GeForce GTX 970 ma inną specyfikację niż podawano - co to zmienia?
Przyglądamy się "aferze" z dostępem do pamięci i specyfikacji w karcie graficznej Nvidia GeForce GTX 970.
Nie milkną echa „skandalu” z dostępem do pamięci wideo w karcie graficznej GeForce GTX 970. Przy okazji wyszło na jaw, że model ten ma inną specyfikację, niż producent podał zaraz po premierze.
Sprawę wyjaśnił Jonah Alben, a więc jeden z głównych inżynierów Nvidii. Przygotował on specjalny diagram, który w prosty sposób przedstawia budowę procesora graficznego Maxwell GM204 - zastosowanego właśnie w modelu GeForce GTX 980 i GTX 970. O ile wersja dla 980-tki (GM204-400) dysponuje wszystkimi jednostkami (nawet tymi, które na schemacie oznaczono szarym kolorem), to budowa układu przygotowanego dla 970-tki (GM204-200) jest trochę bardziej skomplikowana.
Procesor graficzny Maxwell GM204 dysponuje 16 blokami SMM - na diagramie oznaczono je jako SM. W wersji dla karty GeForce GTX 970 aktywnych jest jednak tylko 13 bloków, natomiast pozostałe 3 pozostają nieaktywne. W efekcie układ graficzny dysponuje 1664 procesorami strumieniowymi, 104 jednostkami teksturującymi i... 56 jednostkami rasteryzującymi (a nie jak wcześniej podawano 64).
Budowa procesora graficznego Maxwell GM204 - układ stosowany w karcie GeForce GTX 970 ma aktywne tylko czarne bloki (szare są nieaktywne)
W procesorze graficznym występuje również magistrala służąca do komunikacji bloków SMM z pamięcią wideo – na wykresie oznaczono ją jako Crossbar. Standardowo została ona wyposażona w osiem bloków pamięci podręcznej drugiego poziomu (L2) o pojemności 256 KB (łącznie 2048 KB) oraz osiem kontrolerów pamięci o 32-bitowym interfejsie (łącznie dających magistralę 256-bit). Wprawdzie 970-tka dysponuje wszystkimi ośmioma kontrolerami pamięci, ale zrezygnowano tutaj z jednego bloku pamięci podręcznej L2 – w efekcie jest jej tylko 1792 KB. Ostatni kontroler pamięci został tutaj połączony do przedostatniego, lecz jednocześnie obniżono jego priorytet dostępu. Właśnie z tego powodu wynikają problemy z dostępem do ostatnich 0,5 GB pamięci wideo, za które odpowiada ostatni kontroler pamięci.
Model | GeForce GTX 980 | GeForce GTX 970 (zła specyfikacja) | GeForce GTX 970 (poprawna specyfikacja) |
Architektura | 28 nm Maxwell | 28 nm Maxwell | 28 nm Maxwell |
Procesor graficzny | GM204 | GM204 | GM204 |
Jednostki cieniujące | 2048 | 1664 | 1664 |
Jednostki teksturujące | 128 | 104 | 104 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 64 | 56 |
Kontroler pamięci | 8x 32-bit | 8x 32-bit | 8x 32-bit |
Pamięć L2 | 2048 KB | 2048 KB | 1792 KB |
Taktowanie/Turbo | 1126/1216 MHz | 1050/1178 MHz | 1050/1178 MHz |
Moc obliczeniowa | 4,6 TFLOPs | 3,5 TFLOPs | 3,5 TFLOPs |
Pamięć wideo | 4 GB GDDR5 256-bit | 4 GB GDDR5 256-bit | 4 GB GDDR5 256-bit |
Taktowanie pamięci | 7000 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz |
Przepustowość pamięci | 224 GB/s | 224 GB/s | 224 GB/s |
Zasilanie | 2x 6-pin | 2x 6-pin | 2x 6-pin |
TDP | 165 W | 145 W | 145 W |
Cena (premierowa) | $549 | $329 | $329 |
Trzeba przyznać, że zdecydowanie prostsza wydaje się budowa rdzenia GM204 tylko z siedmioma kontrolerami pamięci – wtedy GeForce GTX 970 dysponowałby 3,5 GB pamięci o 224 bitowym interfejsie. Dlaczego inżynierowie nie zdecydowali się na takie rozwiązanie? Tego do końca nie wiadomo.
Pozostaje jeszcze kwestia różnicy w specyfikacji. Okazuje się bowiem, że zawiodła komunikacja między inżynierami a specami od marketingu. W efekcie redaktorzy otrzymali podręcznik recenzenta z błędną specyfikacją, a następnie informacja ta była kopiowana do recenzji i aktualności. Szkoda tylko, że sprawa wyszła na jaw dopiero 4 miesiące po premierze akceleratora. Czy naprawdę nikt wcześniej tego nie zauważył?
GeForce GTX 970 | GeForce GTX 980 | |
Shadows of Mordor | ||
2688x1512 Very High (<3,5 GB) | 60 fps | 72 fps |
3456x1944 (>3,5 GB) | 45 fps (-25%) | 55 fps (-24%) |
Battlefield 4 | ||
3840x2160 2xMSAA (<3,5 GB) | 30 fps | 36 fps |
3840x2160 135% res (>3,5 GB) | 15 fps (-50%) | 19 fps (-47%) |
Call of Duty: Advanced Warfare | ||
3840x2160 FSMAA T2x, Supersampling off (<3,5 GB) | 71 fps | 82 fps |
3840x2160 FSMAA T2x, Supersampling on (>3,5 GB) | 40 fps (-44%) | 48 fps (-41%) |
Warto jednak podkreślić, że inna specyfikacja nie wpływa na działanie karty graficznej GeForce GTX 970 – różnica jest tylko „w cyferkach”, a zwykłego użytkownika raczej nie interesuje to czy w procesorze znajduje się 56, 64 czy też 1000 jednostek rasteryzujących. Od premiery tak na prawdę fizycznie nic się nie zmieniło. Ważne jest, aby karta działała jak należy, a z tym nie ma najmniejszych problemów, co potwierdzają wyniki wydajności modelu GeForce GTX 970 i GTX 980 na przykładzie kilku gier uruchomionych w mniej (zużycie pamięci <3,5 GB) i bardziej (zużycie pamięci >3,5 GB) wymagających ustawieniach. Sądzimy, że 970-tka i tak należy do jednych z najbardziej udanych kart graficznych ostatnich lat. A jakie jest Wasze zdanie na ten temat?
Źródło: PC Perspective, VideoCardz, Nvidia, inf. własna
Komentarze
141Nvidia zresztą po raz kolejny raz oszukuje kiedyś obraz wyświetlany przez ich karty graficzne był gorszy tylko po to żeby osiągnąć więcej klatek niż Radeon. Dlatego wolę kupować karty graficzne Amd nawet jak są trochę gorsze i pobierają więcej prądu ale przynajmniej nie kantują jak Nvidia. Tak samo jak ze sterownikami. Amd wydało Mantle a nagle Nvidia wydała
sterowniki które poprawiły wydajność w DX 11. Nie jestem fanabojem Amd ale trzeba wspierać Amd bo Nvidia jak nie będzie mieć konkurencji to będzie ludzi robić w ch...
Jednym słowem - przekręt.
Teraz powstaje pytanie - co zrobią z tym osoby oszukane.
Albo wypną się jeszcze bardziej albo zażądają swoich praw.
Jeśli raz przejdzie taki wałek, nic nie stoi na przeszkodzi aby kolejny i kolejny również się pojawił.
Czyli tak jak pisałem już wcześniej, 970 jest to ten sam chip co 980, jedynie z wyłączonymi blokami jednostek :)
A nasze zdanie jest takie że jako własność Komputronika nie mogliście nic innego napisać. jak dla mnie Nvidia zakpiła z klientów.
" GeForce GTX 970
(poprawna specyfikacja)
28 nm Kepler"
Zatem trzeba poprawić. Bo chyba po "wykastrowaniu" gtx980 nie powstał KEPLER ;) %-)
Swoją drogą link trochę zbaczający z tematu, ale widzieliście do czego zdolne są już dzisiejsze gpu? Takiego demka technologicznego jeszcze nie widziałem, kopara opadła mi do samej ziemi gdy już zobaczyłem to na żywo. W dodatku całość chodzi ultra płynnie na mojej 680GTX OC. Jak myślicie, kiedy zobaczymy gierki na UE4 w takiej jakości ??
W razie czego link do pobrania tego demka znajduje się tutaj.
http://www.benoitdereau.com/unrealparis.html
naprawdę świetna i dojrzała moderacja na forum benchmark
DNO I WODOROSTY
http://i.imgur.com/A5le1Ko.png
970 ma ukryta wadę o której nie wiedziałeś w chwili zakupu Możliwy zwrot kasy, lub wymiana w ciagu 2 miesiecy od wykrycia wady.
na pewno kłamstwa odnośnie specyfikacji i o wiele wolniejszy dostep do pamieci powyzej 3.3GB jest powodem do zwrotu....poczytajcie na innych forach ...tutaj bronią interesu sklepu.
Nie jestem fanem zielonych i już miałem potrollować, ale widać że problemu w zasadzie nie ma.
tutaj trochę tłumaczą jak to było.
Jeśli i to się potwierdzi to będę zwracał kartę do sklepu.
Jęsli chodzi o powyższe to w sklepach zazwyczaj i tak nie podawano aż tak szczegółowych danych wiec powodu do zwrotów nie ma.
A co do samej karty to kupowałem ją głównie ze względu na wydajność a ta się nie zmieniła.
Abstrahując od kwestii ramu, pamięci podręcznej, blok itp pytanie się nasuwa jak w przypadku gtx 9 będzie z obsługa dx12. W sieci krążą plotki że będzie jedynie częściowa.........
..... czy jest jakieś stanowisko zielonych w tej sprawie...