Infiniti prezentuje swój najmocniejszy silnik V6 twin-turbo
Najlżejsza, najmocniejsza, najczystsza i najwydajniejsza w ofercie Infiniti - taka podobno jest najnowsza jednostka tego producenta.
Firma Infiniti zaprezentowała swój najnowszy, trzylitrowy silnik twin-turbo. Jak sama zapewnia, to najlżejsza, najmocniejsza, najczystsza i najwydajniejsza jednostka V6 w jej portfolio. Cechy charakterystyczne? Bardzo dobra reakcja na gaz, wysoka wydajność paliwowa i dobre osiągi.
Nowy trzylitrowy silnik V6 twin-turbo dostępny będzie w dwóch wersjach – o mocy 304 i 405 KM. Słabsza osiąga moment obrotowy 400 Nm, podczas gdy mocniejsza – 475 Nm. Ta druga jednostka może też pochwalić się obecnością podwójnej pompy wody oraz optycznego czujnika prędkości turbosprężarki. To przełożyć ma się na zwiększenie prędkości wirowania turbiny, czego efektem jest podniesienie mocy o 30 proc.
Pomimo zwiększenia osiągów, jednostka zachowuje bardzo niewielkie gabaryty (jest o 19 proc. mniejsza od poprzednika) i wraz z systemem turbodoładowania i chłodzenia waży zaledwie 220,6 kg. Udało się tego dokonać poprzez zastosowanie lżejszego i bardziej zwartego bloku cylindrów. To wszystko nie przeszkodziło również w uzyskaniu większej wydajności paliwowej – nawet o 6,7 proc. w porównaniu do silników poprzedniej generacji.
Nowa jednostka to także szereg ciekawych rozwiązań. Wśród nich znajdują się: technologia Advanced Timing Control zapewniająca lepszą reakcję na gaz, nowy elektryczny aktuator zwiększający szybkość reakcji przepustnicy, nowy czujnik prędkości obrotowej turbiny pozwalający systemowi turbodoładowania pracować z prędkością do 220 000 obr./min przy jednolitym obciążeniu oraz nowy układ zasilania z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny DIG czyniący z tego silnika najczystszą i najwydajniejsza paliwową jednostkę Infiniti.
Wydajność silnika poprawiana jest również przez nowy elektroniczny aktuator zaworu upustowego oraz zaawansowany system kontroli faz rozrządu. Z kolei nowa technologia natryskiwania powłoki ślizgowej sprawia, że tłoki mogą swobodniej przemieszczać się w cylindrach. Całości zaś dopełnia nowy zintegrowany kolektor wydechowy, który został wbudowany w głowicę cylindrów, co pozwoliło na zabudowanie katalizatora spalin bliżej kanałów wydechowych i przyspieszenie jego nagrzewania.
Dane techniczne silnika Infiniti VR 3.0 V6 twin-turbo:
- Budowa: V6, aluminiowy blok silnika z plazmowo natryskiwanym płaszczem ścianek cylindrów, aluminiowe głowice ze zintegrowanym kolektorem wydechowym, ultralekki kolektor ssący z żywicy, twin-turbo, podwójny intercooler
- Pojemność skokowa: 2997 cm3
- Średnica cylindra x skok tłoka: 86 x 86 mm
- Rozchylenie rzędów: 60 st.
- Stopień sprężenia: 10,3:1
- Liczba cylindrów / zaworów: 6 / 24
- Rozrząd: dolot (elektroniczne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu) / wydech (hydrauliczne, stałozmienne fazy rozrządowe VTC)
- Doładowanie: 2 turbosprężarki z elektronicznym aktuatorem zaworu upustowego
- Chłodzenie doładowania: 2 wodno-powietrzne chłodnice z 1 pompą wody (304 KM) / z 2 pompami wody (405 KM)
- Układ smarny: olej niskowiskotyczny 0W-20, elektronicznie sterowana pompa oleju
- Układ zasilania: wysokociśnieniowy wielopunktowy bezpośredni wtrysk benzyny, jeden wtryskiwacz na cylinder
- Masa: 220,6 kg
- Moc maksymalna przy obrotach 6400/min: 224 kW/304 KM lub 298 kW/405 KM
- Maksymalny moment obrotowy przy obrotach 1600-5200/min: 400 Nm lub 475 Nm
Pierwsze samochody z tą jednostką pod maską pojawią się na rynku w nadchodzących miesiącach.
Źródło: Infiniti
Komentarze
11Pozamiatał wszystko.
Z drugiej strony, 350 konne 2.0T 3S-GTE w trasie pali 7L PB 98 przy 100km/h, więc czy ja wiem czy aż taki postęp tutaj mamy ?
3S-GTE z poczatku lat 90 :) a tutaj niby 21 wiek
Na zdjęciach wygląda, że tak jest, w razie awarii turbiny należy wymienić głowicę, a w praktyce pewnie cały silnik bo wymiana dwóch głowic będzie nie opłacalna.
Tak jak powiedział x.m.l, silnik jednorazowy, bez możliwości sensownej napraw.