Według ekspertów Gartnera w 2020 roku 85 proc. interakcji klient-obsługa będzie bazowało na SI. A to tylko jeden z wielu sektorów.
Nie kończą się spory na temat tego, czym jest, a czym nie jest sztuczna inteligencja. Jeśli jednak uznamy ją za technologię umożliwiającą odciążenie człowieka, zdolną do podejmowania decyzji i uczącą się wraz z otrzymywaniem kolejnych informacji, to według Gartnera do 2020 roku będzie ona częścią niemal każdej aplikacji biznesowej – czy to produktu, czy też usługi.
Zainteresowanie sztuczną inteligencją rośnie w bardzo szybkim tempie – w styczniu 2016 roku termin nie zmieścił się nawet w pierwszej setce najczęściej wyszukiwanych haseł na platformie Gartnera, a obecnie zajmuje już siódme miejsce. Zwiększa się też jego popularność w wyszukiwarce Google. Autorzy aplikacji chętnie więc promują swoje dzieła jako „oparte na SI”, ale nie jest to tylko marketing.
Weźmy kilka przykładów aplikacji bazujących na sztucznej inteligencji:
- Restless Bandit – automatyzuje procesy rekrutacyjne poprzez analizę CV i odpowiedzi udzielonych w teście,
- NanoRep – przejmuje zadanie udzielania klientom pomocy, poprzez prowadzenie ich bezpośrednio do rozwiązania problemu,
- Cogito – analizuje rozmowę w czasie rzeczywistym i podpowiada konsultantom telefonicznym, jak powinni prowadzić dialog,
- Genee – samodzielnie obsługuje kalendarz, czyli planuje spotkania tak, by wszystkim pasowały terminy,
- SMART by GAP – monitoruje oszczędności, zarządza umowami, typuje dostawców i przewiduje przyszłość kontraktów.
Szczególnie właśnie księgowość i zarządzanie firmowym budżetem to obszar „o dużym potencjale analitycznym. Samo gromadzenie cyfrowych informacji mija się z celem, gdy nie można ich przekształcić w cenne biznesowe spostrzeżenia. […] Aby coraz większa ilość danych gromadzonych przez firmy mogła być wykorzystana efektywnie, z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja automatyzująca wydobywanie z nich przydatnych informacji ułatwiających zarządzanie wydatkami, w dodatku podanych w przystępnej formie” – mówi Robert Mikołajski z Atmana, lidera polskiego rynku data center.
Korzyści płynące z wykorzystania sztucznej inteligencji sprawiają, że może ona stać się częścią praktycznie każdej biznesowej aplikacji. Tak uważają na przykład eksperci z Gartnera. Według nich 85 proc. interakcji klienta z obsługą będzie w rzeczywistości interakcją z takim lub innym narzędziem opartym na SI.
Źródło: Gartner, InPlus Media. Ilustracja: GDJ/Pixabay (CC0)
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!