Najpierw plotki, potem rzekome potwierdzenie, a w końcu – całkowicie zaprzeczenie. Microsoft nie zamierza wprowadzać na rynek zewnętrznego napędu Blu-ray do konsoli Xbox 360. Co jednak ciekawsze: czy Xbox 360 rzeczywiście potrzebuje takiego napędu?
Microsoft zaprzecza. Firma nie ma żadnych planów związanych z oferowaniem zewnętrznych napędów Blu-ray dla Xboksów 360. To logiczne postępowanie, ponieważ gigant z Redmond nie zamierza wspierać formatu promowanego przez Sony (przypomnijmy – wcześniej Microsoft wspierał format HD DVD). Powstaje więc pytanie: jak producent systemów Windows chce dystrybuować gry do next-genowej konsoli, jeśli zrezygnował z technologii Blu-ray?
– Nie mamy w planach oferowania napędu Blu-ray dla Xboksów 360 – powiedział Aaron Greenberg, menedżer marketingu w Microsoft Xbox Live.
Jednym z głównych powodów dla których Microsoft nie chce wspierać formatu Blu-ray jest obowiązkowa obsługa interaktywnej technologii BD-Java, jak i fakt, że Sony wyraziło niechęć do zaadoptowania technologii HDi opracowanej przez Microsoft. Tak przynajmniej sugeruje X-bit labs.com. Innym powodem może być także konieczność płacenia 30 dol. stowarzyszeniu Blu-ray od jednego napędu Blu-ray. Microsoft co prawda nie mówi oficjalnie na ten temat, jednak zagraniczny serwis jest przekonany, że właśnie te powody są głównymi „przeciw” na drodze do obsługi Blu-ray.
Greenberg mówi w wywiadzie: – Wierzymy, że ludzie nie powinni płacić za rzeczy, których nie wykorzystają. Uważamy też, że przyszłość jest cyfrowa, dlatego inwestujemy w ogromną bibliotekę z rozrywkowymi materiałami, dlatego zaoferowaliśmy takie usługi jak Netflix użytkownikom ze Stanów Zjednoczonych, dlatego ciągle rozszerzamy naszą bibliotekę w Europie, dlatego dodajemy do naszych serwisów możliwe wszystkie rodzaje cyfrowej rozrywki.
Wcześniej czy później Microsoft będzie musiał jednak pomyśleć nad bardzo pojemnymi nośnikami. Już teraz wielu programistów uważa, że nadchodzące gry będą wymagały dużo miejsca na płycie. Dla przykładu John Carmack z id Software jest zdania, że gra Rage będzie wymagała pojemnego krążka, ponieważ nie ma mowy, aby zmieściła się na dwuwarstwowej płycie DVD.
Możliwe że Microsoft planuje oferować gry za pomocą usług internetowych. Ale są przecież miejsca, w których użytkownicy nie mają superszybkich łączy, więc pobieranie gry ważącej kilkadziesiąt gigabajtów trwałoby bardzo, bardzo długo.
Co zrobi koncern z Redmond? Cóż, dajmy mu trochę czasu. Na pewno coś wymyśli – choć niekoniecznie będzie musiało się to spodobać użytkownikom konsoli.
Źródło: X-bit labs.com
Komentarze
1