Rok 2016 był rekordowy pod względem liczby przyznanych Polakom patentów. Za wcześnie jednak, by odtrąbić sukces.
Patenty są niezwykle istotne i praktycznie każdy wynalazca dąży do tego, by zabezpieczyć takim dokumentem swoje dzieło. Jednak choć w Polsce innowacyjnych pomysłów nie brakuje, uzyskanie patentu to droga przez mękę.
Rekordowy rok patentowy
Jak poinformował Puls Biznesu, w 2016 roku Europejski Urząd Patentowy (EPO) przyznał Polakom 180 patentów, co oznacza absolutny rekord. Dla porównania w roku 2015 rodzime instytucje badawcze i przedsiębiorcy uzyskali takich dokumentów tylko 151.
Największą patentową aktywność w minionym roku wykazywały ośrodki badawcze i akademickie. Największy wzrost odnotowano natomiast w sektorach elementów mechanicznych oraz w branży motoryzacyjnej.
Sukces? Cóż, to zależy
Choć mówimy o wzroście przyznanych patentów, Polska pod tym względem wciąż zajmuje dopiero 27. miejsce. Na czele stawki znajdują się Stany Zjednoczone, Niemcy, Japonia, Francja, Szwajcaria oraz Chiny. Są nawet pojedyncze firmy, które otrzymują rocznie więcej patentów, choćby Philips, Samsung i LG.
Co więcej, choć od kilku lat liczba przyznanych patentów się zwiększała, wszystko wskazuje na to, że w obecnym roku mniej polskich innowacji zostanie zabezpieczonych. Powód? Zmniejszająca się liczba zgłoszeń patentowych. Jednym z powodów są procedury.
Wyboista droga po patent
Składać wniosek odechciewa się już po zobaczeniu ile dokumentów jest do wypełnienia. Są to setki stron, napisane w dodatku tak, że spora część osób nie bardzo wie, co, jak i gdzie wpisać. Jeśli zaś ktoś już sobie z tym poradzi, to czeka go… czekanie.
Zygmunt Nowak, którego zespół opracował pirotechniczny siłownik teleskopowy, przez 2 lata korespondował z rzecznikiem patentowym, a na pozytywne rozpatrzenie czekał łącznie 5 lat. „Jeszcze dłużej procedura [udowodnienia, że wynalazek jest unikalny] przeciągnęła się w EPO – tam zajęło to aż 10 lat” – cytuje wynalazcę serwis INN Poland.
Będzie lepiej, zapewniają
Procedury są skomplikowane, ale z roku na rok stają się coraz bardziej przejrzyste. Tak przynajmniej zapewniają branżowi eksperci. Uruchomione zostały również linie telefoniczne z konsultantami oraz strona internetowa. W najbliższych latach ma być jeszcze lepiej. Zobaczymy.
Źródło: Puls Biznesu, TVN24BIS, INN Poland, PAP
Komentarze
2