Intel: autonomiczna jazda to bezpieczna jazda
Człowiek jest najsłabszym ogniwem - wykluczenie go poprawi bezpieczeństwo na naszych drogach?
Do 4 na 5 wypadków na polskich drogach dochodzi z winy kierowców – tak wynika z raportu opublikowanego przez Komendę Główną Policji. Najsłabszym ogniwem pozostaje więc człowiek. Eksperci z firmy Intel wnioskują, że kluczem do poprawy bezpieczeństwa jest zatem wdrażanie technologii jazdy autonomicznej.
Być może w pełni samokierujące się auta nie pojawią się na rynku w najbliższym czasie, ale funkcje autonomiczne usprawniające jazdę debiutują w samochodach już dziś. Mowa tu między innymi o technologii parkowania bez udziału kierowcy oraz funkcjach kontrolowania pasa ruchu, prędkości czy odstępu między pojazdami i rozpoznawania znaków drogowych.
„Inteligentne samochody rozpoznają nie tylko twarz i gesty właściciela, lecz jego stan psychofizyczny – ostrzegają w sytuacji, w której kierowca jest roztargniony lub senny. Pojazdy nowej generacji analizują dane dostarczane przez otoczenie, alarmują wówczas, gdy na drodze pojawia się niebezpieczeństwo, rozpoznają znaki drogowe i kolory świateł” – powiedział Juliusz Kornaszewski z Intela.
Według firmy Intel z roku na rok coraz więcej pojazdów będzie oferować funkcje jazdy autonomicznej, a to zaś pozytywnie przełoży się na bezpieczeństwo na drogach. Eksperci twierdzą, że do 2020 roku auta będą w stanie „samodzielnie gromadzić i przetwarzać dane, a także korzystać z informacji dostarczanych przez inne pojazdy czy elementy infrastruktury transportowej. Połączenie będzie się odbywać na wiele sposobów – przez satelitę GPS, sieci komórkowe, Wi-Fi i Bluetooth”.
Jakie systemy bezpieczeństwa znajdziemy w nowoczesnych samochodach? Między innymi: wykrywania pieszych, unikania kolizji, kontroli pasa ruchu, utrzymania bezpiecznego odstępu pomiędzy pojazdami i rozpoznawania elementów otoczenia. Zadbają o to radary dalekiego, średniego i krótkiego zasięgu, system LIDAR, kamery dookoła samochodu oraz czujniki ultradźwiękowe. To potężna dawka danych. Łączny transfer informacji z całej tej aparatury wyniesie ponad 1 gigabit na sekundę. Wszystko wskazuje jednak na to, że warto, by tak było.
Źródło: Intel, Policja
Komentarze
12Świat jest tak skomplikowany, ze nie są się ogarnąć go w precyzyjny sposób. Terzeba wziąć przybliżenia i uogulnienia i na ich podstawie przewidywać ale to wiąże się z bledami czyli czymś co takie ludzkie. To, ze się mylimy to nasza potega. Popełnimy błąd raz na tysiąc sytuacji ale ogarniemy 999. Obecne systemy ogarna bezbłędnie 10-50 na1000 a w 950-990 nie będą w stanie spełnić swoich funkcji.