Według badania Larian, idealne RPG ma bogatą fabułę i taktyczną walkę w turach, pozwala stworzyć i poważnie rozwijać bohatera i trwa ok. 50 godzin.
O jakich grach RPG marzą gracze i jakim są w stanie oddać się bez końca? Preferują widok izometryczny czy zza pleców bohatera? Czy ten ostatni ma być z góry narzucony, czy też wykreowany przez gracza? Jak długa powinna być przygoda i jak powinna wyglądać walka? Między innymi na te pytania o „idealne RPG” odpowiedziało przeszło 15 tysięcy graczy.
Zacząć należy od samego gatunku. Zdecydowana większość (bo ponad 10 tysięcy graczy) uwielbia klasyczne cRPG, ale niewiele mniejszą sympatią (a nawet większą w kategoriach lubienia, a nie uwielbiania) cieszy się gatunek RPG akcji. Lubimy też strategie z rozbudowanymi opcjami erpegowymi, a mieszane odczucia wzbudzają w nas jRPG i tytuły przeznaczone do zabawy w sieci.
A jakie są najważniejsze cechy dobrej gry RPG? Respondenci wymienili te najbardziej istotne w następującej kolejności: bogata fabuła, rozwój postaci i taktyczna walka, dalej: możliwość gry więcej niż raz, wysoki poziom trudności i mnogość łupów, a za bardziej nieważne niż ważne zostały uznane: system rzemiosła i tryb kooperacji.
Ta charakterystyka raczej nikogo nie dziwi, więc przejdźmy do szczegółów. Na początek – kamera. Najwięcej osób preferuje widok izometryczny (czyli z góry). Nieznacznie przegrywa z nim widok z perspektywy trzeciej osoby, natomiast obserwować akcję „oczami bohatera” uwielbia tylko średnio co piąty miłośnik gier fabularnych.
Jeśli chodzi o system walki, zdania są podzielone. Gdyby jednak trzeba było odpowiedzieć konkretnie, to najbardziej lubiana jest walka rozgrywana w turach, która pozwala dobrze zastanowić się nad każdym ruchem. Z tego samego powodu sympatią cieszy się bardziej już jednak dynamiczny model walki w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą.
Kolejne pytanie dotyczyło rodzaju protagonisty. Prawie połowa badanych odpowiedziała, że ceni sobie możliwość wykreowania własnej postaci. Dla jednego gracza na trzech nie ma to większego znaczenia, natomiast niespełna 15 proc. graczy woli, gdy bohater jest stworzony przez autorów gry.
Wreszcie – pytanie o długość gry. Zgodnie pewnie z waszymi przypuszczeniami, mniej niż 10 proc. graczy lubi erpegi, które można ukończyć w czasie krótszym niż 20 godzin. Największą sympatią darzymy zaś produkcje o długości od 40-60 godzin. Dłuższym też nie mówimy „nie”.
Czy to, że pytania zadawali ludzie z ekipy Larian odpowiedzialnej za Divinity: Grzech Pierworodny, mogło mieć jakiś wpływ na odpowiedzi? Niewykluczone. Stworzyli oni jednak erpega, który z miejsca pokochało wielu graczy, więc zdecydowanie można w nich widzieć odpowiednie osoby do przeprowadzenia takiej ankiety.
Tymczasem my pytamy was, drodzy Benchmarkowcy – idealne RPG to takie, które…?
Źródło: Larian Studios
Komentarze
19Gothic (jako seria zrobiona przez PB)
Świetny świat, klimat i bohaterowie dzięki tej grze pokochałem fantasy i RPG. Szkoda że trzecia część nie udźwigneła legendy pierwszych 2 części chociaż lubie sobie ją odpalić. Co ciekawe najczęsciej do tej serii wracam.
Druga gra to SW Kotor. Inny system walki niż powyższy ale chyba nie było lepszej gry w świecie SW.
Świetna poprowadzona fabuła ze zwrotem akcji który wgniótł mnie ponad 12 lat temu w fotel.
Trzeci typ: Fable pierwsza część miała coś co mnie zauroczyło w niej.
Co mogę powiedzieć o powyższych to idealne RPG to takie co ma KLIMAT, wyraźnych bohaterów i ogólnie chce się do niego wracać. Nie ważne jaki system walki bo akurat to nie miało dla mnie znaczenia w każdym znalazłem coś dla siebie.
-spójną, przemyślaną od początku do końca fabułę, cel do którego dążymy powinien dawać na końcu satysfakcję, tak jak i droga do niego
-zadania poboczne powinny przedstawiać jakieś osobne historie które nie będą zbyt długie ale będą potrafiły zaintrygować. Redzi pokazali że nawet najprostsze misje typu idź, zabij mogą mieć ciekawą otoczkę
-świat gry który będzie przygotowany odpowiednio do fabuły, bo po co dawać otwarty świat skoro będzie niedopracowany lub pusty i będziemy się męczyć żeby przejść do kolejnej lokacji jadąc na wierzchowcu z 15 minut? Lokacje mogą być zamknięte byle by byłe wypełnione zawartością, przykład Wiedźmin 2 lub taki Dragon Age I, czy chociażby Divinity Original Sin
-Postacie towarzyszące powinny być dobrze wykreowane, każda powinna być inna i mieć odrębny sposób postrzegania świata i naszych działań. Nie powinno być ich też zbyt dużo byśmy mogli poznać każdą z nich i żeby po prostu połowa z nich była bezużyteczna.
-tradycyjny rozwój postaci, w oparciu o doświadczenie
Tyle. :)
Na pewno ciekawy,charyzmatyczny bohater narzucony z góry,wielki,całkowicie otwarty świat,oczywiście zróżnicowany i solidnie zapełniony skarbami,potworami,zagadkami,sekretami,solidna fabuła,zapadające w pamięć postacie i dialogi,widok zza pleców,wymagające walki z bossami,sama walka dynamiczna,ale bez przesady,nie slasher,wymagająca chociaż odrobiny główkowania,a nie tylko naparzania w myszkę czy klawiaturę.
Wskazane co najmniej 80 godzin gry.
No i bym zapomniał,porządna grafika i niedrewniane animacje,oraz oczywiście muzyka,bardzo ważna rzecz w grach,często pomijana,a potrafi zrobić dużo dobrego grze.
No i ciekawe questy,bo bez tego to jest słabo.
Jak dla mnie to pewne VR (nie tylko audiowizualne ale też dotyk, zapach itp). często takie są przedstawiane w różnych Chińskich/Koreańskich/Japońskich novelkach.
Idealne rpg musi być łatwe w przejściu. Nie można się męczyć z jakimś bosem.
Nawet jeśli się źle inwestuje w punkty doświadczenia to każdy boss, łącznie z finałowym musi być bardzo łatwo pokonany.