Czy komputerek z mobilnym procesorem i zintegrowaną grafiką ma szansę ze starą, 2-procesorową platformą dla entuzjastów?
Intel Skull Canyon to miniaturowy komputerek, który został zaprojektowany głównie z myślą o graczach i entuzjastach. Redaktorzy z serwisu TechPowerUp postanowili porównać go do platformy Intel Skull Trail, która jeszcze dziewięć lat temu była obiektem marzeń wszystkich graczy i entuzjastów. Co się zmieniło przez ten czas?
Skull Canyon na pierwszy rzut oka wygląda dosyć niepozornie, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę zastosowanie komputerka. W środku znalazł się 4-rdzeniowy/8-wątkowy procesor Intel Core i7-6770HQ z układem graficznym Intel Iris Pro 580, a oprócz tego przewidziano miejsce na dwa moduły pamięci DDR4 SO-DIMM i dwa nośniki M.2 32 Gb/s (na potrzeby testu zainstalowano tam 2x 16 GB pamięci DDR4-3000 i dwa nośniki Intel SSD 600p 512 GB). Energię doprowadza zewnętrzny zasilacz o mocy 120 W.
Platforma | Intel Skulltrail | Intel Skull Canyon |
Procesor | 2x Intel Core 2 Extreme QX9775 (8C/8T - 3,2 GHz) | Intel Core i7-6770HQ (4C/8T - 2,6/3,5 GHz) |
Pamięć RAM | 4x 4 GB DDR2-800 | 2x 16 GB DDR4-3000 |
Karta graficzna | Nvidia GeForce 9800 GX2 | Intel Iris Pro 580 |
Dysk SSD | Visiontek GO Drive 240 GB | 2x Intel SSD 600p 512 GB |
System operacyjny | Windows 10 Pro 64-bit | Windows 10 Pro 64-bit |
Zasilacz | Silverstone SST-1500 (1500W) | Zasilacz AC-DC 120W |
Chłodzenie | Chłodzenie wodne | Wbudowane (powietrzne) |
Wyniki porównano do platformy Intel Skull Trail, która została wyposażona w dwa 4-rdzeniowe/4-wątkowe procesory Intel Core 2 Extreme QX9775, 4x 4 GB pamięci DDR2-800 oraz dwuprocesorową kartę graficzną Nvidia GeForce 9800 GX2. Na dane przeznaczono nośnik SSD o pojemności 240 GB. Do chłodzenia komponentów wykorzystano chłodzenie wodne, a za zasilanie odpowiadała jednostka o mocy 1500 W.
Jak wypadają obydwie konfiguracje? Wyniki niejednego mogą zaskoczyć.
W zastosowaniach procesorowych nieznacznie prowadzi Skull Canyon – co prawda został on wyposażony w jeden procesor, ale dużo nowszy i przez to wydajniejszy.
Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w porównaniu ogólnej wydajności komputera w benchmarku PCMark 8 – w trybie Home i Work komputerek oferuje wyniki lepsze o 24%, natomiast w trybie Office aż o 68%.
Wyniki w 3DMarku też potwierdzają znaczną przewagę Skull Canyona. W 3DMark Vantage przewaga jest 2-krotna, natomiast w nowszych 3DMark Fire Strike i Cloud Gate jest to już odpowiednio 21 i 48%.
Jak to wygląda w prawdziwych grach? Co prawda nie wszystkie tytuły są grywalne na obydwóch konfiguracjach, ale niewątpliwie prowadzi Skull Canyon – średnia płynność animacji jest lepsza o 16 – 86% (w nowym Thiefie przewaga jest ponad 3-krotna, ale w obydwóch przypadkach płynność animacji pozostawia wiele do życzenia).
Stanowisko z komputerkiem Intel Skull Canyon
Porównanie platform Intel Skull Canyon i Skull Trail to niezbity dowód na ewolucję komputerów do grania. Jeszcze kilka lat temu do uzyskania najlepszych osiągów konieczne było posiadanie dużego, drogiego i energochłonnego zestawu, a teraz dużo lepsze osiągi oferuje miniaturowy, energooszczędny komputerek, którego bez problemu można schować do plecaka lub torby. Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do artykułu w serwisie TechPowerUp.
Źródło: TechPowerUp
Komentarze
2Z wbudowana grafika Intela, srednio wspierana przez nowsze gry? Ciekawa definicja "z mysla o graczach"...