Jak wzrastała moc obliczeniowa komputerów w ciągu ostatnich 60 lat - zobacz infografikę
Uwierzycie w to, że obecne inteligentne zegarki oferują kilkaset tysięcy razy wyższą moc obliczeniową niż pierwsze superkomputery?
IBM 704 z 1954 roku - pierwowzór obecnych superkomputerów. Obecne smartwatche oferują kilkaset tysięcy razy większą moc obliczeniową.
Postęp technologiczny w branży komputerowej jest wręcz niewyobrażalny. Nie wierzycie? W takim razie co powiedzie na to, że obecne smartwatche dysponują kilkaset tysięcy razy większą mocą obliczeniową niż pierwsze superkomputery?
Pierwsze komputery działały na liczbach całkotiwych, ale w latach 60-tych położono większy nacisk na działania na liczbach zmiennoprzecinkowych, wygodniejszych w większości zastosowań. Współcześnie moc obliczeniową wyraża się zwykle w liczbie takich operacji na sekundę (FLOPS – ang. FLoating point Operations Per Second). Warto jednak zauważyć, że poszczególne urządzenia bazują na różnych architekturach, przez co moc obliczeniowa nie odzwierciedla ich faktycznej wydajności.
Porównując moc obliczeniową superkomputerów, konsol, smartfonów i smartwatchy, można dojść do ciekawych wniosków – okazuje się bowiem, że przez ostatnie 60 lat wzrosła ona aż bilion razy (czyli milion milionów).
Przykładowo, komputer sterujący statkiem kosmicznym Apollo, któremu zawdzięczamy pierwsze lądowanie człowieka na księżycu w 1969 roku, dysponował procesorem o taktowaniu 2 MHz i 4 KB pamięci RAM. Połowę jego mocy obliczeniowej oferował NES (Nintendo Entertainment System) z 1985 roku – pierwsza konsola, która zrewolucjonizowała rynek gier wideo.
Przyjrzyjmy się zatem superkomputerowi Cray 2 z 1985 roku, a więc jednej z pierwszych konstrukcji firmy Cray Research – obecnie jest to główny producentów tego typu systemów na świecie. Jego procesory pracowały z „zawrotnym” taktowaniem 244 MHz, co przełożyło się na około 1,9 GFLOPSa mocy obliczeniowej. Niewiele niższą wydajność oferuje iPhone 4 z procesorem o zegarze 800 MHz, natomiast iPhone 5 może się pochwalić już 2,7-krotnie większą moc obliczeniową od superkomputera z 1985 roku.
Mało? W takim razie co powiecie na porównanie smatfona Samsung Galaxy S6 z konsolą Sony PlayStation 2? Topowy smartfon Samsunga oferuje 5-krotnie większą wydajność, aniżeli niegdyś jedna z najpopularniejszych konsol do grania (zapewne niejeden z naszych czytelników ma ją jeszcze u siebie w domu).
Na koniec pojedynek wagi ciężkiej. Najwydajniejszy superkomputer na świecie Tianhe-2 dysponuje mocą obliczeniową na poziomie 33,86 PFLOPSów – żeby uzyskać podobny wynik trzeba by połączyć... 18 400 konsol Sony PlayStation 4. Jesteśmy ciekaw kiedy podobną wydajność zaoferują smartfony lub smartwatche.
Poniżej znajdziecie ciekawą infografikę, która porównuje moc obliczeniową smartwatchy, smartfonów, konsol i superkomputerów w latach 1956 - 2015. Aż strach pomyśleć co czeka nas za kolejne sześć dekad...
Kliknij, aby powiększyć infografikę
Źródło: Experts Exchange, Wikipedia, Princeton (foto)
Komentarze
24Dziś mamy telefony 8 (a już niedługo więcej) rdzeniowe, 4giga ramu, prawie 3GHz, ekrany super hiper ultra hd o wydajności superkomputerów sprzed iluśtam lat.
A przychodzi sobie takie PSP, ekran 480x272 procesor 333MHz, nie wiem ile to miało ramu, ale chyba żadna gra na androida nie może się równać tym z PSP. Wciągająca fabuła, klimat, i wiele godzin rozgrywki.
A na androidzie? Możemy wybrać sobie dowolną z pośród 9999 gier o bieganiu/jechaniu/skakaniu/niewiemco do przodu i zbieraniu monet, ewentualnie gry logiczne/zręcznościowe z mikropłatnościami typu pay2play (albo czekaj ileś dni na nowe życia...)
tak jak jest teraz, to jest szare prasowe ...... mydło.
Gdyby nie tacy ludzie jak André Ampère, Alessandro Volta, Nikola Tesla, Thomas Edison i wielu innych którzy pracowali nad wykorzystaniem energii elektrycznej dla potrzeb ludzkości, nie byłoby dziś komputerów, smartfonów, telewizorów.
Nie ma takiego czegoś jak zera i jedynki! To są elektrony blokowane i przepuszczane przez tranzystory! Im szybciej tranzystor przepuszcza i blokuje elektrony, tym szybciej dane urządzenie działa!
Dlatego dla większości śmiertelników robiących sobie selfie, każda wystarczająco zaawansowana technologia, jest nieodróżnialna od magii!!!
Po drugie brak tu podawania CPU standardu PC [konkretne modele], oraz osi czasu, by mówić tu o jakimś poprawnym porównywaniu sprzętu.
zwykła nic nie wnosząca infografika która ma za zadanie nabijać ilość odwiedzin bo przecież nic nie wnosi.
Proponuje by Benchmark zrobi swoje własne porównanie sprzętu gdzie będą podawane dane we Flopach i porównać najpopularniejsze procesory domowe klasy PC na tym samym okresie czasu. Można nawet skorzystać z oficjalnych info lub nawet z wikipedii. Sam chętnie bym porównał jak się ma mój pierwszy procesor do takiego i5 2500 :) albo najnowszych i7.
Już wa razy wyższą moc obliczeniową oferował NES (Nintendo Entertainment System) z 1985 roku
Np. dla takiego PS2 wzięto pod uwagę CPU+GPU, dla PS3 tylko GPU i dla PS4 tylko GPU. Co najważniejsze, dla smartfonów wzięto pod uwagę nie do końca wiadomo co. Dla iPhone 4 wybrano GPU, dla iPhone 6 - samo CPU(które jest coś dziwnie słabe). Dla SGS3 wybrano nie wiem co, bo procek jest słabszy, a GPU mocniejsze, gdy dla SGS6 wybrano sam procek. Gdyby, tak jak dla PS3 i Xboxa 360 wzięto pod uwagę samo GPU dla SGS6, to byłby na poziomie 275 "Billion FLOPS", tym samym przebijając wymienione konsole.
Tempo rozwoju spada (zarówno PC jak i HPC), bez fundamentalnej zmiany w postaci wprowadzenia komputerów kwantowych należy się spodziewać wyhamowania tempa rozwoju. Co zresztą jest naturalne, przy dochodzeniu do granic możliwości.