GeForce GT 1030 GDDR5 vs DDR4 - niektóre karty mogą być nawet 2x wolniejsze
Na rynku można znaleźć karty graficzne GeForce GT 1030 w wersji z pamięciami GDDR5 i DDR4. Różnica w wydajności obydwóch modeli może być znacząca.
Już od jakiegoś czasu na rynku można znaleźć kartę graficzną GeForce GT 1030 w wersji z pamięciami DDR4. Jak nowy model wypada na tle standardowej wersji z pamięciami GDDR5?
Specyfikacja obydwóch kart wygląda podobnie. Producent zastosował tutaj procesor graficzny Nvidia Pascal GP108 w wersji z 384 jednostkami cieniującymi, 24 jednostkami teksturującymi i 16 jednostkami rasteryzującymi.
Główne zmiany sprowadzają się do pamięci wideo. GT 1030 debiutował w wersji z 2 GB pamięci GDDR5 64-bit – przy taktowaniu na poziomie 6008 MHz oferuje ona przepustowość 48 GB/s. Jakiś czas temu pojawiły się jednak wersje wyposażone w 2 GB pamięci DDR4 64-bit, które oferują przepustowość zaledwie 14,8 GB/s.
Model | GeForce GT 1030 (DDR4) | GeForce GT 1030 (GDDR5) |
Generacja | Pascal / 14 nm | Pascal / 14 nm |
Procesor graficzny | Pascal GP108 | Pascal GP108 |
Jednostki cieniujące | 384 | 384 |
Jednostki teksturujące | 24 | 24 |
Jednostki rasteryzujące | 16 | 16 |
Taktowanie rdzenia | do 1379 MHz | do 1468 MHz |
Pamięć wideo | 2 GB DDR4 64-bit | 2 GB GDDR5 64-bit |
Taktowanie pamięci | 1050 MHz | 6008 MHz |
Przepustowość pamięci | 16,8 GB/s | 48 GB/s |
Pobór mocy | 20 W | 30 W |
Jak w praktyce wyglądają różnice między kartami GeForce GT 1030 w wersji z pamięciami GDDR5 i DDR4? Redaktory z serwisu GamersNexus przeprowadzili kilka testów w grach i benchmarkach. Uzyskane wyniki są dosyć zaskakujące.
W benchmarku 3DMark Fire Strike standardowy model uzyskał 3793 punkty, natomiast wersja z pamięciami DDR4 zaledwie 1922 punkty. Nie pomogło nawet podkręcanie drugiego modelu.
Podobnie wygląda sytuacja w grach, gdzie różnica w wydajności potrafi przekroczyć nawet 50% (!). Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do artykułu na GamersNexus.
Widać zatem, że GeForce GT 1030 z pamięciami DDR4 reprezentuje zupełnie inny segment wydajnościowy, aniżeli standardowa wersja z pamięciami GDDR5. Jeżeli więc szukacie taniej karty graficznej do grania, powinniście zwrócić uwagę na wybieraną wersję (tym bardziej, że modele ze słabszymi pamięciami są dostępne w zbliżonej cenie).
Źródło: Nvidia, GamersNexus, inf. własna
Komentarze
33Do starszych gier karta też pewnie by wystarczyła.
I tu sie wykladacie. Przykladowo - karta A notuje wynik 1000 punktow w jakimkolwiek benchmarku. Wobec tego karta B - ktora to w/g waszych zapewnien - ma dzialac 2x wolniej, bedzie notowala wynik... policzmy... 2x 1000 to bedzie 2000, teraz odejmujemy te 2000 od 1000, bo ma byc wolniejsza, nie szybsza i otrzymujemy wynik -1000 (slownie: MINUS TYSIAC). Gratuluje przespania nauki matematyki gdzies na poziomie szkoly podstawowej.
Podobnie do "szybciej-wolniej" rzecz sie ma z porownaniami "wiecej-mniej". Wyjatek to temperatura, ktora ma prawo byc ujemna, wiec tam mozna sobie mowic o dwukrotnie mniejszej temperaturze (w odniesieniu do ujecia od poziomu zera w danej skali).
Co jakis czas obserwuje KARYGODNE rypanie bykow w artykulach. Ba ! One sie coraz czesciej pojawiaja w naglowkach ! Zamiast lepiej, jest gorzej - chodzi o warsztat redaktorski, a nie tylko wypisywanie kolejnych newsow, ktore z definicji beda sie co chwila pojawiac.
W przypadku liczenia "w dol" obowiazuje inne nazewnictwo, nizby to wynikalo z liczenia "w gore". I tam, gdzie liczymy "w gore", mozemy uzywac wyrazen "2 razy", "10 razy" szybsza, natomiast przy liczeniu "w dol" uzywa sie juz ULAMKOW. Czyli jest "o polowe", "o jedna trzecia", "o trzy czwarte" wolniejsza.
Podobnie - to pisze na przyszlosc, choc zdarzaly sie wam i te byki rowniez w przeszlosci - jest ze wzrostami i spadkami liczonymi w procentach. Jesli karta A bedzie szybsza od karty B o 50%, to wcale nie znaczy, ze karta B bedzie wolniejsza od A o rowniez 50%. Liczymy: wzrost predkosci ze 100 na 150 = 50%, ale spadek ze 150 na 100 to jest juz (150-100)/150 = 50/150 = 1/3, co daje 33,33%. Dzieje sie tak, bo zmienia sie baza, czyli punkt odniesienia, do jakiego liczymy zmiane.
Kolejnym matematycznym bykiem jest podawanie zmian wyrazonych w procentach. Jesli W poprzednim roku udzial w rynku wynosil 20%, a w tym roku wskoczyl na 30%, to roznica wynosi 10 PUNKTOW PROCENTOWYCH, a nie zadne 10% (jesli ktos juz chce liczyc w procentach, to wychodzi z wyliczen w tym przypadku 50%, bo dokladnie taka jest roznica przy wzroscie z 0.2, na 0.3).
Moze sobie zawiescie jakas kartke nad scianie z matematyczna nomenklatura, zeby nie pokazywac wszem i wobec brakow w wyksztalceniu, bo sie to przykro po prostu czyta.
zaczęło się od gtx1060-3gb i gtx1060-6gb, później gtx1050-4gb i gtx 1050-3gb, teraz czas na gtx1030 gddr5 i gddr4...