Płyty główne

MSI P55 "Big Bang": nVidia i ATI na jednej płycie? Czy nadchodzi rewolucja?

przeczytasz w 1 min.

Na łamach izraelskiego serwisu iopanel.net pojawiła się informacja sugerująca że firma MSI obok niedawno przedstawionych 4 płyt głównych na podstawkę LGA 1156 szykuje także kolejną, iście rewolucyjną płytę. "Big Bang", bo taka jest nazwa rzekomego prototypu płyty opartej na chipsecie P55 ze zintegrowanym układem Lucid Hydra Engine, który zapewnić miałby równoczesne wykorzystanie kart graficznych dowolnego producenta. Koniec z SLI i Crossfire, które po prostu nie byłyby już potrzebne?


MSI P55 "Big Bang" wyglądem przypomina model P55-GD80, z różnicą wspomnianego właśnie chipu Lucid Hydra, który to może wykorzystać 2 i więcej kart graficznych na PCI-Express (x16). Technologia ta umożliwiać ma dowolne łączenie kart (np. 2x GTX295 i 1x 4870) i co ciekawsze karty nie muszą mieć identycznej wydajności, gdyż Hydra sama odpowiednio rozłoży obciążenie pomiędzy wszystkie GPU.

Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip.

Oznaczenia chipu sugerują iż nie jest to pierwsza wersja Engine 100, której specyfikację możemy znaleźć tutaj.

Obecnie technologię wykorzystywała bodajże jedynie firma ELSA w rozwiązaniach mających zastosowanie w HPC (High-Performance Computing) i badaniach medycznych, a więc MSI "Big Bang" byłoby to jak dotąd jedyne wykorzystanie technologii firmy Lucid skierowe do zwykłego użytkownika.

Cóż więc przyniesie nam ta (r)ewolucja? Co wyjdzie z ewentualnego zmieszania czerwieni (ATI) z zielenią (NVIDIA)? Mamy nadzieję, że nie bedzie to brąz lecz czyste złoto. ;)

Źródło: iopanel.net, techpowerup.com, lucidlogix.com

Komentarze

46
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Darodaredevil
    0
    Jakoś nie wierze, że to będzie działać dobrze..
    • avatar
      Makkk
      0
      Nie podoba mi się optymalizowanie gier przez ten Chip. Znowu będzie trzeba grzebać w plikach cfg, żeby pograć w rozdziałce, w jakiej naprawdę chcemy ?;p
      • avatar
        romisz
        0
        ciekawe jak msi poradzi sobie w aktualizacjach sterowników.... przecież co chwile jakaś nowa gra itd....
        swoją drogą na początku może być słabo.... ale z tego co wiem ten cały Lucid Hydra Engine niby ma działać na zasadzie takiej jednostki centralnej pod którą są podpięte karty graficzne i on każdej zleca co mają robić... jak będzie miał dobre stery to powinno działać przyzwoicie i połączenie czerwieni z zielenią nie zaowocuje papką....
        czas pokaże...
        • avatar
          pranky
          0
          ale trzeba przyznać iż inicjatywa i nowy pomysł są zacne. I jest to krok w dobrym kierunku. Gdy taka płyta będzie dobrze działać i współpracować z grami to może być hit gdy nie ustalą na nią zaporowej ceny
          • avatar
            _nick_
            0
            Super pomysł! Ciekawe jak to będzie w praktyce. Już czekam na testy na benchmarku :)
            • avatar
              19arek93
              0
              "To zbyt piękne by mogło byćprawdziwe". Ale czas pokaże. ];->
              • avatar
                suntzu
                0
                Wymyśliłem sobie jajcarski zestaw:
                4890/1GHz+4870 800MHz+4850 700MHz

                Aktualnie wszystkie karty działały by z prędkością 4850. Z tego co zrozumiałem, to dzięki temu chipowi każda karta będzie działać na 100% swoich możliwości.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  ciekawe rozwiązanie
                  • avatar
                    Spichris
                    0
                    Największą przeszkodą na działanie tego chipu jest niestety sam system operacyjny. O ile pozwala on na uruchomienie 2,3 czy 4 kart na tych samych sterownikach o tyle niemożliwe jest uruchomienie kilku kart na różnych sterownikach a więc fantazje w stylu ATI+NVIDIA można sobie spokojnie darować.
                    • avatar
                      maker
                      0
                      Zbyt ogolny artykul w pelni nie wyjasniajacy zasade dzialania chipu. Otoz z tego co dowiedzialem sie z supportu lucida engine:
                      Owy chip dziala na calkowicie innych zasadach niz crossfire czy sli w ktorych to wypadku wiele kart bylo odpowiedzialnych albo za rozlozenie renderowania na poszczegolne klatki albo za podzielenie jednej renderowanej klatki na obszary ktore byly renderowane przez polaczone GPU. W przypadku lucida przebiega to w ten sposob ze nie ma zadnego fizycznego polaczenia pomiedzy kartami. Przyklad w systemie sa dwie karty graficzne NVIDIA GTX260 i zalozmy NVIDIA 9800 GT. Z punktu widzenia systemu sa dwie osobne karty graficzne a gra dziala tak jakby wykorzystywala tylko jedna karte graficzna. Jak gracie wszystkie przesylane instrukcje do GPU sa wylapywane i laczone tak by na ich podstawie moc wyrenderowac klatke. Wykorzystywane sa do tego niewielkie zasoby waszego procesora i RAM'u. Tu dopiero zaczyna sie magia bo owe listy instrukcji trafia do procesora lucida, ktore je odpowiednio rozklada tak, aby kazdy GPU byl jak najlepij wykorzystany (innymi slowy aby obie karty nie mialy zbyt duzego opoznienia w wykonywaniu danych zadan). Jezeli obie karty skoncza generowac swoje sceny przesylaja je spowrotem do chipu, ktory je laczy a nastepnie wysyla do karty graficznej do ktorej jest podlaczony monitor. Owa operacja ma przebiegac bardzo szybko z uwagi na to ze informacje przesylane sa przez PCIe. Najprosciej ujmujac lucida jest tzw "Task Managerem" instrukcji GPU.
                      • avatar
                        maker
                        0
                        Tak tylko pamietaj o tym ze w przypadku SLI sa nastepujace wady:
                        - gra musi byc zoptymalizowana aby wykorzystywac tryb SLI czy crossfire
                        - w trybie SLI tylko polaczenie dwoch indetycznych kart daje nam szanse na dobra wydajnosc
                        - dodatkowo SLI albo renderuje klatki z tzw wyprzedzeniem albo renderuje dana klatke dzielac ja na obszary i rozkladajac renderowanie tych obszarow niestety nawet na obszary GPU jest zmuszone i tak renderowac cala geometrie, vertexy shadery itd.
                        W przypadku lucida ma dzielic te operacje pomiedzy GPU dzieki czemu kazdy z nich bedzie wykonywal zadane zadanie od chipu tak by utworzyc koncowy obraz. Zreszta tutaj masz jeszcze starszy artykul w ktorym twierdza ze widzieli demo na zywo w ktorym to crysis smigal powyzej 40 klatek na dwoch polaczonych kartach 9800GT lol. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2328495,00.asp ile w tym prawdy przekonamy sie niedlugo ;).
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          ciekawe jakie beda stery do tego bo raczej współpracy zieleni z czerwonym chyba nie bedze
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            Będziemy instalować stery do Lucid, a raczej będą się same instalować :P,
                            dodatkowo sterowniki do kart do której jest/są podłączone monitor/y i jazda ;)
                            • avatar
                              hynio
                              0
                              Nie chce mi się wierzyć ze to będzie działać ale gdyby nie działało to MSI raczej nie wypuszczało by płyty z układem HydraEngine
                              • avatar
                                rotorek
                                0
                                temat samego Lucid Engine nie jest nowy bo sprzed przeszło roku ;-)
                                to nie jest zaś artykuł, a news mówiący o takowej płycie

                                na stronie Lucid są informacje o Engine 100, a jeśli wierzyć zdjęciom tu jest Engine 200? niestety producent chipu takowych informacji póki co nie ujawnił - więc ciężko coś konkretnego napisać ;-)

                                co ciekawsze producent twierdzi, że wrzucając dwie identyczne wydajnościowo karty możemy się spodziewać dwukrotnego wzrostu wydajności.. zobaczymy jednak jak to będzie się skalować w praktyce ;-)

                                póki co możemy się więcej domyślać niż być czegoś pewni ;-)
                                osobiście zaś uważam, że Hydra Engine będzie widziane w systemie jako karta graficzna, nie zaś fizyczne karty ;-)

                                podobno nie tylko MSI współpracuje z firmą Lucid
                                • avatar
                                  infango
                                  0
                                  Testy !!!
                                  Czy są gdzieś jakieś testy bo tak z samego powietrza to Agela PhysX też była super a skończyła jako rozszerzenie sterowników karty graficznej :E
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    0
                                    Nie wiem ile w tym prawdy jest, ale podobno Lucidia planuje wypuścić swoje chipy w formie karty rozszerzeń pcie :) nie ma jednak co liczyć na ukłydy Lucidia w płytach dla AMD, gdyż Lucidia należy do intela :)
                                    • avatar
                                      chemix
                                      0
                                      czyżby stream razem z cuda. :) ciekawe ciekawe
                                      • avatar
                                        toniek-94
                                        0
                                        Coś wątpię , żeby narazie dawałoby połączenie Nvidia z ATI wielkie korzyści , może w kilku grach będzie to dobrze działać a w innych Nie jak SLi lub Crossfire w jednej grze super wydajność tandemu w innej grze cieńko . Ale zobaczymy co z tego wyniknie .
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          0
                                          Myślę ze jeśli takie coś powstanie to nie będziemy pobierać catalyst czy forceware tylko rownie często aktualizowane sterowniki "binbang". Więc myślę ze takie rozwiązanie ma szanse jeśli naprawdę sie do tego przyloża System będzie widział jedną kartę "bingbang". TAKI NIETYPOWY RAID KART GRAFICZNYCH:)
                                          • avatar
                                            Konto usunięte
                                            0





                                            "Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip."

                                            Czytajcie ze zrozumieniem! .. nie porownywac do SLI czy crossfire to jest zupelnie cos innego .. sterowniki bedzie wydawac bogata firma LUCID (Israel) ktor wyda polaczone ich sterowniki jako sterowniki do chipsetu ktory bedzie zarządzał kartami.. gry nie beda musialy obslugiwac Hydra Engine ani nic w nich nie bedzie musialo byc zmieniane... i bedzie to dzialac na starszych grach... chodzi tylko o wykorzystanie mocy obliczeniowych gpu,potokow i pamieci i rozdzielenie zadan miedzy nimi..
                                            • avatar
                                              Wikiolo
                                              0
                                              Ten chip już dawno był przedstawiony światu. Wtedy nazywał się HYDRA 100 i były do niego szczegółowe opisy, nawet świetne zdjęcia ukazujące nam zasadę działanie tej technologii - były dwie karty podłączone w jednym komputerze do 2 monitorów, bez łączenia obrazu. Na jednym monitorze czarne miejsca obliczane przez drugą kartę były uzupełniane wyrenderowanymi miejscami z drugiej karty. Myślę że teraz ta technologia pokaże nam swoje pazurki, bo już dużo czasu minęło od jej powstania.
                                              • avatar
                                                Lightning
                                                0
                                                Mogli podać cenę i podstawki na procesor
                                                • avatar
                                                  krzywyzielarz
                                                  0
                                                  Pożyjemy zobaczymy, narazie trzymajmy kciuki☺♫
                                                  • avatar
                                                    Konto usunięte
                                                    0
                                                    Ciekawe ;0
                                                    • avatar
                                                      Konto usunięte
                                                      0
                                                      ładnie wyglada to na piśmie i w teori - martwie się że praktyka bardzo zweryfikuje ten optymizm
                                                      • avatar
                                                        Konto usunięte
                                                        0
                                                        Chcecie cene to macie

                                                        http://www.allegro.pl/item849610369_mega_nowosc_msi_big_bang_trinergy_p55_3xpciex16.html

                                                        Witaj!

                                                        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                                                        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                                                        Połącz konto już teraz.

                                                        Zaloguj przez 1Login