Project Scorpio - najpotężniejsza konsola wszech czasów - specyfikacja
Firma Microsoft (z pomocą Digital Foundry) ujawniła oficjalną specyfikację techniczną swojej nowej konsoli znanej jako Project Scorpio.
Project Scorpio ma być najmocniejszą konsolą wszech czasów, nic dziwnego więc, że gracze z całego świata wyczekują informacji na jej temat z wypiekami na twarzy. Ekipa Digital Foundry miała tę przyjemność, by wpaść do siedziby Microsoftu i poznać je wcześniej. Teraz dzieli się nimi także z nami.
Co kryje w sobie Project Scorpio?
Najważniejsza wiadomość dnia: poznaliśmy oficjalną specyfikację techniczną nowej konsoli Microsoftu. Sercem Project Scorpio jest ośmiordzeniowy procesor x86 taktowany zegarem 2,3 GHz (o 30 proc. wydajniejszy niż ten w Xbox One). Pod obudową znalazło się też miejsce dla 4,6-krotnie mocniejszego układu graficznego z 40 zmodyfikowanymi jednostkami obliczeniowymi w 1172 MHz oraz 12 GB pamięci operacyjnej GDDR5. Przepustowość pamięci to aż 326 GB/s.
Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy procesorach, bo Microsoft dostosował CPU i GPU do własnych potrzeb. Jak tłumaczy Eurogamer: „każdy pojedynczy procesor Scorpio Engine schodzi z linii produkcyjnej TSMC z własnym, dostosowanym profilem napięć. Zamiast stawiać na wartości obejmujące wszystkie urządzenia, producent dokładnie zgrywa płytę główną z procesorem”. Same rdzenie to najprawdopodbniej zmodyfikowane AMD Jaguar.
Dysk twardy konsoli Project Scorpio ma pojemność 1 TB i cechuje się przepustowością wyższą o 50 proc. Dzięki temu wszystkie czasy ładowania mają ulec znaczącemu skróceniu. Niezmieniony został za to procesor dźwięku.
Konsola zostanie wyposażona w „najbardziej efektywny w historii Xboksów” zasilacz 245 W. Jeśli zaś chodzi o chłodzenie, to znajdziemy tutaj układ złożony z radiatora z komorą parową oraz wentylatora.
Project Scorpio to także nowy napęd optyczny, który umożliwia odtwarzanie materiałów wideo zapisanych na Blu-ray w rozdzielczości 4K Ultra HD. Nagrywarka Xbox GameDVR pozwala zaś na zapisywanie wideo w jakości 4K60p i w HDR.
Specyfikacja techniczna konsoli Project Scorpio
Konsola | Project Scorpio | Xbox One | PlayStation 4 Pro |
Procesor CPU: | 8 rdzeni x86 (Jaguar?), 2,3 GHz | 8 rdzeni Jaguar, 1,75 GHz | 8 rdzeni Jaguar, 2,1 GHz |
Procesor GPU: | 40 jednostek obliczeniowych, 1172 MHz | 12 jednostek obliczeniowych, 853 MHz (914 MHz w Xbox One S) | 36 jednostek obliczeniowych, 911 MHz |
Pamięć: | 12 GB DDR5 | 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM | 8 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci: | 326 GB/s | 68 GB/s (DDR3) + 204 GB/s (ESRAM) / 219 GB/s w Xbox One S | 218 GB/s |
Dysk twardy: | 1 TB, 2,5" | 500 GB /1 TB / 2 TB, 2,5" | 1 TB, 2,5" |
- Napęd optyczny: 4K Blu-ray
- Zasilacz: 245 W
- Wyjście HDMI: 2160p, 60 Hz, HDR10, HDCP 2.0
- Kodeki wideo: HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4 part 2, VC1/WMV9
- Audio HDMI: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0/5.1/7.1, Dolby TrueHD z Atmos (z gier)
- Łączność bezprzewodowa: IEEE 802.11ac, 2x2 Wi-Fi
- Łącznośc przewodowa: Ethernet 10/10/1000
Takie podzespoły sprawiają, że jest to zdecydowanie wydajniejszy sprzęt niż obecna konsola Xbox One. Moc obliczeniowa jest też wyraźnie większa niż w przypadku PlayStation 4 Pro. Musi tak jednak być, skoro urządzenie to umożliwiać ma płynną rozgrywkę w natywnej rozdzielczości 4K Ultra HD (a że tak jest potwierdza Digital Foundry).
Wszystkie gry z Xbox One ruszą na Project Scorpio
Każda gra, która została wydana na Xbox One będzie dostępna również na Project Scorpio. Co więcej, jeżeli umożliwiała rozgrywkę co najmniej w 900p, to na nowym urządzeniu będzie mogła zostać uruchomiona w natywnej rozdzielczości 4K, także w 60 klatkach na sekundę (jeżeli taką płynność oferuje też na obecnej konsoli).
Z kolei gry, które z płynnością mają jakiekolwiek problemy na Xbox One, na Project Scorpio powinny działać bez zarzutu. Microsoft zapowiada też lepsze filtrowanie tekstur.
Wygląd obudowy poznamy dopiero podczas tegorocznej edycji targów E3. Już teraz natomiast wiemy, że układ portów będzie niezmieniony w stosunku do Xbox One S.
Źródło: Eurogamer. Foto: Digital Foundry
Komentarze
86PS. Sam jestem zwolennikiem konsol ale ta generacja to jakieś jaja.
Microsoft dał tyłka bo faktycznie gry na xboxa to teraz jakaś parodia i co z tego że wypuszczą tego przypakowanego scorpio skoro nie ma w co grać.Kto rozumny kupi konsole dla 3 dobrych gier i hordy szmir lub gier dostępnych również na PC które kupimy za połowę ceny.
Sony idzie w dobrym kierunku będzie oferowało bardzo mocny sprzęt i bardzo dobre gry natomiast Microsoft się cofa,za dużo już mają forsy i stracili oko tygrysa w ringu konsolowym.
Forza w 4K działa na i7 ,RX 480 w 60fps. Na tym zdjeciu od DF podobno wykorzystali ponad 60% mocy GPU. Ciekawe jak będzie z innymi grami i do czego zdolny jest Scorpio.
Ten procek to pewnie znowu lekko podkręcony Jaguar (4+4),który nie ma żadnego startu do Ryzenów i SkyLake pod względem wydajności na zegar.
https://i.imgsafe.org/6da60ecb0f.png
GPU wygląda już lepiej mamy tu coś na poziomie RX480.
Tak czy siak. 8 rdzeni Jaguar@2.3GHz to będzie poważny hamulcowy. Dla przykładu taki Ryzen7@3.8GHz będzie szybszy od tego jaguarka o ponad 3 razy zarówno w INT'ach jak i FLOAT'ach.
cięcia księgowych jak zwykle nie w tych miejscach co powinni
jestem ciekaw czy będzie S/PDIF
Czy każda konsola najmocniejsza w danym czasie na rynku, nie jest najpotężniejszą konsolą wszech czasów.... No jest, wiec o co to halo.
I już widze ten ból tyłka fanbojków takich jak PS4MasterRace, gdy po analizie DF bedą sobie wmawiać, że nie widać różnicy między skalowanym 4k a natywnym w tej samej grze na PS4Pro i Scorpio buahahhahah
Na dzień dzisiejszy moim zdaniem PC + PS4Po to najlepsze combo do gier. Tak czy siak to co będzie na Sorpio prędzej czy później wyjdzie na windozę czego nie można powiedzieć o grach ze stajni Sony.
jak się rozpędzi to ile 500W ????
PS4 jeszcze to pogoni grami na wyłączność a za 2 lata PS5 zmiecie ten syf konkretnie ech...
https://s22.postimg.org/jawqisx1d/image.png
M$ zwijaj majdan raz na zawsze :)
Wszystko się okaże. Oby to był zenek.
No to dłużej posiedzę na łoniaku S ... a spodziewałem się szybkiej zmiany. Znowu tabletowy Jaguar i ta sama śpiewka o optymalizacji ... będzie 4K w ultra LOW detalach, no i NAJWAŻNIEJSZE - dashboard w 4K !!! Emejzink :P
5400 rpm?