Intel zapowiedział, że nie będzie przygotowywał następcy platformy Skulltrail w postaci referencyjnej płyty głównej z dwoma gniazdami procesorowymi dla procesorów Nehalem. Nie oznacza to jednak, że partnerzy koncernu nie mogą tego uczynić. Intel zasugerował, że pozostawia tę kwestię w ich rękach.
Przypomnijmy, że Skulltrail to platforma przeznaczona dla graczy, która pojawiła się w 2007 roku i składała się z dwóch czterordzeniowych procesorów Core 2 Quad oraz czterech pełnowymiarowych portów PCI-Express.
Bezpośredniego następcy Skulltrail na razie nie będzie, ale pojawią się rozwiązania nawiązujące do tego pomysłu. Na przykład Asus już zapowiedział płytę Z8NA-D6 opartą na platformie Nehalem-EP, zawierającą dwa gniazda LGA 1366, obsługującą do 14 dysków SATA i 48 GB pamięci RAM. W porównaniu do oryginalnego Skulltrail charakteryzuje się ona jednak uboższą obsługą kart graficznych – można wykorzystać jedynie dwie, w dodatku z maksymalną prędkością x8.
Dlaczego Intel nie zdecydował się na samodzielne przygotowanie referencyjnej platformy, będącej bezpośrednim następcą Skulltrail? Prawdopodobnie kosztowałoby go to zbyt wiele pieniędzy, które w czasie kryzysu stara się oszczędzać. Inny ważny powód to niewielka przydatność takiego rozwiązania dla większości dzisiejszych użytkowników komputerów. O ile bowiem moc czterordzeniowych procesorów można jeszcze wykorzystać w najnowszych grach i podczas normalnej pracy w systemie, o tyle osiem rdzeni w większości komputerów w chwili obecnej stanowi przerost formy nad treścią. Rzeczywistą przydatność takich rozwiązań mogą docenić przede wszystkim osobom profesjonalnie zajmujące się grafiką 3D, czy edycją filmów.
Dwuprocesorowa płyta główna Z8NA-D6 Asusa ma pojawić się w sprzedaży jeszcze pod koniec marca. Inni producenci, jak Gigabyte, czy MSI, też prawdopodobnie przedstawią wkrótce swoje dwuprocesorowe rozwiązania dla Nehalema.
Komentarze
5Aplikacje mozna podzielic na takie co wykorzystuja na stale 1-2 rdzenie (glownie gry) i takie co wykorzystaja dowolna ilosc rdzeni (jak np programy do renderingu grafiki 3D).