wybrać trzy najbardziej im odpowiadające kolejne tygodnie w tym okresie.
- Więcej szczegółów znajduje się na stronie http://www.google.com/onlinechallenge
Reklama w internecie
Reklama online to skuteczny i niedrogi sposób, dzięki któremu firmy dowolnej wielkości mogą kierować ruch do swoich stron internetowych. Istnieje wiele wyszukiwarek, które oferują miejsca reklamowe. Najbardziej tradycyjną z form reklamy online są ogłoszenia tekstowe. Reklamy tekstowe w wyszukiwarce dopasowane są do zapytań wprowadzanych przez użytkowników. Oznacza to, że gdy użytkownik wpisze w swoim komputerze „tanie loty”, to zobaczy prawdopodobnie reklamy biur podróży lub linii lotniczych. Reklamodawcy korzystający z programu Google AdWords sami określają, ile chcą zapłacić za reklamę, zaś faktyczne opłaty ponoszą tylko wtedy, gdy internauta w nią kliknie. Oznacza to, że mają pełną kontrolę nad swoim budżetem reklamowym w internecie. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania Google, wówczas na górze i po bokach naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się dopasowane kontekstowo reklamy AdWords. Są one oznaczone etykietą „Linki sponsorowane”, która wyraźnie odróżnia je od linków organicznych.
Źródło: Google
Komentarze
6Adwords (i innego tego typu rzeczy) sa dobre, ale tylko jako dorazne srodki zwiekszania ruchu na stronie. Nikt normalny na wieksza skale dluzszy okres nie opieralby swojej strategii na wiecznej reklamie w taki sposob, topiac majatek ;)
Sa lepsze sposoby inwestycji pieniedzy w reklame online, niz adwords (oczywiscie nie mowie ze nalezy z tego calkiem zrezygnowac).
Ale w ramach tematu - fajnie ze polacy (mozna powiedziec jak zwykle) gora ;)