Czy przebywanie w rzeczywistości wirtualnej może mieć złe skutki na nasze życie? A dobre?
Rzeczywistość wirtualna pozwala nam stać się kimś, kim nie jesteśmy, znaleźć się w miejscu, w którym się nie znajdujemy i wziąć udział w wydarzeniach, w których udziału nie bierzemy. Podczas gdy jednak część mózgu zdaje sobie sprawę z tego, że to tylko iluzja, druga daje się oszukać.
Xprize i Popular Science opublikowały nowy materiał wideo z serii „Future First” zatytułowany „Your Brain On VR”. Pięciominutowy filmik przedstawia rozważania na temat tego, jakie skutki dla mózgu może mieć przebywanie w wirtualnej rzeczywistości i czy można to jakoś wykorzystać.
„Wirtualna rzeczywistość jest jak uran, który może ogrzewać domy, ale może też być niszczycielski. To my musimy zrozumieć jakie są skutki korzystania z tego środka i działać z pełną świadomością tego, jak te doświadczenia mogą nas zmieniać”.
Zespół naukowców zauważa, że wpływ rzeczywistości wirtualnej na mózg może być różny, w zależności od tego, czego dokonujemy przebywając w tak wykreowanym świecie. Strzelanie czy kradzieże mogą nas przyzwyczaić do takich zachowań, a nawet wywołać agresję (choć nie stawiają tak mocnej tezy). Wcielanie się w superbohaterów może zaś zmotywować nas do podobnych działań w realnym świecie.
Naukowcy twierdzą też, że wirtualna rzeczywistość może być dobrym środkiem terapeutycznym – pozwala bowiem pacjentowi bezpośrednio zmierzyć się ze swoimi największymi lękami i traumami.
A wy widzicie więcej plusów czy minusów rzeczywistości wirtualnej?
Źródło: Popular Science, Xprize
Komentarze
21Zaczyna się kolejna obława, jakie to gry VR są złe i jakich psychopatów produkują...
PS oczywiście VR odziałowuje na mózg ale na zasadzie innych nowych bodźców a raczej ich niespotykanej kombinacji
https://www.youtube.com/watch?v=vYihtrqtkWM
nie ktorzy nie powinni tego nawet dotykac
https://www.youtube.com/watch?v=BSb87DC-PtA
i to ma być realizm? :)
Ale wszyscy zapomnieli o jednym. Komputery były drogie, a z tego typu grami stykali się ludzie już dorośli młodzi ludzie, ewentualnie starsza młodzież. W tym wieku coś takiego jest traktowane jako świetna zabawa, a nie równoległy świat, który jest równie ważny jak rzeczywistość, czego efekty można zobaczyć tu, nawet bez VR:
https://www.youtube.com/watch?v=Lmd43cnWb6g
albo to:
https://www.youtube.com/watch?v=DjspE4cvbhA
chłopak grał w gry, które nie były przeznaczone dla jego przedziału wiekowego. jego psychika jak widać fatalnie to zniosła.
Co do VR, ta technologia jedynie (albo aż) podnosi realizm, ale skutki są takie same jak w produkcjach z renderingiem 3D na monitor komputerowy. Jeśli dana osoba będzie odbierała treści niedostosowane do swojego rozwoju psychicznego, to się niestety rozsypie i jest wtedy potrzebna terapia.
Tak więc VR jako zagrożenia nie odbieram. To jest raczej kontynuacja tego co jest już od dawna.