Cztery duże przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją sprzętu Hi-Fi, elektroniki użytkowej oraz małych AGD zostały ukarane grzywnami w wysokości od 7,7 do 63,5 mln euro za sztuczne zawyżanie cen u sprzedawców internetowych.
111 milionów euro – tyle wynosi łączna kara dla kilku dużych producentów sprzętu elektronicznego, nałożona przez Komisję Europejską. Powodem jest wymuszanie na internetowych sprzedawcach z Europy Zachodniej ustalania wyższych cen za produkty.
Philips, ASUS, Pioneer oraz Denon i Marantz to firmy, które zostały ukarane przez KE po trwającym kilka lat śledztwie. Wykazało ono, że od 2011 roku stosowały one „stałą lub minimalną cenę sprzedaży”, przez co sprzedawcy online nie mogli obniżać cen produktów (takich jak słuchawki, laptopy czy małe AGD) według własnej woli.
Gdy jakiś sprzedawca (zdaniem przedstawicieli którejś z tych firm) ustalał zbyt niską cenę, musiał liczyć się z interwencją, a później także z sankcjami (np. wstrzymaniem dostaw). Z informacji przedstawionych przez unijny organ wynika, że problemy zaczynały się już przy cenie minimalnie niższej niż oczekiwana.
Do monitorowania cen miały służyć zaawansowane programy komputerowe, co pozwalało na podjęcie szybkiej interwencji. Wszystko po to, by z powodu obniżki ceny u jednego sprzedawcy, nie zmalała ona także u innych. Według Komisji Europejskiej takie działania ograniczały detalistom możliwości konkurowania ze sobą i prowadziły do sztucznego zawyżania cen.
Takie praktyki mogłyby być kontynuowane, gdyby nie niezapowiedziane kontrole KE w 2015 roku. Wszystkie firmy przyznały się do winy i współpracowały podczas śledztwa, dzięki czemu uniknęły wyższych kar. Ostatecznie ASUS musi zapłacić 63,5 miliona euro, Philips – 29,8 mln, Pioneer – 10,1 mln, a Denon i Marantz – 7,7 mln.
Źródło: TechSpot, Business Insider, European Commission. Ilustracja: typographyimages/Pixabay (CC0)
Komentarze
14Na tej każe stracili jakieś 3% zysku co przez te lata podnosili ceny, jeśli ceny podnieśli o np. 10% to i tak 7% są na plus