Stało się! Sony oficjalnie zapowiedziało następcę PSP, który od teraz określany jest mianem Next Generation Portable (NGP). Specyfikacja jest... co tu dużo mówić, niesamowita. Czterordzeniowe CPU, czterordzeniowe GPU, a nawet modem 3G.
Nintendo jako pierwsze zaprezentowało kolejną generację swojej konsoli przenośnej. Dowiedzieliśmy się o tym urządzeniu już praktycznie wszystkiego i oczekiwaliśmy ruchu z obozu Sony. I doczekaliśmy się. Na specjalnej konferencji w Tokio przedstawiono nową przenośną konsolę, określaną w chwili obecnej kodową nazwą Next Generation Portable (NGP).
Warto przeczytać: | |
PlayStation Move - poznaj magiczną różdżkę Sony | |
A oto jak Crysis 2 wygląda na konsolach |
Sony przegrało swoje dwie ostatnie batalie. Na rynku stacjonarnych konsol musiało uznać wyższość Xboxa 360 oraz totalną dominację Wii. Na rynku konsol przenośnych firma musiała pogodzić się z prawie dwukrotną przewagą różnych wariacji Dual Screena. Zwycięstwo na tym froncie jest potrzebne Sony jak nigdy dotąd.
Przejdźmy do konkretów. NGP napędzane będzie czterordzeniowym układem SoC (system-on-chip) ARM Cortex-A9, układ graficzny to z kolei czterordzeniowy PowerVR SGX543MP4, który jest czterokrotnie wydajniejszą jednostką niż rozwiązanie, które znalazło się w pierwszym PSP. Podzespoły te wyświetlać będą obraz na 5 calowym dotykowym ekranie OLED w rozdzielczości 960 x 544 pikseli. Podobnie jak ekran, także tylna tacka będzie wyposażona w pojemnościowy dotykowy panel, o czym plotki mówiły już od dłuższego czasu. Ponadto oba panele dotykowe obsługiwać będą multitouch - co zostało zademonstrowane podczas prezentacji.
Umieść kursor nad konsolą, aby zobaczyć tylny panel
Brak drugiego analogowego manipulatora był jedną z największych bolączek pierwszego PSP, dlatego też NGP zostanie wyposażony w dwa takie manipulatory, co sprawi że w końcu będzie można bezproblemowo grać w FPS na przenośnej konsoli. I tu zaczynają się schody, jak i ogromne możliwości. Dlaczego? Obsługa NGP staje się dość rozbudowana. Do dwóch analogów dochodzi bowiem trzyosiowy żyroskop oraz trzyosiowy akcelerometr. Nie można zapominać wspomnianych dotykowych panelach oraz dwóch kamerach, przedniej i tylnej. To wszystko jest dość skomplikowane, jeśli miałoby się korzystać ze wszystkich możliwości sterowania naraz. Producenci gier wykorzystają zapewne te wszystkie nowinki do minigierek czy specjalnych czynności. Przykładowo, za wzór idealnego wykorzystania możliwości sześcioosiowego sterowania w konsoli PS3 można przedstawiać gry z serii Ratchet & Clank czy Uncharted. W tym przypadku korzystanie z kontrolerów ruchu było przyjemnością i dodatkiem, a nie męczącym obowiązkiem.
Sony dość poważnie stawia na rozszerzoną rzeczywistość (augmented reality). Jedno z zastosowań takiej rzeczywistości polega na zmianie wyświetlanego obrazu w zależności od naszych ruchów. Na prezentacji wykorzystano do tego celu grę w golfa, gdzie ruszając konsolką oglądaliśmy pole golfowe. Jednak to nie koniec ciekawostek. Dzięki wbudowanemu nadajnikowi pozycji GPS, Sony oddaje do naszej dyspozycji usługę Near. Pozwoli na sprawdzenie w co grają (i jakie czynią postępy) znajdujący się w pobliżu znajomi. NGP to również kontroler Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 2.1 + EDR oraz modem 3G. Na temat tego ostatniego wiadomo tylko tyle, że pojawi się on w jednej z wersji konsoli.
Kolejną nowością w NGP, ku uciesze wszystkich graczy, jest całkowita rezygnacja z UMD jako nośnika gier. Zostanie on zastąpiony bazującymi na kartach pamięci modułami, które pozwolą na zapis gier, stanów gry czy dodatków pobieranych z PlayStation Network. Jeśli Sony wesprze standard SDXC, a nic nie stoi na przeszkodzie, to teoretycznie będzie możliwe stosowanie kart o pojemności nawet do 2 TB. Teoretycznie, gdyż aktualnie największe nośniki tego typu mają pojemność 128 GB.
Usługi sieciowe to kolejna dziedzina, w której Sony poczyniło ogromny krok. Wraz z przedstawieniem NGP zapowiedziano start usługi PS Suite. Usługa ta ma być dostępna na wszystkich nowych urządzeniach z zainstalowanym systemem Android (smartfony, tablety). Pozwoli na pobieranie gier przygotowanych przez Sony, a także innych producentów. Na starcie usługi pojawić mają się klasyki znane z PS One, które od jakiegoś czasu dostępne są na PSN (PlayStation Network). Ponadto gry z PS Suite dostępne będą również dla NGP.
Podczas prezentacji pokazano również gry, które pojawią się na nową konsolę. Uncharted, Killzone, Wipeout to tylko wierzchołek góry lodowej, góry, którą już niestety znamy. Sony podobnie jak w przypadku PSP postawi na sprawdzone marki i zalewać będzie nas spinoffami bądź remake'ami znanych serii. Jednak trzeba przyznać że Uncharted na przenośnym ekranie wygląda jak prawdziwe Uncharted na PS3, czyli mówiąc jednym słowem - bosko. Kolejnym mocnym punktem pokazu, była prezentacja mocy NGP dokonana przez Epic, a w zasadzie przez Tima Sweeneya. Pokazał on dwie gry działające na silniku Unreal Engine 3 - Epic Citadel oraz Dungeon Defenders. Jak potwierdził sam Mark Rein obie demonstracje uruchamiane były w czasie rzeczywistym. Ponadto, dowiedzieliśmy się że przerobienie Dungeon Defenders z wersji PS3 na NGP zajęło mniej niż tydzień. Ile w tym prawdy, a ile pieniędzy Sony, czas pokaże.
Ale, ale. Jaka data premiery? A cena? A pojemność baterii? Planowane wejście na rynek NGP to gwiazdka 2011 - co patrząc się na specyfikację urzadzenia, pasuje do przewidywanych dat wejścia na rynek czterordzeniowych mobilnych procesorów. Przedstawiciele Sony zapewniają, że mimo bardzo dobrych parametrów, cena NGP nie będzie wygórowana. Wszyscy jednak pamiętamy jak swego czasu Ken Kutaragi i jego przyjaciele mówili, że PS3 jest drogie, ale jest to konsola dla której warto wziąć nadgodziny. Tak więc, prawdę mówiąc, nie ma co liczyć na tanią zabawkę. Na temat pojemności baterii nie ma oficjalnych informacji. Serwis Eurogamer wspomina o 4-5 godzinach pracy na zasilaniu bateryjnym, natomiast 1UP porównuje czas pracy do tego z PSP czyli do maksymalnie 10 godzin na jednym ładowaniu w zależności od gry.
Na koniec przypomnijmy sobie najważniejsze informacje na temat NGP:
- CPU - cztery rdzenie ARM Cortex-A9,
- GPU - układ SGX543MP4+ z czterema rdzeniami
- wymiary - 182,0 x 18,6 x 83,5mm,
- ekran - dotykowy, 5 cali (16:9), OLED (pojemnościowy z obsługą multitouch), o rozdzielczości 960 x 544 pikseli,
- pojemnościowy tylny touchpad z obsługą multi touch,
- dwie kamery - z przodu i z tyłu,
- wbudowane głośniki stereo oraz mikrofon,
- pozostałe funkcje: sześcioosiowy czujnik ruchu, (trzyosiowy żyroskop, trzyosiowy akcelerometr), trzyosiowy kompas elektroniczny, GPS, Wi-Fi 802.11b/g/n, Modem 3G, Bluetooth 2.1+EDR
Źródło: SONY, Polygamia (wideo)
Polecamy artykuły: | ||
Produkt Roku 2010/2011 - wybór czytelników | Easter Eggs, czyli jaja w grach | Testy laptopów: 20 modeli na każdą kieszeń |
Komentarze
59-----
podobno nie wiem czy to prawda
Szkoda że cena w Polsce na początku będzie zaporowa nie zdziwi mnie nawet w dniu premiery cena na poziomie PS3.....
Miałem PSP pierwszej generacji i byłem bardzo zadowolony ale to będzie o niebo lepsze...
Czekamy na premierę...
Półtora roku temu znaliśmy już dokładną specyfikację! Wtedy porównywali moc PSP2 do Xboxa, lecz miał być tylko 1 chip GPU, a nie 4. Ciekawi mnie jak wyglądają osiągi PSP2 względem PS3.
Jest ktoś w stanie odpowiedzieć na to pytanie?
To jakaś nowość, zwykle urządzenia posiadają odbiorniki GPS :-)
Źródłó:
http://www.facebook.com/pages/Sony-PlayStation-NGP-Next-Generation-Portable/106516019423241?ref=ts&v=wall
Niech mi ktoś powie jak to jest z tą teoretyczną wydajnością - jest taka sama jak w ps3 z uwzględnieniem mniejszej rozdzielczości czy bez uwzględniania? Bo jak nie... o_0
Tak czy inaczej ps3 wygląda nieco archaicznie przy tym potworze ;)
z PSP byłem zadowolony, kupiłem za 600zł.Mam nadzieje że cena będzie dochodzić do 1000zł (700-900zł), bo będzie mieć powodzenie z niską ceną.
Skoro w europuie będzie 263 euro, to u nas w przeliczniu 1100zł (ze wszystkimi netto brutto vat, =.= jezuu.
Jedynka mnie nie przekonała do kupna, ale tutaj 2 analogi, bebeszki i ogólnie całość sprawia, że pomyślę nad kupnem w swoim czasie..
ARM nie ważne jakiej mocy by był to może za przeproszeniem buty wyczyścić x86 bo jest po prostu SŁABY i nie został zaprojektowany do takich obliczeń.
Najbogatsza wersja musi jednak kosztować max 900 PLN w innym przypadku kicha. Nie może być portable droższy od stacjonarnej pełno wymiarowej.
Jak to dobrze, ze jednak nie kupiłem PSP ;]
PSP2 (NGP) zapowiada się świetnie...Może nawet do pary bym kupił PS3*?
*osobiście wolę 360 ze względu na wygodniejszego (dla mnie) pada i kilka tytułów, których brak na PS3... :>