Podczas targów CES 2017 firma LG zaprezentowała SJ9 - swój nowy głośnik 4K. Zaraz, ale gdzie tu wyświetlacz?
4K dobrze się kojarzy – oznacza przecież wysoką rozdzielczość ekranu telewizora, monitora, projektora czy jakiegokolwiek innego urządzenia. Mając na uwadze ten „pozytywny odbiór” firma LG postanowiła zaprezentować inny sprzęt 4K – głośnik.
Głośnik, a konkretnie soundabr SJ9 zaprezentowany podczas targów CES 2017, jest określany przez producenta mianem „4K”. Dlaczego? Bo w jego specyfikacji znajdziemy zapis o 4000 kilobitów na sekundę, co pomagać ma w osiągnięciu pełnej kompatybilności z bezstratnymi formatami plików audio.
Niby ma sens, ale takie mieszanie pojęć zdecydowanie nie jest wskazane. W głowach klientów „4K” zapisało się już jako określenie rozdzielczości, w której liczba pikseli w poziomie wynosi właśnie około 4000. Już samo to zresztą nie jest zbyt precyzyjne, jako że często już za „4K” uważa się 3840 x 2160 pikseli, czyli Ultra HD.
LG zaś w tym przypadku robi jeszcze większy chaos, mieszając piksele z bitami. Z punktu widzenia marketingu to może się udać, ale czy prostota przekazu nie powinna być ważniejsza?
Źródło: The Verge, LG
Komentarze
10niestety LG oprócz problemów z naprawą sprzętu na gwarancji, zdarza się kantowanie klienta na rozdzielczości. Przykładowo, tv UHD powinien mieć w poziomie rozdziałkę 3840x2160 , czyli w poziomie 3840 pixeli. Tyle że mamy zwykle obraz RGB, na który składają się 3 subpixele, co daje w poziomie 11520. Problem w tym, że LG stosuje często matryce RGBW, gdzie na pixel przypadają 4 subpixele. niby wszystko ok, tyle że w RGBW (czasem RGBY) też stosują 11520 subpixeli, po podzieleniu na 4 aby były całe pixele, wychodzi rozdziałka w poziomie 2880 , co jest znacznie mniej niż 3840 wg. definicji UHD. Efekt? klient jest robiony w trąbę, bo to nie jest telewizor UHD. Przed zakupem radzę to sprawdzić na necie, ale nie u producenta. Sprzedawcy w sklepie "nic nie wiedzą", ich zadaniem jest wypchnięcie pudła i zgarnięcie kasy.
konkret jest tu: https://hdguru.com/new-lg-rgbw-4k-ultra-hd-lcd-line-sparks-debate/#more-16412
https://twitter.com/darrencauthon/status/813096722989809665
Dopiero po nagłośnieniu sprawy na Twitterze, LG się obudziło, bo im się czarny PR zrobił...