Główny Urząd Statystyczny opublikował nowy raport odpowiadający na pytanie o to, co robi w Internecie statystyczny Polak.
Wyszukiwanie informacji i korzystanie z usług komunikacyjnych to najważniejsze kategorie zadań, jakie próbujemy zrealizować, korzystając z Internetu. Tak wynika z raportu „Jak korzystamy z Internetu? 2018” opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny, który przebadał Polaków między 16. a 74. rokiem życia.
Dostęp do Internetu w Polsce 2018
W raporcie odnajdujemy informację, że w 2018 roku dostęp do Internetu miało 84 proc. polskich gospodarstw domowych. Jak wypadamy pod tym względem na tle Europy? Niestety nieco poniżej średniej (wynoszącej 89 proc.).
Z danych Eurostatu wynika, że najgorzej sytuacja wygląda w Bułgarii (72 proc.), Grecji (76 proc.) i na Litwie (78 proc.), a z drugiej strony mamy Finlandię i Niemcy (po 94 proc.), Wielką Brytanią i Norwegię (po 95 proc.) oraz Holandię (98 proc.).
Jak przedstawiciele 16 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju tłumaczą brak dostępu do Internetu? Przede wszystkim brakiem potrzeby (66 proc.) i brakiem umiejętności (51 proc.), co tyczy się głównie osób starszych. Dalej znajdują się zaś zbyt wysokie koszty sprzętu i dostępu (ok. 20 proc.).
Do czego Polakowi potrzebny jest Internet?
Najczęściej wykonywaną czynnością przez polskiego internautę jest wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach. Później często (szczególnie ten w wieku od 25 do 34 lat) decyduje się na złożenie zamówienia…
Wielu z nas korzysta też poczty elektronicznej i serwisów społecznościowych. Zupełnie to nie dziwi – wiele osób i to niezależnie od wieku nie wyobraża sobie tygodnia bez Facebooka, Instagrama czy WhatsAppa.
Prawie połowa szuka także informacji na temat zdrowia, najpewniej próbując dokonać autodiagnozy i uniknąć wizyty u lekarza (co często nie jest najlepszym pomysłem).
Jak widać, rośnie w Polsce odsetek osób korzystających z bankowości elektronicznej, publikujących własne treści oraz korzystających z usług administracji publicznej. To ostatnie największym zainteresowaniem cieszy się w województwach śląskim, małopolskim, dolnośląskim, mazowieckim, pomorskim i podlaskim, najmniejszym zaś w lubuskim, opolskim i podkarpackim.
Internet w (prawie każdej polskiej) firmie
Choć w wielu domach wciąż brakuje dostępu do Internetu, w przedsiębiorstwach jest inaczej. Aż 96 proc. polskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób) ma dostęp do sieci, co jest wynikiem na poziomie europejskiej średniej (97 proc.). Najmniejszy odsetek występuje w Grecji i Rumunii (po 86 proc.), a poziom 100 proc. osiągnięty został już w Austrii, Danii, Finlandii, Holandii, Litwie, Luksemburgu i Łotwie.
Równocześnie jednak zaledwie 14 proc. polskich przedsiębiorców prowadziło w ubiegłym roku sprzedaż przez Internet. To wynik poniżej unijnej średniej (20 proc.) i zdecydowanie poniżej krajów, takich jak Irlandia, Szwecja, Dania czy Belgia (w których odsetek jest nie mniejszy niż 30 proc.).
A z jakich „social media” korzystają przedsiębiorstwa w Polsce? Najczęściej z serwisów społecznościowych (28,9 proc.), a następnie portali służących do udostępniania multimediów (9,6 proc.) i blogów lub mikroblogów (5 proc.).
Źródło: Główny Urząd Statystyczny, InPlus Media, inf. własna. Foto: fancycrave1/Pixabay, tabelki z raportu GUS
Komentarze
8