Internet

W ręce użytkowników przechodzi część władzy nad reklamami

przeczytasz w 2 min.

Część firm technologicznych, z których usług jako internauci korzystamy na co dzień stwierdziło, że umożliwienie użytkownikom większej kontroli nad treścią wyświetlanych reklam wpłynie pozytywnie na odbiór podczas korzystania z ich serwisów.

Nie chcę tego widzieć

Zarówno Google jak i inne serwisy pozwalają w pewnym stopniu na kontrolę nad wyświetlaną treścią reklamową. W planach jest dalsze rozwijanie tej polityki. Duże kroki w tej materii czyni też na przykład TikTok, zainteresowanie tematem wykazuje też Meta. Google planuje nową funkcję nazwaną na tę chwilę „My Ad Center”, która pozwoli wykluczyć część treści reklamowych z puli, która będzie nam oferowana przez algorytm.

Ale o co tak naprawdę chodzi? Na pewno nie tylko o poprawienie doświadczenia z obcowania z reklamami, ale też o oszczędność. Z obiektywnego punktu widzenia ustawiczne atakowanie użytkownika reklamami o danej treści, kiedy nie ma on najmniejszej ochoty na obcowanie z danym tematem jest niekonstruktywne i jedynie marnuje pieniądze marketera, który w taką reklamę inwestuje.

Oczywiście wszyscy „bardzo kochamy reklamy” i wcale nie jest tak, że kiedy jest ku temu możliwość korzystamy z dobrodziejstw AdBlocka, ale jednak nie w każdej sytuacji możemy tego typu narzędzia użyć, bo na przykład strona na którą wchodzimy nie działa z włączonym AdBlockiem poprawnie, albo nie chcemy pozbawiać lubianego twórcy wpływów z reklam. Wówczas oczywiście może wyświetlić się treść, której byśmy nie chcieli, na przykład reklama alkoholu, diety wyszczuplającej albo oferta strony o charakterze hazardowym. W normalnych warunkach może nas to po prostu drażnić, ale w przypadku gdy mieliśmy problem z alkoholizmem, hazardem lub problemy z odżywianiem takie treści uderzają o wiele mocniej.

Algorytmy reklamowe powinny brać pod uwagę wolę klienta

Marketerzy już od wielu lat mają do dyspozycji narzędzia dzięki którym są w stanie poznać nas i nasze preferencje lepiej niż nasi bliscy i znajomi. Niejednemu zdarzyło się na pewno, gdy po wyszukaniu jednorazowo noclegu w jakimś mieście, potem całymi tygodniami byliście bombardowani propozycjami wycieczek krajoznawczych i hoteli. Ruchy podejmowane teraz przez dostawców reklam mają na celu zmniejszenie dysproporcji władzy pomiędzy firmami marketingowymi a konsumentami.

Profesor polityki publicznej Ethan Zuckerman z Uniwersytetu Massachusetts podaje jako przykład własną sytuację. Po rzuceniu picia alkoholu w 2017 roku profesor Zuckerman unika w przestrzeni publicznej wszelkich wzmianek o burbonie (widać ten mu najbardziej smakował). Był sfrustrowany gdy na Twitterze w sekcji trendów pojawiały się reklamy tego trunku a on nie mógł ich ukryć.

Już w czerwcu TikTok pozwolił użytkownikom filtrować kanały by nie dopuścić do wyświetlania się filmów z określonymi słowami i hashtagami, niebawem filtr ten obejmie też pojawiające się reklamy.

Źródło: wall street journal 

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    4
    Jeśli strona nie działa mi poprawnie z blokerem reklam, to jej nie używam, bo chcę mieć pewność, że po wyłączeniu blokera, zawsze mogę go włączyć, gdyby dana witryna nadużyła moje zaufanie.
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      Ja już swoją wolę odnośnie reklam wyraziłem dawno temu. Jest nim uBlock, plus dodatkowo uMatrix .
      • avatar
        KENJI512
        0
        Żeby jeszcze tak dali możliwość nie wyświetlania reklam ;)

        Witaj!

        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

        Połącz konto już teraz.

        Zaloguj przez 1Login