MSI P55 "Big Bang": nVidia i ATI na jednej płycie? Czy nadchodzi rewolucja?
Na łamach izraelskiego serwisu iopanel.net pojawiła się informacja sugerująca że firma MSI obok niedawno przedstawionych 4 płyt głównych na podstawkę LGA 1156 szykuje także kolejną, iście rewolucyjną płytę. "Big Bang", bo taka jest nazwa rzekomego prototypu płyty opartej na chipsecie P55 ze zintegrowanym układem Lucid Hydra Engine, który zapewnić miałby równoczesne wykorzystanie kart graficznych dowolnego producenta. Koniec z SLI i Crossfire, które po prostu nie byłyby już potrzebne?
MSI P55 "Big Bang" wyglądem przypomina model P55-GD80, z różnicą wspomnianego właśnie chipu Lucid Hydra, który to może wykorzystać 2 i więcej kart graficznych na PCI-Express (x16). Technologia ta umożliwiać ma dowolne łączenie kart (np. 2x GTX295 i 1x 4870) i co ciekawsze karty nie muszą mieć identycznej wydajności, gdyż Hydra sama odpowiednio rozłoży obciążenie pomiędzy wszystkie GPU.
Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip.
Oznaczenia chipu sugerują iż nie jest to pierwsza wersja Engine 100, której specyfikację możemy znaleźć tutaj.
Obecnie technologię wykorzystywała bodajże jedynie firma ELSA w rozwiązaniach mających zastosowanie w HPC (High-Performance Computing) i badaniach medycznych, a więc MSI "Big Bang" byłoby to jak dotąd jedyne wykorzystanie technologii firmy Lucid skierowe do zwykłego użytkownika.
Cóż więc przyniesie nam ta (r)ewolucja? Co wyjdzie z ewentualnego zmieszania czerwieni (ATI) z zielenią (NVIDIA)? Mamy nadzieję, że nie bedzie to brąz lecz czyste złoto. ;)
Źródło: iopanel.net, techpowerup.com, lucidlogix.com
Komentarze
46swoją drogą na początku może być słabo.... ale z tego co wiem ten cały Lucid Hydra Engine niby ma działać na zasadzie takiej jednostki centralnej pod którą są podpięte karty graficzne i on każdej zleca co mają robić... jak będzie miał dobre stery to powinno działać przyzwoicie i połączenie czerwieni z zielenią nie zaowocuje papką....
czas pokaże...
4890/1GHz+4870 800MHz+4850 700MHz
Aktualnie wszystkie karty działały by z prędkością 4850. Z tego co zrozumiałem, to dzięki temu chipowi każda karta będzie działać na 100% swoich możliwości.
Owy chip dziala na calkowicie innych zasadach niz crossfire czy sli w ktorych to wypadku wiele kart bylo odpowiedzialnych albo za rozlozenie renderowania na poszczegolne klatki albo za podzielenie jednej renderowanej klatki na obszary ktore byly renderowane przez polaczone GPU. W przypadku lucida przebiega to w ten sposob ze nie ma zadnego fizycznego polaczenia pomiedzy kartami. Przyklad w systemie sa dwie karty graficzne NVIDIA GTX260 i zalozmy NVIDIA 9800 GT. Z punktu widzenia systemu sa dwie osobne karty graficzne a gra dziala tak jakby wykorzystywala tylko jedna karte graficzna. Jak gracie wszystkie przesylane instrukcje do GPU sa wylapywane i laczone tak by na ich podstawie moc wyrenderowac klatke. Wykorzystywane sa do tego niewielkie zasoby waszego procesora i RAM'u. Tu dopiero zaczyna sie magia bo owe listy instrukcji trafia do procesora lucida, ktore je odpowiednio rozklada tak, aby kazdy GPU byl jak najlepij wykorzystany (innymi slowy aby obie karty nie mialy zbyt duzego opoznienia w wykonywaniu danych zadan). Jezeli obie karty skoncza generowac swoje sceny przesylaja je spowrotem do chipu, ktory je laczy a nastepnie wysyla do karty graficznej do ktorej jest podlaczony monitor. Owa operacja ma przebiegac bardzo szybko z uwagi na to ze informacje przesylane sa przez PCIe. Najprosciej ujmujac lucida jest tzw "Task Managerem" instrukcji GPU.
- gra musi byc zoptymalizowana aby wykorzystywac tryb SLI czy crossfire
- w trybie SLI tylko polaczenie dwoch indetycznych kart daje nam szanse na dobra wydajnosc
- dodatkowo SLI albo renderuje klatki z tzw wyprzedzeniem albo renderuje dana klatke dzielac ja na obszary i rozkladajac renderowanie tych obszarow niestety nawet na obszary GPU jest zmuszone i tak renderowac cala geometrie, vertexy shadery itd.
W przypadku lucida ma dzielic te operacje pomiedzy GPU dzieki czemu kazdy z nich bedzie wykonywal zadane zadanie od chipu tak by utworzyc koncowy obraz. Zreszta tutaj masz jeszcze starszy artykul w ktorym twierdza ze widzieli demo na zywo w ktorym to crysis smigal powyzej 40 klatek na dwoch polaczonych kartach 9800GT lol. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2328495,00.asp ile w tym prawdy przekonamy sie niedlugo ;).
dodatkowo sterowniki do kart do której jest/są podłączone monitor/y i jazda ;)
to nie jest zaś artykuł, a news mówiący o takowej płycie
na stronie Lucid są informacje o Engine 100, a jeśli wierzyć zdjęciom tu jest Engine 200? niestety producent chipu takowych informacji póki co nie ujawnił - więc ciężko coś konkretnego napisać ;-)
co ciekawsze producent twierdzi, że wrzucając dwie identyczne wydajnościowo karty możemy się spodziewać dwukrotnego wzrostu wydajności.. zobaczymy jednak jak to będzie się skalować w praktyce ;-)
póki co możemy się więcej domyślać niż być czegoś pewni ;-)
osobiście zaś uważam, że Hydra Engine będzie widziane w systemie jako karta graficzna, nie zaś fizyczne karty ;-)
podobno nie tylko MSI współpracuje z firmą Lucid
Czy są gdzieś jakieś testy bo tak z samego powietrza to Agela PhysX też była super a skończyła jako rozszerzenie sterowników karty graficznej :E
"Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip."
Czytajcie ze zrozumieniem! .. nie porownywac do SLI czy crossfire to jest zupelnie cos innego .. sterowniki bedzie wydawac bogata firma LUCID (Israel) ktor wyda polaczone ich sterowniki jako sterowniki do chipsetu ktory bedzie zarządzał kartami.. gry nie beda musialy obslugiwac Hydra Engine ani nic w nich nie bedzie musialo byc zmieniane... i bedzie to dzialac na starszych grach... chodzi tylko o wykorzystanie mocy obliczeniowych gpu,potokow i pamieci i rozdzielenie zadan miedzy nimi..
http://www.allegro.pl/item849610369_mega_nowosc_msi_big_bang_trinergy_p55_3xpciex16.html