Samochody elektryczne

Przyszłość elektryków? Zwiększy zasięg o 70 proc.

przeczytasz w 2 min.

Naukowcy opracowali nowe baterie, które mogą wpłynąć na sposób konstruowania urządzeń. Jak twierdzą, mogą mieć one istotny wpływ na zasięg samochodów, a także mogą doprowadzić do znacznego zmniejszenia grubości smartfonów.

Zespół z Uniwersytetu Technicznego Chalmers w Szwecji opracował baterie o niezwykłej wytrzymałości mechanicznej. Według informacji podanych przez Polską Agencję Prasową, nowy typ baterii może pozwolić na zmianę podejścia do projektowania urządzeń. Baterie takie mogą być bowiem elementami konstrukcyjnymi urządzeń elektronicznych oraz pojazdów, co potencjalnie pozwoli na osiągnięcie znacznych oszczędności przestrzeni i masy.

Naukowcy użyli w swoim projekcie włókien węglowych, które nie tylko magazynują energię, ale także zapewniają baterii potrzebną sztywność. Jak podaje PAP, efekty prac naukowców zostały szczegółowo opisane w czasopiśmie "Advanced Materials".

- Udało nam się stworzyć baterię wykonaną z kompozytu węglowego, która jest równie wytrzymała jak aluminium i gromadzi wystarczająco dużo energii, aby mogła być używana komercyjnie. Podobnie jak ludzki szkielet, bateria pełni jednocześnie kilka funkcji - mówi dr Richa Chaudhary, główna autorka badania.

Zasięg elektryków większy o 70 proc.

Zastosowanie baterii strukturalnych w pojazdach elektrycznych, według szacunków naukowców, może zwiększyć ich zasięg o 70 proc. Takie baterie mogą również pozwolić na zmniejszenie grubości telefonu do rozmiarów karty kredytowej lub obniżenie wagi laptopów o połowę, przy jednoczesnym zachowaniu obecnego czasu pracy na jednym ładowaniu.

- Inwestowanie w lekkie i energooszczędne pojazdy to naturalna kolej rzeczy, jeśli chcemy oszczędzać energię i myśleć o przyszłych pokoleniach. Przeprowadziliśmy obliczenia dotyczące samochodów elektrycznych, które pokazują, że mogłyby one jeździć nawet o 70 proc. dłużej, niż dzisiaj, gdyby miały wbudowane baterie strukturalne - tłumaczy prof. Leif Asp z zespołu badawczego.

Cienkie smartfony, lekkie laptopy

Chociaż baterie te są jeszcze w fazie rozwoju i dopracowywania, perspektywy ich wprowadzenia do użytku komercyjnego wydają się obiecujące. Naukowcy twierdzą, że wykorzystanie nowej technologii może w pierwszej kolejności doprowadzić do wporwadzenia na rynek bardzo cienkich telefonów lub lekkich laptopów.

- Komponenty takie jak elektronika w samochodach czy samolotach będą mogły być zasilane przez baterie strukturalne. Aby sprostać wymagającym potrzebom energetycznym przemysłu transportowego, będą potrzebne duże inwestycje, ale to właśnie tutaj technologia może przynieść największą zmianę – dodaje prof. Asp.

Komentarze

21
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    AntyRut14
    9
    Kilka razy w roku muszą być nowe cudowne baterie powstałe w myślach i tam pozostaną.
    • avatar
      skalak23
      6
      Średnio ze 2 razy w miesiacu od ponad 10 lat czytam o rewolucyjnych akumulatorach tylko jakoś słabo to przekłada się na to co jest później wdrożone do masowej produkcji.
      • avatar
        Dragonik
        1
        Śmiać mi się chce z ludzi którzy myślą, że jeżdżąc elektrykiem są ekologiczni XD
        • avatar
          oreonoreon
          1
          Jeżdżę elektrykiem już trzeci rok i nie zamienię go już na żadnego kopciucha. Komfort jazdy dużo lepszy, niż w samochodach ze starym typem napędu.
          • avatar
            piomiq
            1
            Słabe to, bo nie można wymienić gdy się zużyją.

            Nie podano tu też ile cykli ładownia-rozładowania wytrzymują te super "baterie". Także nie wiemy jak z ich trwałością.

            "Takie baterie mogą również pozwolić na zmniejszenie grubości telefonu do rozmiarów karty kredytowej lub obniżenie wagi laptopów o połowę"
            Tak, wymienić się nie da, trzeba będzie wyrzucić laptopa.
            • avatar
              piomiq
              1
              "Podobnie jak ludzki szkielet, bateria pełni jednocześnie kilka funkcji - mówi dr Richa Chaudhary, główna autorka badania."
              Słabe porównanie, bo naciągana analogia. Szkielet nie gromadzi energii, zatem gdzie to podobieństwo?
              • avatar
                sabaru
                1
                Puki co to się czyta że sprzedaż elektryków spada. A ci co kupowali to część kupowało dlatego że były dofinansowania. A teraz jak nima to nima też elektrów.
                • avatar
                  Aquagen
                  1
                  Podczas wybuchu baterii ZASIĘG jest o 70% większy ;-)
                  • avatar
                    Nuratar
                    0
                    Zobaczymy za ile lat uda się im w końcu stwierdzić, czy to, co działa w laboratorium jest możliwe do przeniesienia do produkcji masowej i czy ma to sens ekonomiczny...
                    • avatar
                      igor2010
                      0
                      Czytałem o tym kilka miesięcy temu że mają być takie zamierzenie ale jeśli to się udało to niesamowity kro w EV czy elektronice

                      Witaj!

                      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                      Połącz konto już teraz.

                      Zaloguj przez 1Login