Nowe urządzenie do obliczeń wizualnych radykalnie przyspiesza raytracing w wiodących aplikacjach projektowych.
Nvidia zademonstrowała na targach GTC 2014 Iray VCA, a więc urządzenie do renderowania bazujące na procesorach graficznych, które znacząco przyspiesza procesy raytracingu, umożliwiając profesjonalnym projektantom pracę z modelami komputerowymi, których jakość jest tak wysoka, że mogą one z powodzeniem zastąpić długotrwały i kosztowny proces tworzenia fizycznych prototypów.
Wcześniej zespoły projektowe polegały na stacjach roboczych wyposażonych w jeden lub dwa procesory graficzne, na których renderowano trójwymiarowe modele. Najbardziej zaawansowane systemy, składające się z klastrów wielu maszyn, umożliwiają interakcję jedynie w ograniczonym stopniu lub wymagają tworzenia filmów przedstawiających wzory produktów. Obie te sytuacje uniemożliwiają rozpoznanie krytycznych problemów w projekcie, takich jak np. powstawanie niepożądanych odbić światła na przedniej szybie samochodu.
Iray VCA (Visual Computing Appliance) łączy w sobie oprogramowanie oraz sprzęt, znacząco przyspieszając działanie fotorealistycznego renderera Iray, zintegrowanego w takich wiodących narzędziach projektowych jak CATIA firmy Dassault Systemes czy 3ds Max firmy Autodesk. Urządzenie jest skalowalne, umożliwiając sprzężenie wielu jednostek za pomocą magistrali InifiniBand, a oprogramowanie do zarządzania klastrami dynamicznie przydziela moduły do konkretnych zadań. Ponadto Iray VCA można wygodnie umieścić w centrum IT i udostępniać ich moc renderowania na żądanie.
Połączenie kilku modułów znaczącego przyspieszenia symulacji światła odbitego, wiernie odzwierciedlającej jego zachowanie w rzeczywistości. W ten sposób np. projektanci samochodów uzyskują możliwość płynnego wyświetlania obiektów w wysokiej jakości i oglądania ich z każdego kąta. Takie rozwiązanie umożliwia pracę z modelem, który jest w formie cyfrowej, ale jakością nie odbiega od faktycznego wyglądu 3D fizycznego prototypu.
„Iray VCA pozwala projektantom osiągnąć jedno z marzeń – możliwość interakcji ze swoimi pomysłami tak, jakby były już urzeczywistnione”, powiedział Jeff Brown, wiceprezes i dyrektor generalny ds. profesjonalnej wizualizacji i projektowania w firmie Nvidia. „Urządzenie eliminuje potrzebę czasochłonnego tworzenia prototypów lub renderowania filmów, umożliwiając sprawdzanie, dostosowywanie i potwierdzanie projektów w czasie rzeczywistym. W ten sposób zespoły mogą skrócić proces wprowadzania produktu na rynek o miesiące, a nawet lata, oszczędzając przy tym ogromną ilość pieniędzy.”
Nvidia współpracuje ze wszystkimi producentami oprogramowania, którzy są licencjobiorcami technologii Iray, pomagając im w dodaniu obsługi dla urządzeń Iray VCA. Na odbywającej się tym tygodniu konferencji GTC (GPU Technology Conference) zaprezentowano działanie urządzenia Iray VCA z takimi aplikacjami jak Bunkspeed Drive firmy RTT, Iray for Maya firmy 0x1 Software oraz Iray+ for 3ds Max firmy Lightwork Design.
Dział Badań i Rozwoju firmy Honda jest jednym z pierwszych użytkowników nowego rozwiązania. Jej pracownicy korzystają z prototypowej wersji klastra, złożonej z 25 systemów, do dopracowywania projektów przyszłych wersji pojazdów.
„Aby osiągnąć nasze cele projektowe, stworzyliśmy wyspecjalizowane narzędzia działające równoległe z naszą platformą RTT”, powiedział Daisuke Ide z działu badań i rozwoju firmy Honda. „Nasze narzędzie TOPS oparte na oprogramowaniu Nvidia iRay działającym na klastrze procesorów graficznych Nvidia pozwala nam ocenić jakość projektu w taki sam sposób, w jaki ocenialibyśmy prawdziwy produkt. W ten sposób możemy wypróbować więcej projektów, tworząc je szybciej i za mniejsze pieniądze.”
Specyfikacja modułu Nvidia Iray VCA:
- procesory graficzne: 8x Kepler GK110 (23 040 rdzeni CUDA)
- pamięć wideo: 96 GB (12 GB na GPU)
- pamięć RAM: 256 GB
- dysk: 2TB SSD
- sieć: 2x 1GigE, 2x 10GigE (SFP+), 1x InfiniBand
- oprogramowanie: Linux Cent OS, Iray, Iray VCA, Cluster Manager
Moduły Iray VCA pojawią się w sprzedaży latem tego roku i będą dostępne w globalnej sieci certyfikowanych integratorów systemów, takich jak CADnetwork, Fluidyna, IGI czy migenius. Orientacyjna cena w USA wynosi 50 000 dolarów i obejmuje licencję Iray oraz pierwszy rok obsługi serwisowej i aktualizacji.
Źródło: Nvidia, AnandTech (foto)
Komentarze
5